Publisert av: tornerose | februar 28, 2008

Amazing lexie…barnehagebarn lokkes til shopping

 «Bare vi har penger,

får vi alt vi trenger

Hei og hå»

…synger hunden Lexie som er alle barnehagejenters drøm. Ble ganske paff etter innslaget på «Tv2 hjelper deg» da jeg så lekehunden som stort sett bare prater om mote, salg og shopping. Den synger til og med at det er salg på senteret og spør barnet om det vil dra på shopping. Jeg undrer meg litt over at foreldre ikke er mer selektive i valget av leker til barna sine. Eller at det ikke finnes et snev av moral i leketøysindustrien. Man skal tidlig krøkes om god shopping-krok skal bli…

Lekehunden Lexie

Responses

  1. uff ja. Og så feil det som det går an å bli liksom: bare vi har penger, så får vi alt vi trenger.
    Litt av et livsmotto å få tytet inn i øra så tidlig…

  2. Jeg så innslaget, og jeg synes det var motbydelig. Forstor ikke hvorfor de ikke stopper salget av denne hunden. Sykt rett og slett. Selv den lille jenta reagerte på noe av det hunden sa.

  3. Fikk ikke med meg dette, men så denne reklamen via linken over. Håper de fleste foreldre er påpasselige og bevisste på hva ungene utsettes for. Det er jo vi som må sette grenser og passe på, ta ansvaret. Trist at noen spekulerer i slike leker, fatter ikke at det er mulig..

  4. Oj sann!
    Det er utrolig hva som selger…

  5. Har ikke hørt eller sett denne Lexie, annet enn det du skriver om her, men jeg synes det er helt sjukt. Er det noe man ikke blir lykkelig av så er det å kunne kjøpe alt mulig. Hyggelig å ha en økonomi så man slipper bekymre seg for mye, men det er uansett ikke det som gjør meg lykkelig i hvert fall. Håper unger flest lærer at det er andre ting i livet som er vel så viktig. 🙂

  6. Haha, snart blir det 100% amerikanske tilstander her hjemme… 🙂

  7. Chanel; ja ikke sant, ganske forklastelig motto for et lite barn i grunn..

    Euguine: Ja ikke sant, når hun reagerer på det er det noe gæærn en plass..

    Rosa: Ja får virkelig håpe at foreldre sette seg inn i hva leken faktisk er.. det reklameres for den at den kan snakkes til, men det står nok lite på pakken at det er om mote og shopping..

    Tordenlill: Enig.. søkte endel på nettet og da så jeg at det var snakk om denne på endel forumer og kjøperne gikk visst helt bananas etter denne. De klarte ikke dekke etterspørselen til jul! Så selger gjør den.. o_o

    Lothiane: du har så rett, dette med penger og shopping gjør en ikke lykkelig, kanskje en liten stund om man er dame, men ikke en dyp lykkefølelse. Til det kreves andre verdier ja.. Og unger burde ikke proppes inn med dette nei, andre verdier er tusen ganger mer verdt..

    Niclas: takk for linken!! Se det ja, skikkelig i samme sjangren.. Heh, ja vi er på god vei til å bli amerikanisert.. på godt og vondt..

  8. Hjelp! Jeg gruer meg litt til å få barn i denne verdenen…

  9. Jepp, jeg har gjort meg de samme tanken som du rundt denne hunden.
    Det er en skremmende utvikling, og selv om vi lekte med Barbie da vi var små og de alltid bodde i flotte leiligheter og hadde de dyreste klærne og egen stall med masse hester, føler jeg at presset i dag er av en helt annen karakter.
    Denne hunden er et av de mest kvalmende eksemplene på det.

    I det store og det hele – litt på siden dette, kanskje – blir jeg litt uvel når jeg ser små lekehunder (gjerne chihuahua- eller papillon-bamser) med en liten, fancy veske man kan bære dem i og små klær de kan ha på seg.
    Skal man virkelig gi ungene inntrykk av at hunder er et accessoir, et tilbehør man har i veska?
    (Paris Hilton, er du klar over hva du har gjort!?)

    Jeg er selv lykkelig samboer med tre hunder, ei av dem så liten at hun fint kunne fått plass i den største av veskene mine, men det kunne virkelig ikke falt meg inn å behandle dem på den måten.
    Hunder er levende vesener, ikke pynt.
    (Hoi, nesten et eget blogginnlegg i seg selv, dette.
    Beklager, men jeg blir så engasjert. 😉 )


Legg igjen en kommentar

Kategorier

