Publisert av: tornerose | mars 5, 2008

Prinsessen på erten…

prinsessen-pa-erten.jpg
Bildet malt av Øyvind Holmart

Her ligger jeg som prinsessen på erten i sengen med deilig nytt sengetøy… mens hjemmehjelpen svinser rundt med skurekost og støvsuger og gjør det fint hos meg. Ganske snodig opplevelse i grunnen. Det er første dagen med «praktisk bistand» som det så fint heter. Jeg har grudd meg til denne dagen, hvordan det vil føles at en annen «tar over» mine oppgaver. I mitt eget hjem. Jeg som er en stå-på-person, jeg som aldri har vært lat og alltid hadde ett prosjekt på gang. Det gikk til et punkt hvor jeg innså at hvis jeg skal bli bedre, så måtte jeg søke hjelp. Enkelt husarbeid kunne ta uker og gjorde så jeg ikke orket lystbetonte ting. Det var et stort steg å ta, en del kameler og stolthet å svelge. Jeg har grudd meg og bekymret meg.

«Ka e du redd for?

Ting har gått bra før,

det har du jo sett.

Så mange ganger»

(Lytt til Sigvart Dagsland )HER

Men nå er hun her, og det føles bra. Hun er rolig og behagelig i snakk og bevegelser. Det var ikke noe å bruke dager på å bekymre seg for. Jeg er fortsatt den samme jenta, med eller uten hjemmehjelp. Jeg får et nydelig rent hjem, hvor lenge er ikke det siden sist? Jeg får handleposene hjem av seg selv, og middag på bordet. Jeg føler meg som prinsessen på erten. Men kommanderer og klager, det gjør jeg ikke. For det er ingen «ert» å klage på. Men et snev av lykke og tilfredshet streifer innom. Nå skal jeg bli bedre form!

Responses

  1. Herlig!
    Dette må bare nytes. Sliten kropp slal få hvile litt mere 🙂

  2. Herlig!
    Dette må bare nytes. Sliten kropp skal få hvile litt mere 🙂

  3. …herlig med nytt sengetøy :)) (åssen farger har ditt, liksom? he he). Mitt siste nye sengetøy var damask i lys lilla, jeg elsker det sengetøyet!)

    Kos deg med hjelpen hjemme, det er deg vel unt!

  4. Tordenlill: Ja det skal nytes til fulle!

    Chanel; Jeg har et nytt ett i en fin brunfarge i sateng, i like;) Jeg elsker simpelten nytt sengetøy jeg! Og det å legge seg i nyvasket dynetrekk, selvfølgelig nydusjet..

    Livet er greit idag:)

    Takk så mye for «gratulasjonene»

  5. Er det ikke rart hvordan sånne steg kan sees på som store og å ha noe med «stolthet» å gjøre før man tar steget -og så ender man opp med å lure på hvorfor i all verden man ikke gjorde dette for leeeenge siden – og hva i all verden hadde det med stothet å gjøre egentlig ?!

    Håper du får gode dager og overskudd til det hyggelige og kjekke – til å nyte våren og sånt 😉

  6. Håper også du får overskudd til å bruke energien din på mer koselige ting. Som synshemmet vet jeg hvordan det er å bruke mye energi på det andre tar forgitt. Og jeg synes det er flott å få hjelp i huset til vasking og sånt. Det jeg synes var mest slitsomt med hjemmehjelp da jeg hadde det, var at det var ofte nye mennesker og at jeg aldri visste når de kom. Nå har jeg et annet behov enn deg, og hadde bare en dag i uka. Men om de kom kl. 08 eller kl 13, likte jeg ikke og ikke hvite.

  7. Gratulerer med steget….og erkjennelsen av at dette er greit tross alt! Godt for oss som kommer etter! :o)

    Måtte bare le, har to stk nye sengesett i lys lilla damask. Pga tilrettelegging av bad kommer de ikke på før etter påske, men jeg gleder meg som en liten unge! Det er rett og slett vakkre sengesett! Sånne ting gjør meg virkelig glad! :o)

  8. Angel: ja, det er så fint sengetøy atte! Gled deg.
    Nettene blir aldri de sammen igjen he he !

  9. Randi du har så rett.. Jeg brukte endel år til å psyke meg opp og gjøre alt så mye verre og større enn det er. *Ja nå skal jeg prøve å nyte våren mer, være litt ute!!! Nå har jeg riktignok sluppet å si det til noen face til face, så litt usikker på om det føles rart, men håper det skal gå bra.

    Euguine; Ja forstår at det er kjipt med mange forskjellige. Jeg var rimelig streng på at det ikke skulle skje her. Valgte derfor ett privat firma som heter attendo. For i kommunen vet jeg det er mye utskifting og rot. De er visst verdens søteste de i det lille firma mitt. De kommer på det tidspunktet jeg vil, altså ikke før midt på dagen, jeg er jo død på morningen. Hun som kommer er på min alder, litt rolig og god type:) Hva mente du med bare «hvite» som du skrev? Skjønte jeg ikke..:)

    Angel; Ikke sant, tråkker opp løypa for deg.. Så slipper du å bruke så mye unødvendig tid på gruing:) Stemmer det, du er jo virkelig sengetøysdronningen du, vi pratet på det for en stund siden.. En ting som kan gjøre deg skikkelig glad er sengetøy:)

    Chanel; kanskje jeg må skaffe meg lilla damask for jeg vil også ha uforglemmelige netter, knis:)

  10. tornerose78: kanskje bare en skrivefeil 🙂
    Jeg mener at jeg ikke visste om de kom kl 08 eller kl 13…

  11. Hei, så fint du har fått hjelp hjemme 🙂 Da kan du bruke kreftene dine til mer kos og glede for deg selv og andre 🙂 Har hatt hjelp her hjemme siste tre årene, fra jeg ble helt sengeliggende. Har hatt to forskjellige, de er snille, bilde og gode engler begge to 🙂 Får hjelpen fra kommunen jeg da, fikk du fra privat firma? Har en halv dag i uke, lager opp litt middager annenhver og vasker annenhver. Har jo mann jeg da, men da blir det litt mer hjelp for han, de sliter seg ut familiene også. Har ikke blitt friskere med det, for hadde ikke orket gjøre noe som helst uansett nå, men det letter jo for fam. ellers.
    Håper du får masse nye krefter nå da 🙂

  12. oi har visst ikke svart på denne jeg rosa. Jeg har vedtak gjennom kommunen, men benyttet meg av valgfriheten og valgte et firma som heter Attendo. Kjempe fornøyd! Det er den samme koselige jenta som kommer hver gang, og de er super koselige i «ledelsen». Kanskej litt mindre firkanta enn kommunen? får hjelp hver uke til handling, lage opp mat o.l, og hjelp til alt praktisk ellers med vask hver fjortende dag. Har i gj.snitt 3 timer og ti min hver uke 😉

    Men det er et stor MEN. Det koster meg mye dette, så jeg tror kanskje jeg må droppe den ene uken 😦 Huseiern min har satt opp leia med 1000 kr, og har da 7000 kr i mnd!! Litt frustrert for jeg følte det så godt å endelig få vasket her og få hjelp til alt som jeg ble så dårlig av..
    Tvitvi på at ting ordner seg på mystisk underfundig vis..

  13. Hei igjen:)
    Ja, økonomien oppi dette er et kapittel for seg.. Her har vi bare tilbud fra kommunen, så ikke noe valg.. Men nå har de øket satsene så de er nesten doblet i forhold til før.. Men enda er de ikke så ille da heldigvis, det går jo etter inntekt, og mannen min jobber jo. Hadde nok vert langt verre om jeg var alene med den lille trygden, da vet jeg ikke om jeg hadde hatt råd til stort.. Så skjønner deg der ja.
    Ser du har omtrent like mye hjelp som meg da. Er godt med de timene, det trengs.. 🙂


Legg igjen en kommentar

Kategorier

