Publisert av: tornerose | mars 17, 2008

Om mine påsketradisjoner, Jesus og påskekrim

Påsken er her, den høytiden man for alvor kan få lov å bare slappe av. Så digg! Vel, nå gjør ikke jeg annet enn å slappe av, men det føles godt at andre gjør det samme. Jeg har alltid brukt å reise på fjellet på en eller annen hytte. Gått skiturer innover vidda og blitt sjokoladebrun, stått telemark i full fres eller kastet meg utfor med snowboard. Herlig frihetsfølelse! En kald pils etter utskeielsene hørte med mens man slukte de siste solstrålene og fikk en ekstra rød finish på huden etter dagen. Og alltid lagde vi sittegrupper i snøen med vindskjerming. Kjenner litt på savn og vemod, men vet at jeg skal gjøre det igjen om en stund. Det er uansett godt å tenke tilbake, gjennoppleve litt av det som var, så føler jeg på et sett at jeg gjør tingene. Selv om jeg ikke skal på ski skal jeg muligens dra en tur på hytta med familien i helligdagene. På hytta er det fortsatt masse snø. Har i grunn alltid undret meg over at når endelig våren er her så drar vi til snøen igjen. Vi er nå litt rare!

Påske for meg har også brukt å bety familie og vennerturer med grilling og bål ved sjøen. Vi har gått kyststien på vei til Stavern eller kost oss i Sandefjordsskjærgården. Spist pinnebrød som er halvsvidde og mashmellows til dessert. Iår har jeg første del av påsken hjemme i Oslo. Jeg hadde en fantastisk fin dag igår på palmesøndag nede i sentrum. Solen varmet, og det var kjempe koselig å rusle i brosteinsgatene ved Akershus festning. En ganske spesiell følelse, har ikke ruslet nede i byen på flere år- nesten berusende å bare se og oppleve. Dessuten er det roligere og mer stille i Oslo i påsken, og ikke minst en fryd å finne parkering.

Jeg tenker litt tilbake til barndommen her jeg ligger. Det var stor stas å pynte til påske. Og pappa hadde laget et fint landskap fra bibelhistorien med tilhørende figurer som skulle forklare påskefortellingen. Husker jeg synes det var så spennende at jesusdukken var borte fra graven 1 påskedag, jeg virkelig trodde på at det hadde skjedd ett lite mirakel, ikke at pappa hadde flyttet dukken. En historie som ofte blir sett på som for voldlig og voldsom for barn, men selv synes jeg det bare var spennende og har ikke tatt skade av det.

Påsketradisjonene har etterhvert blitt vannet ut. I min leilighet pyntes det ikke til påske, men vet at mamma streber etter å opprettholde kyllingtradisjonen videre. For henne er det nok litt nostalgi i å ta frem det ungene engang lagde. Jeg synes personlig ikke det er spesielt fint med kyllinger og harer overalt. Er litt lei av dill og dall. Men alt er nok annerledes om man har barn som kommer hjem med en påskehare med ett øye og ski på bena. Da blir man sjarmert i senk! Tror kanskje noen av disse tradisjonene vil endre seg med generasjoene. Men blomster som tulipaner hører til, og masse god mat. Lammestek er et must med haugevis med hvitløksfedd og rosmarin. Ellers skal det nytes både i godsaker og digg. Påskeegg blir man kanskje aldri for gammel til? Vel, akkurat egget trenger jeg ikke, men det er fint at påskeaften er en dag hvor en kan få «lov» å fråtse villt i godis.

Da jeg var mindre så ble det alltid noen påskekrimmer.. De har satt spor mange av dem. Husker blant annet en serie fra nordnorge- jeg ser for meg bilder ennå og får grøsninger av ei dame som stod og stirret i vinduet. Var det ikke noe som hette det «levende liket» også? En dansk, norsk serie for barn og voksne? Selv det er litt skummelt for torneroser. Har enda mareritt over en scene i Brødrene dahl hvor øynene i et maleri beveger seg. Skummelt! Å lese en god krim hører også påsken til. Ligge henslengt på en sofa og la timene gå, være oppslukt i en bok og ikke klare å legge den fra seg. Kjenne pulsen slå om det samtidig kommer en lyd utenfor huset der man ligger i mørket. Har ikke plukket meg ut en bok i år da jeg sliter litt med lesingen, men mulig jeg tar en Anne Holt eller Jo Nesbø. Har også noen lydbøker jeg skal pløye igjennom. Sudoko, kryssord og spill er også obligatorisk. I min familie er spørrespill en slager. Liker samholdet rundt spillingen i skumringen. Humøret blir lett og praten går lystig for alle. Egentlig er jeg litt glad jeg slipper å se påskenøttene. Mamma blir hysterisk om ikke alle er stille men engasjerte. Sånt blir det for krøll uttav.

lammestel.jpg

 

Jeg ønsker dere herved en god og avslappende påske. Nyt solen og nyt livet! Og ikke minst- spis massssse lammestek!

Responses

  1. En god påske til deg også!

  2. Koselig å lese om dine tradisjoner 🙂 Har hatt slike her også, nå er det meste borte dessverre. Det er jobbing på noen, noen er på reis, og så er de som har vert på jobb og stressa før påske så trette at de ikke orker noe, og jeg ligger nå her 😉 Men savner det vi hadde med å gå på ski, turer på hytta, kos hjemme. Litt blir det vel hjemme nå også, men ikke som det var, men sånn er det jo. Blir oss «gamlingene» igjen. Men vi greier oss godt 🙂
    GOD PÅSKE 🙂

  3. Godt med påske, ja 🙂
    Krimmen er ikke jeg noe glad i lenger heller.
    Husker med grøss og gru «Rød snø»
    og «Malstrøm».
    «Malstrøm» var nok verst med de skumle dukkene. Æsj! 🙂

  4. Håper du har hatt en fin påske – slik som ønsket 😉

  5. Leste litt rundt på bloggen din – fantastisk! Her kan man både le og gråte litt og endatil lære å manneklemme! Håper jeg er tilgitt at jeg setter bloggen din som en av mine favoritter? ;-)) Godklem fra meg, Kjellemann forresten!

  6. Å så koselig at du likte bloggen min Kjellemann!! Kjempe hyggelig at du har lagt meg til dine favoritter:) Har vært litt stille her i det siste, men lover å komme sterkene tilbake:)Ha en fin kveld og klem

  7. Takk for påskehilsningene Rosa Og Tordenlill!Håper dere også hadde en fin påske og at dere berget dere igjennom.. kanskej dere er som meg, hverdager er best?


Legg igjen en kommentar

Kategorier

