Publisert av: tornerose | april 2, 2008

Alltid lurt på hvorfor vi gjesper…

Gjesping har alltid fasinert meg.. Er det fordi vi er trøtte, kjeder oss, viser empati, trenger oksygen i hodet, er av primitiv rase og hermer? Tross mye forskning så er det fortsatt mange løse tråder og antagelser på hvorfor vi gjesper og ikke minst det faktum at gjesping «smitter». Fikk bladet «Bedre helse» i posten i dag og der legges fram ny forskning (hvor ny den er kan kanskje diskuteres) ;

Luften vi puster inn når vi gjesper kjøler ned hjernen og holder oss pigge. Gjesping er en urgammel forsvarsmekanisme som hindrer mennesker og sovne. At gjesping er smittsomt kommer av at den før skulle holde gruppen våken slik at den var forberedt på å forsvare seg mot trusler.

Egentlig den mest logisk forklaringen til nå synes jeg. Prøv å se på disse bildene og se om du gjesper eller ikke. Selv gjespet jeg 11 ganger mens jeg skrev dette, snodig! Jeg er iallfall klar som ett egg til å forsvare mitt territorium og fremtidlige trusler 😀

 Aaaaahhh GOD GJESP alle sammen 😉

Bildet tatt av abcnyheter

Responses

  1. *gjesp*

  2. I hundeverdnen er gjesping ”dempende signaler”. Hundene gjesper ikke når de er trøtte, men de gjesper for å roe ned seg selv eller omgivelsene. Jarek (førerhunden min) gjesper ofte når han er stressa, eller han synes jeg stresser. Jeg gjesper ofte til han, for å roe ned, og bare si fra at vi tar livet helt med ro.

    Kanskje det er sånn med mennesker også?

  3. Jeg gjespa av bildene, ja.. 😛

    🙂

  4. Godt det ikke bare er jeg som gjesper…:)
    Dette med dempede signaler har jeg litt kjennskap til fra hunden vår Jambo (familiens). Det funker godt 😉 Men hvis vi skulle overføre det til mennesker.. Hvorfor gjesper vi da når vi er alene tro? Da trenger vi ikke stresses ned liksom.. hmmm… Jammen ikke godt å vite… Kanskje gjespingen har ulik funksjon om man gjør det alene eller sammen med andre?

    At gjesping kan være fordi man er trøtt å trenger å klarne hjernen/ gi oksygen opp
    Men også dette som stod i undersøkelsen at alle skulle gjøre seg «klare til kamp» i tillegg til at gjesping i gruppe har en beroligende effekt på en annen..

    Prøver å tenke tilbake til noen episoder her..
    Tror jammen ikke jeg har gjespet i situasjoner som er stressende eller adrenalinet pumper? Da er man så klarnet i toppen, men det kan fort vekk skje etter en slik hendelse..

    Det rare er at jeg bare kan tenke på å gjespe, så kan jeg gjøre det.. snodig..


Legg igjen en kommentar

Kategorier

