Publisert av: tornerose | april 25, 2008

Speltbrød for brødelskere

Jeg vil dele min speltbrødoppskrift med dere, for den er så god. Det beste av alt, deigen godgjør seg mens du sover!

5 dl appelsin juice (uten sukker, men appelsinjuice pga askorbinsyre)
10 dl vann, 37gr
Fersk gjær på str som en sukkerbit løses opp i vannet.
0,5 kg sammalt speltmel
3dl forskjellige frø; solsikke, linfrø, sesam, gresskar- alt hva du begjærer;)
4 dl speltflak (på helsekost eller store matbutikker)
0,5 dl olivenolje/ annen olje
1-2 ts havsalt
1 kg siktet spelt

Blandes i kjøkkenmaskin, ikke elt så mye eller på maks styrke, da mister den bakeegenskapene sine. Deigen skal være klissete. Det kan være lurt å helle røren oppi en stor bolle før heving om natten, den vokser nemlig endel. Og oppbevar ikke deigen i ett for varmt rom, helst 18-20 grader, ellers virker gjæret for fort. Du kan tre en stor plastpose rundt den under hevingen.

Lag deigen på kvelden, la de heve over natten, ca 12 timer. (mens du sover). FOr de som ikke er hjemme på dagen som meg, er dette nok lurt å gjøre i helgen.

På morran:
Hell over i 3 former (helst slip-lett former spør du meg;) )
Hev i 45 min på et lunt sted med et kopphåndekle over.
Settes inn på kald ovn, sett den på 200 gr.
Stekes ca en time med form, og 5-10 min uten formen med bunnen opp. Dunk i brødet og hør om det er «hul» lyd, da er det perfekt.

Må avkjøles godt på rist, ellers virker de klissete inni.
De blir utrolig saftige og gode- og passe ypperlig å fryse.. NAM!!

Responses

  1. Okei, denne skal jeg prøve.

    God spelthelg!

  2. Det ser bare helt herlig ut det brødet!
    Send over litt 🙂

  3. Organa! Så gøy at du vil prøve, jeg synes iallfall det er veldig godt 😉 God spelthelg tilbake ja, eller kanskje organisk helg?

    Kan sende ett par skiver som vedlegg på mailn jeg 😉

  4. Jeg måttte ut og kjøpe ny bakebolle først, gitt. Den jeg hadde var sånn at det gikk akkurat å lage tre brød, men da måtte de heve i formene. Men nå driver deigen og koser seg inne på kjøkkenet. Jeg gleder meg til å smake!

    mvh, stor brødelsker! 😀

  5. Uuuæææ, nesten litt for spennende å sitte på sidelinjen og følge med.. Håper det ikke går skjeis eller at jeg har glemt noe i oppskriften. Begynte å tenke på at noen ovner er tregere enn andre… Min blir ganske fort varm, just so you know;) Du får dunke i dem og se om de virker ferdige også… Hører gjerne fra deg om hvordan det ble til slutt 🙂 Husk å avkjøle godt, ellers virker det klissete.
    Grattis med nye bakebolle, bra investering for brødelskere!

    Hilsen ei som er litt nervøs og spent på åssen brødene blir!!

  6. Hihi, søt du er! Ovnen min er ganske rask i grunn, men jeg skal selvfølgelig følge med og dunke og og. Jeg skal selvfølgelig rapportere når de er ferdige! Tror ikke de får hevet 12 timer ettersom jeg sov så lenge i dag og startet så seint, men deigen har blitt skikkelig stor allerede. Jeg tror det blir kveldsmat!

  7. […] Tusen takk for oppskriften, Tornerose! <- link!! […]

  8. Sånn. Nå må de bare avkjøle seg. Vi har spist deigen som rant over kantene på formene, så smaken er så langt godkjent.

    Til neste gang: større former og enda mer smøring og strøing før steking. Hihi.

    http://organa.wordpress.com/2008/04/27/torneroses-speltbr%c3%b8d/

  9. Flott!! Håper de smaker 😀 Kan være smaken vil bli enda bedre om du lar den heve i 12 timer, man merker litt forskjell for man får mer nøtteaktig smak og aromaene utvikles litt mer. Men jeg tror sikkert det blir et godt kveldsmåltid lell…

    hehe, rant over ja. Hvis du skal invistere i nye former er de «slip-let» til eva solo helt topp, trenger ikke smøring! Og formen fra Schaug eller no, på fru lyng blant annet. (Om du bor i Oslo)

    Bon apetitt 😉

  10. Jeg må nok gå til innkjøp av slip-lett. Jeg bor i Oslo, så jeg skal nok finne! Jeg kommer til å bruke oppskriften flere ganger, jeg. Det var jo bare svisj-svosj, ferdig.

  11. Ikke sant, bare å helle oppi, lett som en plett;)
    Smakte godt??

  12. Denne oppskriften ser ut til å være akkurat den jeg ikke har klart å få ut av min kollegas speltbrødbakende kone, så nå skal jeg sannelig prøve. Hvis jeg finner disse speltflakene noe sted. Jeg akter nemlig ikke å slå kornene flate selv.

  13. hihi, fikk noen artige bilder for meg på netthinna her nå Sander 😉
    Og ikke minst artig at en mann setter i gang p bake speltbrød (med fare for å være diskriminerende i tankegangen nå :p) Jeg vil gjerne se bilder av gutten med forkle og det ferdige produktet på bloggen din 😉

  14. *Kremt*, er ikke ‘baker’ et tradisjonelt mannsyrke kanskje? Ikke at jeg er spesielt langt fremme på det feltet, og selvsagt vil et bilde av meg i forkle være alt for kompromitterende til å kunne vises på bloggen 😉 Nå er deigen satt, eller kanskje heller jeg vi si at røren er lagt, jeg er noe skeptisk til konsistensen 🙂 Men det er ennå mange timer til jeg våkner til et monster som har est over bollen og vel så det. *Bidrar til flere bilder på netthinnen*

  15. Hehe, dreit meg nok litt ut der ja.. Mest manne-bakere ja, men feite meg flest kvinner i heimen som står med brøddeigen da 😉 Konsistensen skal være skikkelig klinat.. er den det? Lurt med en stoooooooooooor bolle, ellers har du deigen på gulvet imorra.. Japp, bilder av det ene og det andre kom opp her, hihi. Er visst ikke bare med kamera jeg fotograferer.. Håper brøda smaker topp på fridagen imorra.. så jeg ikke har lurt deg mener jeg. 🙂 Bilde av brøda må jeg få se iallfall, sant? Morsomt at speltbrøda «mine» er uttover hele wordpress 🙂

  16. Nå lurt jeg fælt på åssen det gikk Sander? *spent*

  17. Nå er jeg god og mett på det saftigste og mest smakfulle brødet min ovn noensinne har stekt!
    Jeg var fortsatt litt usikker da deigen bare var hevet til knapt dobbel størrelse i morges, men fortsatte med stø kurs. Etterhevingen var også nokså laber, tror nok den bør være ennå «lunere». Stekte i 1 time + 15 minutter og det var bare så vidt nok i min ovn, som er noe liten for 3 brød.
    Dessuten kunne jeg ikke dy meg for å tweake oppskriften ørlite, byttet ut 0,5 dl av appelsinjuicen med sitronsaft, tror ikke det ødela noe i hvert fall 😉

  18. Det saftigste og mest smakfulle brødet min ovn noensinne har stekt!
    WOW, så fantastisk gøy å høre!! 🙂 Nå ble jeg glad!!
    Sitronsaft hørtes deilig ut i, kanskje jeg skal koipiere deg neste gang..
    Litt skummelt med ovner, for det er så variabelt hvor lenge man trenger å ha i.. De er fine å fryse egentlig, og jeg synes de blir best og saftigst av å tines i micro fremfor lufttining. Just so you know 😉

    Si meg, måtte du slå kornene flate selv? 😉

  19. Skulle akkurat til å spørre om det med tining, med så mye fuktighet i kan det lett bli klissete.

    Hammer og et og en korn! Neida, i den tredje helsekostbutikken fant jeg speltflak. Hvorfor kan de ikke selge basismat i matbutikker, i stedet for hyllemeter med ferdige bakeblandinger?

  20. Spørs litt hvor klissete konsistens du fikk pga din stekeovn, men jeg synes det går bra på lav temp i micro iallfall 🙂 Men funker fint ellers og, blir litt tørrere bare. Jeg fryser de halve, så får jeg ferskere litt oftere. Men det er en smakssak..
    Synes også det er godt i brødrister..

    Tredje faktisk… uff, kjipt at det er et dagsprosjekt å finne det.. Burde definitivt vært mer sånt i vanlige forretninger, men er kanskje ikke så mange som gidder å ta seg bryet med slik lenger.. synd men sant. Jeg lager nesten alt fra bunnen av, og det er jammen ikke lett å finne ingrediensene alltid, nesten som jakt 😉 Tilfeldig om man kommer hjem med det man ønsker..

    Her er det kanskej litt bedre utvalg, på Ultra feks så finnes det meste.

    Tåler du ikke hvete siden du ville prøve speltbrød?

  21. Tror nok disse tåler både mikro og brødrister 😉
    Synes bare speltbrød smaker bedre, det er grunn god nok for meg.
    Gi meg en Ultra! Jeg begynner ofte i den andre enden, ser hva jeg kan få tak i av råvarer og lager noe ut fra det.

  22. Jeg skal se hva jeg kan gjøre med den ultraen;)

    Egentlig gjør jeg mye som du, lurest det i grunn.. Gøy å høre andre som er opptatt av god mat, noe jeg leser mellom linjene at du er 😀


Legg igjen en kommentar

Kategorier

