Publisert av: tornerose | april 28, 2008

Torneroses problemløsingssirkel (neppe til etterfølgelse)

Ikke rent sjelden for tiden dukker det opp problemer, små eller store som Tornerose må håndtere. Ikke vet jeg om jeg er så spesielt god på å håndtere dem heller, men jeg har registrert at jeg ofte har samme måte å reagere og overkomme det hele på. Det handler om å komme seg mer eller mindre helskinnet igjennom, uten å bruke for mye krefter og energi som gjør meg sykere.

  1. Reaksjonsfasen: Når jeg hører om problemet så har jeg alltid behov for å reagere, sette litt ord på alle følelsene som måtte ha kommet, og gjerne fortelle om det til en av mine nærmeste. Ja, kaster meg nok fort på telefonen gitt. Takk for mine «lyttere»- hva skulle jeg gjort uten dere? Det er med på å hjelpe meg å sortere litt. Men for all del, alt for tidlig med løsninger…om det blir foreslått går det gjerne inn den ene øra, og ut den andre. Egentlig føles problemet alltid for vanskelig å overvinne.. Man får lyst å gi opp en liten stund, eller håper inderlig noen bare kan fikse alt for meg. Så første dagen/timene er «frustrere- dag/timer» og «skjønner ikke åssen dette skal gå- dag».
  2. Så feller jeg en tåre eller to siden jeg jammen er blitt litt sippete, og synes verden er litt urettferdig.
  3. Går en tur mens jeg får bort snufsen. Deilig å kople ut tankene. Føler meg tom og sliten.
  4. Så må jeg sove, sove sove en god natt søvn mens tankene svirrer i underbevisstheten eller at jeg slokner dødsliten av å ha tenkt og følt så mye. Ikke sjelden har løsningen kommet om natten. Jeg kan til tider bare ta fram notatblokka å skrive ned alt på morningen. Hmm, hvorfor er alt så klart om natten tro? Husker spesielt i eksamenstiden, da kunne jeg ALT om natten. Fasinerende!  
  5. Men så begynner jeg å reise meg både innvendig og utvendig. Undersøke. Tenke løsninger. Tenke at dette skal jeg klare. Jeg tenker på at det får ta den tiden det tar, og det beroliger. Jeg begynner sakte men sikkert å handle. 
  6. Etterhvert så ser jeg at problemet nesten alltid løser seg, om ikke på den mest ønskelige måten, men kanskje «second best» eller «bra nok».
  7. Føle- meg -sterk- tiden: Etter problemet er løst så er man ovenpå og tenker bare «håhå, utfordringer bare kom, jeg skal nok klare flere av dere, så bare kom!». Og synes Tornerose er skikkelig flink og en sterking.
  8. Tenker tilbake og klarer ikke huske at det var sååååå ille. Nesten litt pinlig lite problem egentlig, selv om det føltes ille der og da.
  9. Tornerose blid, fornøyd og lettet….. enn så lenge 😉

 

DET LØSER SEJ

Responses

  1. neppe til etterfølgelse? hm…det høres veldig ut som meg selv det der. En god natts søvn er ofte den mest geniale problemløseren. Det er bare det at når man har problemer å løse, så får man jo sjelden sove. Jaja…men til slutt, så ser man det hele egentlig var et pinlig lite problem…men gud hjelpe meg hvor vondt ting kan være når man er midt i «pre-løsningsfasen».

  2. Ja isj, pre-løsningsfasen er pyton. Heldigvis kommer man seg helskinna gjennomd et mest utroligste.. snodig men sant. Godt å høre at det er flere som meg 😉

  3. Det høres ganske kjent ut altså! 😀

    Spesielt 1 og 2 må være med før jeg greier å skjerpe huet litt og begynne å sortere og ta tak i ting. Men det løser seg jo faktisk stort sett bestandig. Fin sang! 🙂

  4. Takk Lothiane, at jeg vi er flere som opplever problemer sånn. Jeg synes jeg har begynt å ta lettere til tårer med årene (etter ME), men shit au, gjør jo ikke noe når man kjenner det lettere etterpå?

    Har på følelsen av at dette er typisk kvinner, iallefall punkt 1 og 2.. noen menn som kan bekrefte eller avkrefte dette? Kanskje er det individuelt fra person til person også, og ikke minst tidligere erfaringer her i livet.. Det farger oss, og gjør at vi enten tåler mye eller lite før vi knekker sammen.

    Takk for kommentarer 🙂


Legg igjen en kommentar

Kategorier

