Publisert av: tornerose | mai 11, 2008

I praksis sør for ekvator…

I forbindelse med at jeg jobbet i Namibia i 2002, skrev jeg en avisartikkel som jeg tenkte jeg ville legge ut på nett. Bildene er desverre ikke av god kvalitet, særlig ikke etter scanning… men lar de stå som de er. En uforglemmelig opplevelse, bli med på reisen da vel…

 

I seks uker var jeg utplassert i praksis i Sunshine barnehage i Namibia, som en del av siste halvårs fordypning ved førskolelærerutdannelsen i Oslo. Utvekslingen som var en del av et brobyggingsprosjekt gjennom Namibiaforeningen, var en annerledes og spennende praksisperiode.

Nambiabarn
 

Aldri nok forberedt
På forhånd prøvde jeg å forberede meg faglig og mentalt på møtet med en ny kultur, men man kan aldri få forberedt seg nok. Det ble mange flotte møter med mennesker, men også noen vanskelige.
Barnehagen lå i Otjiwarongo, en by på størrelse med Sandefjord, men med kun en liten hovedgate. Namibia har siden kolonitiden med Sør-Afrika vært under apartheidregimet, og selv lille Otjiwarongo bærer preg av skille mellom hvit og svart. På venstre side av hovedgaten bor de «hvite», som også er de rikeste. På andre siden av gaten, med tilhørende slumområder, bor den «svarte» befolkningen. Som et resultat av dette skillet, har svært få svarte barn pratet med, klemt eller hatt en hvit venn. Derfor var det ekstra stas å bli kjent med meg, ei hvit og lyshåret jente.

 

Barna smakte på huden min, dro meg i armer og ben, studerte mine blå øyne og sa stadig; «your eyes is like water».

 

 

 

klappelek

 

 

Hver dag da jeg gjorde min entre i barnehagen hørtes «teacher Tornerosa» langt borti gaten fra 55 ivrige, smilende barn

 

 

Jeg kommer aldri til å glemme herlige Victor (4 år)

Det var ikke lett å får gjort så mye, til tider kunne jeg ha 40-50 barn rundt beina. Etterhvert innså jeg at barn og voksne var fornøyde med at jeg bare var sammen med dem.

Barnehagen jeg var i, hadde 55 barn i alderen to til seks år, og kun to voksne. Kommunikasjonen forgikk på engelsk, men barnegruppen hadde innslag av minst 7 stammespråk. Ett av dem var svært karakteristisk med sine klikkelyder.

Kristendommen satt tydelig preg på hverdagen; hver dag ble det bedt morgen- og matbønner og sunget kristne sanger. Sunshine barnehage lå rett ved sentrum og var en av de dyreste barnehagene i byen, og hadde høy status. 150 norske kroner kostet det for en måned, i motsetning til 20 kr som foreldrene oppe i slummen betalte. Likevel kan ikke barnehagens ressurser sammenlignes med norske forhold.

One, one, one, again…

I barnehagen hadde vi undervisning store deler av dagen med fire til seks-åringene, og kun to timer til barnestyrte aktiviteter, en totalt annerledes undervisningsform enn vi finner i Norge. Læreren stod foran klassen med pekestokk og lærte bort tall, bokstaver, om kroppen, frukt, farger osv.. Alle barna ble drillet i å si «one» om og om igjen. Her talte man ikke 1, 2, 3..

nambia-undervisning.jpg

 

En av mine oppgaver i praksisperioden var å delta med undervisning. Jeg fikk sjansen til det for 33 barn, og viste litt av hvordan vi jobber i norske barnehager. Etter mitt fritt gjenfortalte «Bukkene Bruse- dramaspill» ble øvingslæreren min forbauset. Hun hadde ikke tenkt på at barna lærte gjennom drama, musikk og fortelling. En etter en kom barna opp og spilte sekvensen, selv de som ikke kunne engelsk språk!

namibia-tippetitapp.jpg

«Tippety tapp, tippety tapp» hørte jeg fra lekende barn hver dag resten av perioden…

Man tar det man har

Selv om Sunshine barnehage etter Namibisk standard var rikere enn mange andre, kan man ikke sammenligne utstyr og materiell med det man finner i norske barnehager. Jeg har lært at man kan lage mye uttav små ressurser. Man tar hva man har. Jeg laget bøtter, siler og spader av avkappede vannflasker som barna iverig brukte i sanden. Mange av barna lagde flotte byggverk og lekte i flere timer.

Flaskelek

rollelek


Rollelek er også alltid gratis og universelt.

Ble slått

Selv om det idag er forbudt å slå etter grunnloven i Namibia, blir denne typen straff fortsatt uttøvd i stor grad. Når barna ikke var stille, kunne det vanke et slag med belte, kjegler eller håndflate. Det var virkelig tungt å se barna bli slått.

En gang måtte noen barn stå med armene opp i en halvtime som straff. Ett av barna måtte stå med en stol over hodet i tillegg. Det gjorde vondt å se.


https://tornerose78.files.wordpress.com/2008/05/straff.jpg

I Namibia har man et helt annet syn på barnet enn det jeg er vant til. Den voksne har makt og autoritet ovenfor ungene, og var virkelig strenge av og til. Men da jeg opplevde dette kunne jeg heller ikke la vær å forstå lærerne; det skal ganske mye til å få 55 barn stille.

De voksne så ganske forundret og uforstående på meg mange ganger idet de fant meg krabbende, lekende med barna på gulvet.

Livsglede og livsrytme

Jeg har lært mye om meg selv som menneske, og har fått ett helt annet bilde av mennesker fra andre kulturer etter å ha møtt dem personlig. Jeg får også forståelse for deres arbeidsmåter, barnehagene har så andre fysiske forhold enn Norge.

Jeg har sett at barna er lykkelige i Namibia, tross små ressurser. Jeg har møtt en livsglede og livsrytme vi kan lære av.

Namibiagutt

Jeg håper at jeg har fått være med og bygge bro mellom det hvite og svarte, Namibia og Vesten, og har fått vist i barnehagen at jeg har verdsatt alle barna like mye.

Tilbake i kalde nord kan jeg fortsatt høre 55 barn synge «bro, bro brille» av full hals. Jeg ser alle som kjemper etter å bli fanget.

Regellek

Jeg ser situasjoner med de glade barna i liflige rytmer. Herlige barnestemmer som sier «i love you teacher Tornerosa» sitter fortsatt friskt i minne.

https://tornerose78.files.wordpress.com/2008/05/bhg-i-namibia.jpg

…for jeg fant «mitt Afrika»

Responses

  1. For en flott historie! For en flott ting å gjøre! For et godt menneske du må være! 🙂

    Skjønner godt at de søte små synes det var gøy med deg. Det virket kanskje som om de voksne i bhg der nede lkke hadde tid til å leke for mye med barna på barns premisser, og at de måtte ha en litt «militant» disiplin. 55 barn var litt mye på 2 voksne…

    Bildene var fine. Fikk helt vondt av den stakkaren som står med hendene i været.

  2. Tusen takk for at du delte dette! Jeg hadde så lyst til å dra ut i dag, og så tok du meg med 🙂 En liten stund så var jeg i Namibia

  3. Fasinerende! Annerledes og morsomt 🙂 Et flott reisebrev! Håper du lager flere….

  4. Takk for at du viste dette:-)
    En liten reise.

  5. Levende og flott reisebrev fra Namibia! Fine bilder og vakre motiver 🙂 På dårlige dager kan du hente fram «I love you, teacher tornerose» fra minnet. Det fine er at hvis du har hørt det sagt en gang, vil du også høre det igjen. Sånn er det bare.

  6. Nydelige bilder og bra skrevet, jeg fikk en lyst til å gjøre noe slikt selv. For en opplevelse du må ha hatt!

  7. ulme: Blir rørt av ordene jeg, om at jeg er et godt menneske. !! *tårer i øyekroken* Er så mye jeg ville gjort, men heldigvis har jeg av og til fått være med å gjøre en forskjell i noens hverdag, det er en herlig følelse.

    Ja skikkelig fælt med han gutten som fikk straff 😦 får nesten litt vondt i magen over at jeg tok bilde, heldigvis stod jeg litt langt unna med zoom, så han så ikke at jeg tok bilde tror jeg. Det fæle er at alle de andre barna satt og flira og de voksne hånet han 😦

    2 voksne på 55 barn er heftig!! Stakkars..

  8. Glama: så flott at du fikk deg en liten tur i dag vennen!!! Siden du hadde reiselyst og alt.. nå må du snart ta bilder fre din lille tur 😉 Takk for go-orda 😀

    Tusen hjertelig takk Randi!! Kjempe koselig tilbakemelding, japp skal komme noe mer 😉

    Tordenlill: takk for det 🙂 Måtte vise frem litt av fortiden vettu..

    Sander: Tusen takk! *enda mer rørt* Flott at du likte det!! du har helt rett, på dårlige dager må jeg nettopp høre disse barnestemmene i sinnet, igjen og igjen. 😀

    Sissel Katrine: Ja, det var en helt utrolig opplevelse, om du har mulighet til no lignende ville jeg gått for det. Så spennende bli kjent med et nytt land.. !Takk for tilbakemeldingen 🙂

  9. Tusen takk for en flott «reise» 🙂

  10. Så nydelig innlegg!!! Jeg sitter her og er helt rørt over det lille innblikket jeg fikk. Takk for at du delte!

    Jeg er sikker på at minnet om deg blir holdt levende blant alle de barna du påvirket. Kanskje vokser de opp og forteller om deg til barna sine? Det tror jeg. 🙂

    Forhåpentligvis har de tatt med seg noe av det du lærte dem, slik at ungene får lekt mer og brukt f.eks. drama som læremåte.

  11. Det varmer virkelig med godorda deres Lothiane og MM, for det er en reise som har betydd mye for meg, og det føles litt artig å gi en liten bit bort, å dele noe som har vært med på å gjøre meg bittelitt til den jeg er i dag 😀 Dessuten å gi bort litt av kulturen og hvordan det er å jobbe der..

    Hadde vært gøy om de fortalte det til barna sine, kan jeg ha gjort så inntrykk da? iallfall ville jeg blitt rørt til tårer av å vite..

    håper de snappet opp noe bla annet det med drama, sangene, lekene, rolleleken, å bruke konkrete ting i stedet for tavla og at ikke alltid dispilinen er det som roer barna.. osv.. Guri, lengter tilbake til dem jeg! De var noen nydelige barn..

    Glemmer aldri en av dem som snakket dette klikkespråket..jeg skjønte ikke bæret, men allikevel så følte jeg at jeg forstod han, vi måtte virkelig bruke tegn og kroppsspråk.. lærerikt og morsomt, vi holdt på å flire oss i hjel..

    Takk for herlige kommentarer!!!

  12. En flott innblikk i et annerledes og spennende praksisopplegg. Du skriver at bildene dine ikke er gode, men der er jeg uenig. Nydelige barneportrett og situasjonsbilder utdyper en flott tekst. Takk for at du deler 🙂

  13. Tusen takk Ståle! Veldig koselig at dere satt pris på «dokumentaren» min 😀

    Takk igjen altså, jeg også synes bildene måtte med for å komplementere teksten.. Så glad du likte det!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

