Publisert av: tornerose | mai 14, 2008

Boil- in- bag, en idiotisk oppfinnelse…

boil in bag 

 

Jeg skjønner bare ikke hva som skal være så mye bedre med den berømte «boil- in- bagen» enn gode gamle «måle opp ris»- greia. Hvis det handler om å slippe oppvask så kan jeg informere Uncle Ben om at kjelen så sannerlig trenger en vaske etterpå etter å ha fått risflekker oppover hele kanten. Det er jo hull i posen, så noe siver da vitterlig ut. En annen ting er at man høyst sannsynlig heller innholdet i posen over i kjelen etterpå, om ikke en ny bolle, ergo enda mer oppvask! (Dermed er det argumentet brukt opp…)

 

Posene er kjempevarme, har ikke tall på hvor mange ganger jeg har brent fingrene av meg når jeg skal åpne dem. De berømte «kalde hjørnene» er jammen ikke kalde. Dessuten renner det lenge vann ut av hullene, som man må vokte seg vel for, samt skvise ut på et vis og ikke minst plassere seg over vasken om man ikke ønsker vann uttover hele kjøkkenbenken. 

 

I hver pose er det to posjoner.. hva med de som bare trenger 1? Skal men åpne posen å helle halve i en kjele? Koke hele og få en posjon til overs som man alltid glemmer å spise før den er «sliten» og dermed må kastes? I såfall så er prisen ganske mye høyere for single, sånt er verdt å protestere mot (I ekte Ulme ånd) ! Var heller ikke spesiell praktisk da vi skulle ha mange middagsgjester og åpne hver og en av posene som var glohete. Ikke særs fancy heller å sende posen rundt 😉

 

I mange butikker er det kun boil-in- bag som finnes, da har man ikke valgmulighet en gang.

 

Nei, er oppfinnelsen blitt til i latskapens ånd? Så bør onkel Ben tenke seg om engang til om det egentlig stemmer. Om han ikke er for lat? Nei, jeg slår et heidundrande slag for den avanserte oppgaven å måle opp ris selv jeg. Kanskje det medfører at noen få må ta husmorskolen, men dem om det. Den oppgaven skal iallfall jeg klare 😉

Hører du Uncle Bens, gi oss risen vår tilbake!

 

… skjønner dere poenget med boil- in- bag?

Responses

  1. *synes-boil-in-bagen-er ganske-fin-jeg-og-brenner-meg-ikke-om-
    jeg-tar-den-opp-av-vannet-med-en-gaffel-men-er-selføgelig-enig-med-deg:-)*

  2. deg*
    *Hihi*

  3. Nei, jeg har ikke skjønt det så jeg har ikke kjøpt det. Ikke blei jeg frista nå heller. Spiser dere ris dere da? Jeg får byggryn istedet jeg.

  4. *hihi*-du- har- det- med- å- være- enig- ellers- blir- jeg- sur 😉 !!

    Gaffel du liksom, hvor lenge må man stå med posen dinglende over vasken før alt vannet er rent ut? Hø, nei, er fortsatt ikek omvendt, knis 😉

  5. Japp, fullkornsrise her, eller boil-in-bag-fullkornsris for å være helt korrekt;)

  6. Jeg er veldig fornøyd med boil-in-bag. Slipper å måle opp porsjoner, og med litt øvelse så er det ikke vanskelig å åpne posen heller! 😉
    Hvilken butikk er det som selger kun boil-in-bag? Har ikke kommet over det selv, kun opplevd at det ikke finnes boil-in-bag…

  7. jeg ER enig med Tornerose! jeg unngår boil-in-bag om jeg kan, og jeg syns det er mye dill dall med de posene, og det pleier alltid bli endel ris til overs, og ja – kjelen blir mer klissete enn annen vanlig ris, så all over er det et stort NEI med de merkelige posene her.

    jeg mistenker det for å være en salgsgimmick. Ofte må de finne på nye ting for å få opp salget igjen, diverse liksom så smarte løsninger som alle må prøve osv.
    Litt som den berømte vaskeballen, da den kom.

  8. Jo mer jeg tenker over det; det ER mye enklere og raskere å måle opp ris og vann, på gamle måten, framfor å drive og fikle med den posen altså, og å få alt vannet til å renne ut, passe på å ikke brenne seg, og vips- så har man helt ut litt ris også, osv osv osv

    så det så 😉

  9. USJ!!! «Boil in bag er ute!» (på sin postmansrute, dersom noen lurte på tonen på sangen!)

    Smaker ikke noe godt heller syns jeg. Den får ikke riktig konsistens! og litt dvask….-bare meg? 😦

  10. Jeg har faktisk aldri prøvd boil in bag men mannen min lurte på om ikke jeg skulle prøve det siden jeg av alle ting klarer å brenne risen.. Men nå har jeg argumenter for ikke å prøve 🙂

  11. Har aldri prøvd denne, bruker bare den vanlige til Uncle Ben.. hørtes ikke så fristende ut med den posen egentlig. De tok jo bort oppskriften/målene på pakken en tid, var så frustrerende. Fikk dårligere resultat da.. Det kom jo fort tilbake, så de har sikkert fått litt klager på det da..:)
    Her koker hjelperen min en stor panne med ris, og så fryser vi ned i porsjonspakker.. Var litt spent på hvordan det gikk, men går helt fint. Men nå er jo jeg vant til å spise mye sånt som ho fryser ned da, men smaker ok det altså:)

  12. enig angel!
    og sissel: men…høres kanskje litt ut som du kan ha nytte av å prøve boil-in-bag! *ler*

  13. Jeg er veldig fornøyd med boil in bag-risen, jeg. 🙂 Synes ikke det er spesielt trøblete, jeg bruker en gaffel og løfter posen med og så tar jeg tak øverst og da er den ikke spesielt varm, holder det over vasken og lar renne av, klippe opp posen og helle i kjelen. (Eller i en bolle.)

    Blir det noe til overs tar jeg vare på det og bruker dagen etter eventuelt.

    Jeg har aldri tenkt på at det skal handle om mindre oppvask. Mulig?

    Uansett, risen er jo så som så, men det synes jeg gjelder alle uncle ben’s ristyper. Sånne kjapp-kjapp ristyper smaker ikke så godt som de som må kokes lengre.

    🙂

  14. Lothiane, enig i at quick-ris ikke er så godt uansett, Man må prioritere å bruke -engre-tid-ris så blir det mycket bedre! hihihi…:o)

  15. Jeg må faktisk modifisere meg litt, var litt vel sinna i boil- in -bag- frustrasjonen min i stad.. *knis* jeg hadde nemlig kasta nok en halvspist pose i kjøleskapet…
    Jeg synes faktisk den fullkornsris er god 🙂 (Selv om ejg ville hatt samme og målt selv..) Men ellers har jeg litt å plukke med onkel Ben altså 😉 Tenk hvor sinna han blir om jeg er direkte årsak til at boil- in-bag-salget går drastisk ned!!! 😀

    snadrik : du er mann vettu 🙂 hehe.. hmm, jeg får øve meg litt til med åpningen da 😉
    Vettu er bare rema rundt her og begge har bare disse:(

    Chanel: hihi vi er på nett altså 😉

    Angel: Også postmannpat sangen, åssen kunne du vite at jeg er en gammel fan av den??? hehe, enig.. poseris er ut.. og som det er nevnt oppi her, sikkert salgstriks— må finne opp noe nytt og spenndende

  16. Jammen er ris et tema som engasjerer 😉 puuhhh..

    Sissel: du er nok den rette for de posene.. men gjør som lothiane sier med gaffel, så du ike brenner deg 😉

    rosa: vet ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på å fryse det fremfor kjøleskapet, hmm, får kanskje prøve for nå er det jammen ikke mye økonomisk…

    Lothiane: jeg skal prøve med gaffel selv, jeg lover 🙂 Godt det er noen som er fornøyde med den.. 😀 Men som du sier «ordentlig» ris som tar lang tid er egentlig best.. guri, har en som tar 40 min!!! Det er litt for drøyt altså..

    Er det bare hos meg det kommer små plastbiter i risen??

  17. Og for å fortsette på Chanels innlegg, bruker dere vaskeball eller rett i maskina? Merker dere no forskjell?

  18. Sett foten ned! Saksøk! 😉 Glad jeg bor et sted det fortsatt finnes sånn helt vanlig ris.. Sånn man er litt uheldig og søler ut over hele gulvet av og til… 😉

  19. Japp, tenkte jeg skulle gjøre det;) Siden du var så generøs og ville dele fortjenesten sist, så kan vi dele denne gangen 😀 Om vi får med oss fler kan vi gå i protesttog utenfor løvene mot alle som diskriminerer single i dette samfunnet. Nemlig, japp!

    Hehe, ris som koker over er jammen en slager også gitt, sabla fort gjort å glemme, og vips så tyter det over..hmm,, tornerose blir usikker, kanskej boil-in-bad er bedre på dette? nei, ikke overbevist enda..

    Du er heldig som bor i en så fancy by som ikke har boil- in- bag 😉

  20. lindis liker ris i pose, men det er bare fordi hun er for lat til å gidde måle opp riktig mengde vann og slikt. Nå er det bare å helle opp så mye vann man gidder – innen rimelighetens grenser selvfølgelig…men SÅ mye vann gidder man jo ikke heller. Anywayz, det er altså bare å pøse på, og kaste posen oppi, og så koker den seg helt perfekt uten mere dilldall. Ikke brenner den seg fast i bunnen heller. Av kjelen altså. Og når den er ferdig heller jeg bare hele posen opp i sånn der dørslag, og så siler den seg selv så fint som bare det.
    hahaha…jepp, folk er veldig engasjert i ris 😀

  21. og ja; den er ikke særlig miljøvennlig heller. unødvendig emballasje er aldri det.

    jeg heier på ordentlig ris, jeg. den brune typen som trenger førti minutter på å koke. og førti minutter er egentlig ikke såå lang tid, i alle fall ikke om man lager annen mat til, det tar jo gjerne litt tid det og 😛

    men, jeg har aldri helt skjønt poenget med å måle opp og passe på at det er rett mengde vann: min erfaring er at det, når jeg har målt opp, rett og slett koker bort før risen er ferdig (tilogmed når lokket er på), så jeg bare heller ris og vann sammen i uproporsjonerte mengder og lar det stå til.

    jeg har aldri vært særlig flink til å følge oppskrifter.

  22. Oj oj, ja her er det engasjement. Og jeg merker at jeg vil si MER om boil in bag-risen! Hu hei… Jeg trenger visst en hobby (en til). 😉

    Dørslag var enda lurere, men det øker oppvaskmengden med én. Vanskelig valg, altså!

    40 minutters ris er drøyt, men den er nok også veldig god. Det er det samme med risgrøt, disse typene som lages på fem minutter smaker absolutt ikke i nærheten av den gode grøten jeg fikk som barn. Den tok «timevis» å lage, men jaggu smakte den skikkelig.

    Plastbiter i risen? Oj… det har jeg ikke merka. Håper ikke det! *gulp*

  23. Det var da voldsomt til engasjement da!!

    Jeg føler får å fortelle hvordan det lett kan gjøres med Boil-in-bagen som er helt suveren:

    1.Kok risen som anbefalt på pakken. Det finnes flere typer, så velg den risen og koketiden som passer for deg.

    2. Når risen er ferdigkokt, hent den bollen du vil ha risen i og sett den ved siden av kasserollen som fortsatt står på ovnen.
    Løft posen opp med gaffel og la den renne av noen sekunder. Det går fort.
    Her trengs ikke sak. Velg det ett hjørne og bare riv lett nedover. Posen åpner seg og du heller det elegant over bollen.

    Ikke noe søl her nei.
    Om du vil bruke kasserollen så bare hekt posen(e) på en gaffel med den ene hånden og tøm ut vannet med den andre.
    Åpne posen og hell risen i.

    Lykke til!

  24. Vaarloek: Enig med deg. Noe som nesten ingen nevner her, er at boil-in-bag er et dårlig valg med tanke på miljøet. En plastpose lever i minst 100 år før den nedbrytes av naturen, og vi har vel alle sett bilder av fugler og dyr som har mistet livet fordi de har tullet seg inn i en plastposer som har blåst avgårde fra fyllinger eller rasteplasser og ut i naturen.

    I tillegg har boil-in-bag ris nesten ingen næringstoffer, sammenliknet med de fleste andre rissorter. Spesielt om risen i tillegg til å være boil-in er hurtigkokende.

    Skikkelig waste of tummy-space! 😉

    Boil-in-bagen fremstår ettte min mening som en ordentlig gammeldags bruk-og-kast-ide, som gir deg dårlig mat med naturfiendlig innpakning for for folk som tror de har for dårlig tid. Typisk amerikansk 80-talls tull. Blah.

  25. *Haha* lite visste jeg om at riskoking var så engasjerende 😉

    Må nok kanskje bøye med i støvet og enes med at det blir mindre svimerker i gryte eller rundt påkomfyren….

    Men som Lothiane og vårløken sier (kult navn forresten) så er det jammen meg miljøfientlig..ikke bra det da..

    Vårløk: Har aldri målt opp vann selv heller, her slumpes det på det meste..;)

    Tordenlill: Takk for utfyllende riskokeoppskrift 😀 Men er du sikker på du ikke brenner deg når du åpner posen?

    Men etter alle forslagene så sitter vi igjen med så mye oppvask:
    – kjelen
    – gaffel
    – bolle til risen
    – dørslag

    Jeg er fortsatt ikke omvendt nei for jeg hater å vaske opp 😉

  26. Jepp, da har jeg kjøpt meg boil in bag til helgen så jeg slipper å brenne risen min.. Spent på hvordan dette skal gå men skal følge gode tips herfra 😉

  27. Lykke til Sissel!!! 😀

    Jeg har tenkt lenge og vel på hva jeg skal skrive masteroppgave om men nå er saken klar 😉
    » Vitenskapen om riskoking» og da med problemstillingen: «Er Boil-in-bag et bedre alternativ enn vanlig ris? »
    .. et tema neppe noen har utforsket før på Blindern 😉

    Begynner å glede meg til å bli frisk jeg nå, stooooore planer 😀

  28. Vet ikke om det er nå jeg bør nevne at jeg bruker en del hurtigris (ikke hurti-gris!)… Det går jo så fort da!

  29. «Er det bare hos meg det kommer små plastbiter i risen??»

    Ja, Tornerose.

    *ler*

    😉

    Jeg syns jasmin-risen jeg koker på gamle måten, i forholdet: halvt ris, dobbelt vann, og en dæsj med salt, ca tyve minutter, er den beste 🙂
    Boil-in-bag er bare en nødløsning, eller fordi jeg har kjøpt feil pakke! 😉

  30. også mente jeg basmati! lol!
    hvor snek jasmin seg inn i hodet mitt, tro??

  31. Har aldri tenkt tanken å kjøpe Boil-in-bag, faktisk. Gammeldags riskoking funker utmerket 😀 Hvis jeg noen gang skal bli moderne på dette feltet, blir det riskoker, ikke risposekoking!

  32. Hihi, så ikke denne før nå jeg.. hurtig-gris ja;) hver sin smak…

    så det er bare meg som får plast i risen ja, *snøft*

    Ståle: Endelig noen som har skjønt det 😉 Noen ganger var ting best i gamledager…

  33. Altså – boil-in-bag-ris er en teit oppfinnelse – har prøvd det én gang og det vil aldri bli gjentatt. Jeg pleier å smake på risen jeg, for å sjekke om den er passelig kokt – og hvordan skal man få gjort det når risen ligger i en pose… klippe opp posen, smake – og hvis den ikke er ferdig – legge en oppklipt posen med ris tilbake i kasserollen? Snakker om ræl. Og nei, vi trenger ikke ris fordelt i små poser, fungerer utmerket å ha den i ei stor eske.

  34. Lykkeliten: Nok et bra argument imot disse boil-in bagene 😉 Enig, jeg også pleier å smake for å få den «al-dente». Hehe, litt tungvindt å klippe opp, og putte den ihjelklipte posen tilbake 😛 Jeg tror vi må lage en forening mot «boil-in bag», kanskje vi får så mange medlemmer at vi kan søke statsstøtte;)

  35. oi, jeg har ikke fått med meg at jeg har fått svar på svarinnlegget mitt!

    Hilde: jepsipesi! boil-in-bag = bruk-og-kast = tull-og-tøys!

    Tornerose: takk for navne»skryten» 😉

    og jeg joiner gjerne anti-boil-in-bag-foreningen. vi kan omstokke ordene og kalle oss … abigail?meh. føl dere fri til å komme med bedre navneforslag 😉

  36. eller, omstokke BOKSTAVENE da.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

