Publisert av: tornerose | mai 26, 2008

WordPresshjelp… anyone?

Jeg lurer på følgende:

Går det ann å legge inn enkeltpersoners ip eller mail- adresse i innstillingene på bloggen min for å sperre slik at de verken får lest eller søkt fram bloggen? Med andre ord, kan bloggen min bli usynelige for enkelte?

 

Dessuten er den billedopplastningen fortsatt ute å kjøre, slik at jeg bare av og til får lastet opp bilder som kan gjøres store. Jeg klipper nå linken inn istdet. Så utrolig tungvindt.. Fortsatt ingen andre som sliter med det samme?

Responses

  1. Om bilder: jeg fant ut at det enkleste er aa lage seg en flickr-konto (www.flickr.com). Slik gikk jeg frem:

    1) Laget meg en yahoomailadresse som jeg BARE bruker til blogg/flickr (fordi Flickr krever yahoomailadresse…)
    2) Brukte yahoo-mailadressen til aa lage Flickr-konto og lastet bilder opp dit.
    3) Lage innlegg i wordpress og legge opp bildet via link til det aktuelle bildet mitt hos flickr.com.

    Det funker bedre enn aa gjoere alt i wp, syns jeg. Haaper du finner ut av det, uansett hvordan du velger aa gjoere det:-)

  2. Så vidt jeg vet så kan du ikke sperre ip-adresser ute fra wp.com-blogger. Hvis du har en wordpressblogg med eget domene så kan du forsåvidt gjøre det, men det er nok for mye styr i forhold til gevinsten å gjøre det.

    Vedkommende som du ønsker å stenge ute kan nemlig enkelt omgå sperren ved å bruke en proxy, eller eventuelt bare slå modemet sitt av og på. Da får man nemlig gjerne en ny ip-adresse?

  3. Det kan hende det blir for teknisk, hva vet vel jeg. Men jeg er veldig godt fornøyd med Akismet-løsningen på egen blogg, men nå har jeg også eget domene.
    Det høres kanskje verre ut enn det er, men er du innstilt på litt triksing og fiksing, så er dette en løsning langt å foretrekke foran andre. Ulempen? At det koster, selvsagt. Men jeg ser at f.eks. godaddy.com har rimelige sørverløsninger som også inlkuderer plass til WordPress-blogger.
    Med eget domene kan du også installere diverse widgets som gir deg ulike funksjoner. Jeg bruker noe som heter Nexgen Gallery, og selv om jeg ikke har gjort mye ut av det, så fungerer det veldig bra – syns nå jeg da…..

  4. vet du..jeg syns å huske at det var en slik funksjon på statcounteren jeg hadde på bloggen min. Jeg sjekka det aldri ut, men hadde iallefall full oversikt på bloggen min med statcounter fra http://www.statcounter.com

    Mener det var den counteren, og mener jeg så den funksjonen der som en mulighet til å blokke enkelte ip-adresser.

  5. Tornerose- du må ha eget domene :))))))))

  6. Statcounterfunksjonen Chanel nevner er nok bare for å sperre egne adresser ute fra statistikken, for å unngå å registrere deg selv som besøkende til bloggen. Er nok vanskelig å sperre folk ute fra bloggen din med de tekniske løsningene du får hos wordpress.com, du kan passordbeskytte innlegg så bare f.eks. familie kan se dem, men for å få det du vil ha må du nok skaffe egen hosting. Men så veldig dyrt er det ikke, betaler ca 350 i året for både domene og serverplass.

  7. Hei:)
    Har domene, og har lurt på å ha bloggen der. Men legger ned den jeg har her nå, så får jeg se seinere.
    I forhold til det du nevner vet jeg ikke hva som går. Har en noe «ustabil» person jeg blokkerer kommentarer for, så jeg får sett de først.. men ellers aner jeg ikke det med det andre, hadde vert litt fint å få til det òg ja. Ser du har fått gode råd over her, så håper det ordner seg 🙂
    Har hatt/har bildeproblemer som du nevner også, kjedelig og tungvint.. Men har gått sånn rimelig greit siste tida, så noe må de ha fikset.
    Lykke til videre med den flotte bloggen din Tornerose 🙂

  8. Ja jeg vet iallefall ikke.
    Jeg ringer bare wordpress-guruen min, Undre.
    Du er velkommen til å låne tornerose 😀

  9. Snakker vi om en helt spesiell enkeltperson her nå tornerose? *bekymret*

  10. Gå på settings og personvern, mener det stod om det der, om jeg ikke husker feil.

  11. Mye kødd med bildeopplastinga hos meg også, skifter mellom nettlesere, det er forskjell av en eller annen grunn. Akkurat nå funker det i Opera, det gjorde det ikke for en stund siden. Mildt sagt irriterende…

  12. Du kan sperre folk ute fra bloggen din på IP, men IP’er er veldig enkle å bytte (det er bare å slå modemet sitt av og på f.eks. så har man som regel byttet IP), derfor er det en falsk trygghet å stenge noen ute med IP. Å stenge noen ute ved hjelp av IP-blokk er egentlig en dårlig idé samme hva.

    Om det er noen du virkelig ikke vil at skal kunne lese dine bloggposter og dine kommentarfelt her på WordPress.com, så må du passordbeskytte hver enkelt bloggpost eller stenge hele bloggen din for vanlige lesere.

    Å bruke WordPress.com bare til inviterte lesere er egentlig noe herk, for det er ingen egen «inviter leser»-funksjon. Om du velger å ha en blogg som bare «godkjente» folk kan lese så må du gjøre hver leser til bruker på bloggen din. Det vil si, så vidt jeg vet, at hver leser også egentlig får tilgang til å skrive i bloggen din (i og for seg ikke noe stort problem da du kan begrense brukers rettigheter til å publisere). I tillegg er det en begrensning på 35 brukere før du må betale WordPress.com noen dollars for å få legge til flere.

    Jeg vil anta at WordPress.com helt sikkert med tid og stunder vil lage en inviter lesere-funksjon i bloggene, men det hjelper jo deg lite akkurat nå.

    Derimot funker Blogspot.com/Blogger.com som fasan om du bare vil ha inviterte lesere. Da lager du en lukket blogg som du inviterer lesere til ved å legge til e-postadressene deres. Folk må da logge seg på med en godkjent google-konto for å lese deg.

  13. Er bare innom for å si at dette kan jeg absolutt ingenting om… 🙂

  14. Jeg henger meg på Umla. Hurra for oss!!!

  15. jeg kan heller ikke stort om dette, men du har min fulle moralske støtte – om ikke annet!
    Men bilder…? Har aldri hatt problem med å laste dem inn? Jeg bruker Firefox, om det skulle spille noen rolle?
    nattinatt 🙂

  16. Alter ego: tusen takk for tips, dette skal prøvers ut 😀 Har brukt endel photobucket til nå selv, menskal se om flickr er bedre 😉 Takk!

    Hjorten: skjønner, det tenkte jeg ikke på, men du har nok rett… da blir poenget borte ja.. siden ip-en veksler.. Tusen takk for råd 😀

    Geir: du har nok rett, var litt teknisk det der ja, iallefall for mitt slitne hodet idag. Men er Akismet-løsningen på egen blogg noe man kan finne på WP? Hvor mye koster det du har?

    Chanel: Tusen takk, det skal testes ut og kikkes på imorra 😉 flott!
    Kanskje eget domene etterhvert ja? Får se om jeg har tid og krefter til å sette meg inn i noe nytt 😉

    Resten må jeg kommenere imorra, da er nok formen bedre 😀

  17. Heia! 🙂

    Vil bare ønske god bedring! 🙂 Håper kvelden blir fin-fin..

  18. Tusen takk Ulme:D Jeg er noe bedre i toppen idag, så jeg våger meg på dataen litt;) Håper din kveld blir fin også Ulmevennen 🙂

    Drablos: jeg tror kanskje ikke jeg må betale for å passordbeskytte bloggen, så det var et alternativ, selv om det virker skikkelig knotete å gi ut passordet til folk.. hmm.. så det som chanel nevner er ikke funk da..

    Hei Rosajenta! Jeg rakk aldri å skrive på bloggen din før du forsvant:( Synes det var trist at du er borte jeg.. Håper du ombestemmer deg.. takk for innputt… Det som er er at jeg får ikke kommentarer men jeg vet jeg blir lest av noen jeg ikke ønsker skal lese.. Men skjønner etterhvert at det blir en avansert prosess eller skiftig til domene for å få det til, og det tror jeg ikke jeg har krefter til nå. Håper jeg ser mer til deg vennen!

  19. Lenemor: tusen takk, for at jeg kanskje kan låne vidunder- undre om det røyner skikkelig på 😀 Hehe, vi snakker om en enkeltperson, men ikkke vært redd for at det er deg;)
    Kan ikke si så mye her om tingens tilstand;)

  20. Joakim: Var inne og kikket, men det er om man vil at hele bloggen skal sees eller googles, og det vil jeg i og for seg, var bare enkelte ip-adresser jeg ville stenge ute. Men takk for tipset 😀

    MM: Godt å høre at det ikke bare er her.. hva kommer det av tro? at det er så ustabilt hos noen, mens hos andre funnker det helt fint? Mulig jeg skal bruke firefox fremfor IE og se om det kan bdre det..

    Lenemors wp-guru:
    «Derimot funker Blogspot.com/Blogger.com som fasan om du bare vil ha inviterte lesere. Da lager du en lukket blogg som du inviterer lesere til ved å legge til e-postadressene deres. Folk må da logge seg på med en godkjent google-konto for å lese deg» Kan man flytte bloggen dit event med alle innleggene jeg har her? Man vil kanskje ikke få samme toppen/layouten?

    Det med inviterfunksjon hørtes kjekt ut, håper det kommer en gang ja..
    Blir nok til at jeg lar bloggen bare stå som den står, men kanskje vokte ordene mine litt mer..
    Tusen hjertelig takk for hjelpen søte du!! 😀

  21. ulme, Camomille og Lindis: dere er nå søte som stikker innom med litt sympati og noen spor.. . Jeg heier litt på dere også jeg!!! 😀
    Firefox skal prøves ut linis 😉

  22. nå vet jeg ikke hva det dreier seg om, disse du ikke vil at skal lese bloggen din. Men jeg håper du ikke flytter den til blogspot eller blogger, for du skal tenke på at det er ikke alle som har google-konto og dermed ikke får lest. Men det er vel noe av vitsen… Jeg har ikke sansen for å opprette kontoer rundt omkring bare for å få lese/kommentere folks blogger.
    Så klart, er det noen som «plager» deg, så gjør du selvfølgelig det som er best for deg og din blogg.

  23. Oi, så man må ha google konto for å lese på bloggspott? ikke hotmail feks? Nei det å opprette lesekontoer bli litt rart..

    Det går vel bra dette…Har bare vært noe som har pågått over lang tid, men det er ikke her det er så ille, mest andre plasser. Personlig ville jeg ikke at «den personen» skulle lest noe om meg, men skriver ikke noe galt her så.. får bare bli som det blir. ordner seg for snille jenter vet jeg 😉

    Tusen takk for råd Eugenie!!! Og beklager at jeg ikke har fått lest så mye hos deg i det siste, kommer sterkere tilbake..

    Til alle: TUSEN TAKK FOR HJELP OG RÅD:D

  24. tornerose: om det er så lett å unngå at uønskede personer leser om en, er jeg ikke sikker på. Det beste er vel å ikke skrive noe, men da er vi mange som kommer til å savne deg!!
    Du får besøke bloggen min når du får tid. Ser det har vært stille rundt omkring, for rss-leseren min flommer ikke over av nye poster og kommentarer rundt omkring hos folk som hva det gjorde for noen uker siden. Kanskje det er sommeren som begynner å gjøre seg gjeldene rundt omkring 🙂

    Tipser bare om konkuransen hvor dere kan gjette på hvor langt Jareks tau er… dere finner den her: http://www.eugenie.no/2008/05/21/hvor-langt-er-jareks-tau/

  25. Hei, igjen.

    Man må ikke opprette googlekonto for å lese på blogspot, men du kan stenge en blogspot-blogg slik at det bare er utvalgte lesere som får se den og de leserne må ha en googlekonto for å logge seg inn.

    Googlekontoen kan så vidt jeg vet knyttes til en hotmailadresse, det er forskjell på googlekonto og gmail.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

