Publisert av: tornerose | mai 27, 2008

Folkehøyskolen- året for fantastiske opplevelser og mange skøyerstreker

Som kjent var jeg på tiårsjubileum med folkehøyskolen i helgen. Det var fantastisk koselig, men også litt vemodig. Vemodig fordi jeg ikke har klart å holde kontakten med mange, fordi det kanskje er ti år til nesten gang, og fordi året på skolen får jeg aldri igjen. Men samtidig har jeg minner som jeg kommer til å ta med meg resten av livet. Tankene har i dagene etter treffet gått tilbake til det som jeg synes var mitt beste år noen sinne. Fy søren og jeg levde der oppe! Det er noe med folkehøyskoler, nesten slik at det ikke går ann å sette ord på eller forklare for dem som ikke har vært der. Det er en intim og intern atmosfære hvor bare de som er innenfor skjønner kodene eller vitsene. Det er et år hvor du utvikler deg på alle måter og gjør akkurat det du brenner for eller elsker å gjøre… pluss litt man ikke elsker å gjøre som feks å ha kjøkkentjeneste eller den pålagte gulvvasken med påfølgende inspeksjon 😉

 

Jeg gikk på friluftslinjen og fikk vært med på turer i alle slags årstider. Sykkel, kano, gåturer, fjellturer, ski, snøhule, vinterturer og you name it. Jeg var hver dag i bakken på vintern og sto telemark, om været var greit. Jeg hadde også klesdesign og søm hvor jeg sydde bukser, kjoler og gensere til meg selv. Ufattelig artig å ha lært… selv om det egentlig er gått i glemmeboken, eller ligger litt lengre bak iallefall. Jeg hadde også keramikk og kunne når som helst sitte ved dreiebenken, enten alene og i egne tanker eller over god prat. Cd ble spilt inn, jeg lærte meg å spille bedre piano, jeg turde å holde tale, synge solo og lærte å ikke ta meg selv så høytidelig eller at det ikke var krise å drite seg ut. Året var også mye mer enn dette. De ubeskrivelige tingene som bare kjennes i hjerte og sjel. Samholdet, vennskapsbåndene, alle fellesopplevelsene, de fortrolig samtalene, betroelser og alle slags følelser.

 

I forbindelse med jubileumet dro jeg fram gamle album og fant «kødde-lista vår». Jeg var nemlig i en liten raptus-jente-skøyerstrek-bande» som fant på alt mulig rart. Vi hadde det utrolig artig der vi lurte elever og lærere trill rundt.Vi opererte gjerne på nattestid eller mens andre var opptatt med noe. Vi ville aldri være slemme altså, bare ha det litt artig. Godhjerta påfunn vil jeg si. Tenkte jeg måtte skrive lista inn her:

  • Sådde karse i sluket på dusjene til gutta. Karsen vokste seg stor og fin mens de var på påskeferie.
  • Nattlig attentat mot gutteavdeling A hvor vi pyntet litt med bind med bringebærsyltetøy, vaseline på klinkene, zalo på gulvene, glad-pack på dosetene, kokte sammen ei smørje av tomatsuppe, krydder, kakao, jord, melis osv som vi fylte i såpedispensoren ved vask og dusj.
  • Gnikke-terror på inspektørens vindu, han bodde på området. Men desverre var det katta Cresendo som skvatt mest og føyk i taket.
  • Puttet blå «do-frisk» i vaskene og dusjene så det ble blått vann.
  • Tettet igjen døråpningen til tre lærere med tettpakka snø. (Vi passa selvsagt på at de hadde vinduer fri for snø som rømningsvei)
  • Inspektøren fikk også salt i senga, og dressing i tannkremtuben.
  • Skrudd av vannlåsen på noen rom.
  • Bytta om på bildene i rammene av lærere og tidligere elever så navnene og tittel ikke stemte, og la på komiske snakkebobler..
  • Begravde bilen til lærern med høstblader.
  • Bytta om på alle boxerne til gutta fra A og B. (tTror faktisk ikke en eneste gutt merket det- DET sier litt)
  • Hos ei lærerinne: Sydde sammen laken og dyne, og knyttet alle skoene sammen.
  • Byttet om på ulike skilt på skolen; bøttekott, teknisk rom osv
  • Kledde oss i skjelettdrakt, gjemte oss i et kott og skremte lærerne på inspeksjonsrunden på kvelden.
  • Tok ut plankene av sengen til ei jente, og la madrassen pent og pyntelig oppå.
  • Puttet all bestikk fra kjøkkenet i en bøtte med vann og satt den ut på vintern.. (den var litt stygg)
  • Heiset opp guttetruser i flaggstanga
  • Lagde spindelvev av garn i alle retninger i møtesalen så det var fysisk umulig å ha morgenmøte dagen etter :p (Vi gjemte oss i et skap mens lærerne tok låserunden)
  • Mange ganger som vi krysset oss inn, men oppholdt oss selvsagt ikke på rommet

..da tenker jeg at jeg sank noen hakk jeg ;).. men pøbeltiden er fordi, nå er jeg bare snill jente 😀

Responses

  1. tornerose da – slem jente 🙂
    Å, som jeg kjenner meg igjen! Deilige året. Ungdommelige følelser, kjærlighet som sprengte hjertet. Jeg var på 20 års jubileum for en stund siden. En del endringer på folk, særlig hva kroppsfasong angikk 🙂 Men samholdet, praten, vennskapet – det var der.

  2. åh, genialt!! Herregud, ler så tårene triller vettu!! Angrer litt på at jeg ikke valgte folkehøyskole, men er enda ikke for sent… *tenketenke*

    Det med karse i dusjen og sånn blå-do ting var geniale. Samme den med å sy sammen laken og dyne. Herreguuud…

    Ler enda!

  3. Det høres ut som et fantastisk år! 😀
    Dere kan da ikke ha fått noe søvn den tiden??? Jeg visste du hadde en rampete side også, men at du var SÅ oppfinnsom – det visste jeg ikke! Utrolig bra!

  4. Hehe, søvn trengte vi visst ikke den gangen Valkyriana, levde på lykkehormoner eller no? Haha, du visste jeg var rampete ja.. lurer på hva du viser til her.. 😉 Må innrømme at det stod litt mer på lista, men alt egner seg ikke for offentligheten… En ting er sikkert, hadde ikke turt masse av dette idag! Feks å snike rundt i lærernes hus, skrekk og gru, hadde tissa på meg i nervøsitet..

    Vibeke: tihi, her kommer dte fram;) Å jeg hadde også en kjærlighet som sprengte hjertet, kan virke som også dette blir på et helt anna nivå inne på skolen enn utenfor. Noe som aldri glemmes.. Høye topper, og noen daler få man si, men lell.. utrolig følelsesmessig år.. Vi er jammen heldige!:D

    Å du har vært på 20 års jubileum ja.. Det samme skjedde ho oss.. de fleste hadde noen kilo ekstra, særig mannfolk.. de var blitt runde i kjakan 😉 Ganske utrolig flott at praten og vennskapet er der selv etter 20 år! Måtte det vare…

    Cammomille: Tihi, så bra jeg fikk fram lattern din snuppa! Det er ikke for sent å ta en tur på folkehøyskole, deyt synes jeg du skal tenke grunlig igjennom. Et år fri for eksamensangst bla 😉 Hehe, tenk at oldisen har gjort masse sprell.. ja det skoftet ikke på fantasien der oppe.. Problemet var vel egentlig å begrense den så det ikke tok helt av 😉

    Fortsatt god dag alle 😀

  5. jeg ser jeg har gått glipp av noe som ikke har vært på folkehøyskole et år! he he
    ser ufattelig moro og befriende ut :))

  6. Hi hi, her var det mange lure lurerier – så morsomt dere må ha hatt det! Herlige minner. 😀

  7. Hehe, skøyerjenta! Nå lærer du bort masse triks til nye skøyerjenter.. 😉 Man blir jo ikke overrasket over noe nå lenger.. 😉 Heia Tornerose!!

  8. 🙂
    Nå vet jeg hvem jeg skal spørre når jeg er på jakt etter pek!

  9. Chanel, Lothiane, Ulme og Glama: Dere har jammen gått glipp ab noe ja, maken til morroår skal man lete lenge etter.

    Befriende er rett ogslett ordet Chanel, deilig å drite litt i hva alle måtte tenke osv.. var tøffere den gangen enn nå, nå ville jg nok ikke gjort så mye som er på kanten gæærnt;)

    Lothiane: ei herlig tid ja! Godt å tenke tilbake til..

    Ulme: Hehe, kanskje jeg lærer opp små skøyerjenter ja, knis.. Må liksom forsvare meg litt.. er egentlig ganske ordenlitg.. men fikk visst noen sterke sveip av impulsivitet den gangen gitt;)

    Glama; just call me;) så stille rjeg opp vettu, knis

  10. […] For 10 år siden var jeg tyve år. Var akkurat ferdig med folkehøyskolen og rimelig “høy” på opplevelser etter året. Jeg søkte masse jobber som assistent i […]


Legg igjen en kommentar

Kategorier

