Publisert av: tornerose | juni 10, 2008

Klarer du å løse denne oppgaven?

Siden både hode og kropp tok seg en velfortjent ferie i den varme perioden, så er det nå på tide med en oppgave som trimmer hjernen og får oss til å våkne litt igjen.  

 

Oppgaven lyder som følger:
A) Hvem drikker vann?
B) Hvem eier sebraen?

 

Her er noen ledetråder:

  1. Det finnes 5 hus
  2. Engelskmannen bor i det røde
  3. Spanjolen eier hunden
  4. Kaffe drikkes i det grønne huset
  5. Ukraineren drikker te
  6. Det grønne huset ligger rett til høyre for det rosa
  7. Old- Gold-røykern eier snegler
  8. Cool røykes av mannen i det gule huset
  9. I det midterste huset drikkes det melk
  10. Nordmannen bor lengst til venstre og har en rev
  11. Mannen som røyker Chesterfield, bor i huset ved siden av mannen som har en rev.
  12. Cool røykes i huset ved siden av huset med hesten
  13. Lucky Strike-røykern drikker juice
  14. Japaneren røyker Parliament.
  15. Nordmannen bor ved siden av det blå huset.

 

Anbefaler å tegne opp, da blir det lettere 😉

Lykke til med oppgaven!

 

Obs! Ikke les på kommentarene om du ikke vil se fasiten 😉 Men drøyer bittelitt med å si hva som er rett, så alle får sjansen 😀

 

 

Responses

  1. Kul oppgave! Jeg elsker sånne, så jeg skal nok komme igjen å ta den når jeg kjenner at det ikke begynner å prikke i hodet etter å ha plassert de to første husa og folka.

    Håper du har en god dag:-)

  2. Jeg tror alle drikker vann, og så tror jeg ingen eier sebraen, siden sebra ikke er noe husdyr.

  3. hehe.. for hvilken farge de har på huset, eller hva de ellers røyker eller drikker, trenger ikke bety at de IKKE også drikker vann.

  4. Flott Glama, da ar du en liten lektyre når hodet blir bedre;) Dagen er ikke så verst i grunn:)

    Eugenie: hehe, bra forslag .. alle må jo ha vann;) Men er feil svar altså …

  5. Takk for kommentaren i bloggen min. 🙂 Desverre så er jeg ikke så god på slike «tenkeoppgaver», så det blir ingen svar fra meg. Ha en fin dag. 😉

  6. Haha, nå ble jeg så oppsatt på å løse den at jeg måtte klippe ut lapper og flytte rundt på dem 😀 Nordmannen drikker vann, japaneren har en sebra?

  7. Jeg tror nordmannen drikker vann og japaneren har en sebra.

  8. Oi! Svaret ditt gjemte seg Prinsesse Lea, så jeg så det ikke før jeg posta gitt:-)

  9. Sikker på det var en sebra, og ikke en elefant??

  10. …og hvorfor får jeg ikke mitt vanlige gule ansikt, men noe rart mønster jeg ikke har lyst på??

  11. Det samma skjedde med meg – altså at jeg mista kyllingene mine og fikk et mønster istedet. Da måtte jeg logge meg inn på nytt.

  12. glamaalhambra: Innlogget, jeg har aldri vært innlogget noen steder før, for jeg har ikke blogg på wordpress.com, men egen wp-blogg på eget domene. Men dette er pussig, for nå er den tilbake igjen. Den var ikke der da jeg surfet fra den bærbare maskinen.

  13. Nordmannen drikker vann
    Japaneren eier sebraen

  14. Simen, glama og prinseesse lea har helt rett;) Dere har fått et diplom 😀 Bra jobba- tok dere det fort eller?

  15. Kan dere ikke fortelle hvordan dere kom frem til svaret? Hvorfor drikker nordmannen vann og japaneren eier en sebra? og hvorfor ingen av de andre??

  16. Har ikke så mye annet svar enn at jeg tegnet opp de husene, og plottet inn opplysningene ettersom hintene kom. Noen må man tenke litt lenger over før de kan plasseres. Jeg skrev de alternativene jeg ikke helt visste hvor jeg skulle plassere under «mulige» hus og fant fort ut hvor de ikke kunne være.. Eh, sabla dårlig forklart… noen andre må gjerne forklare bedre 😉

  17. Huff… 😦 Det ble for sent, og hodet hang ikke med.
    Og så jeg som elsker slike oppgaver!!:-) Ja,ja…sånn kan det også gå..

  18. Så dumt da ulme 😉 Men kult at du elsker sånne, jeg også, iallefall de jeg løser….eller dvs de fleste for jeg gir meg ikke før jeg har løst dem 😉 sta som ei geit på sånt..

  19. A) Nordmannen
    B) Japaneren

  20. Det er ikke så vrient. Noe angis direkte, noe angis indirekte og noe eliminerer seg selv. Summen av disse forteller hvordan plasseringen er.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

