Publisert av: tornerose | juni 22, 2008

Til og med Jesus glemte å takke Marta for maten

Jeg har alltid vært ei type jente som liker å fikse og ordne og gjerne tilbyr meg å hjelpe om jeg er i form til det. Ja, en typisk Martha. I disse bursdagsdager har det vært sammenkomst med familien igjen, og en ting undrer meg med dette å hjelpe og fikse. Det er liksom uansett gitt at oss damene skal ordne med mat, dekke på, vaske opp, rydde opp osv og ingen takker for at vi gjør dette. Det bare er sånn. Men når brodern letter på kroppen og bærer ut tre asjetter på kjøkkenet får han skryt. Masse skryt! Særlig av mormor.. Typsisk! «Så flott at du (som mann) hjelper, helt fantastisk altså«, sier hun og klapper han på skuldra. Mens vi som har planlagt og styret i flere dager ikke får et eneste ord. Til og med Jesus foretrakk Maria som satte seg ned ved føttene hans for å vaske dem, fremfor Martha som gikk for å fikse mat. Er ikke det litt urettferdig da?

Responses

  1. Helt klart at de får mere ros på kjøkkenet enn jentene/damene.
    En dame får desverre ikke så mye ros om hun gjør typiske gutteting som å bytte dekk eller snekre terrasse.

    Ja tror nok dette skjer i mange hjem desverre… Synd vi er så lite opplærte (iallefall generasjonene over) til å takke når folk har gjort noe, enten det er gitt at man skal gjøre det eller ikke. Man får en vitamininsprøytning av å roses eller verdsettes for sånt. For kjenner meg aldri så oppgitt som når jeg har bruk masse krefter og mer enn det for å lage mat, dekker bordet osv, også ikke en takk engang. *snøft* Kan skjønne 68-generasjonen lagde opprør jeg.

  2. Jo, kjempeurettferdig!

    Det stilles ulike krav til gutter og jenter helt fra vi er små.

    Noe å tenke på når vi oppdrar barn…

    Ja, kravene som stilles er rimelig innlærte og forskjellige ettersom hvem det er til i tidl tidl alder. Jeg vet heller ikke hvor mye barn hjelper til idag og har plikter? Jeg synes iallefall det er læring de burde ha med på veien.. Slik at de lærer at ting ikke gjør seg selv. I bhg jeg jobber er barna iverige hjelpere.. Kluet er å ikke alltid spørre om de har LYST.. For da er det sannsynlig at de svarer både ja og nei. Men om man sier det mer som en oppfordring, gjerne med en spennende stemme, så kan man se de kommer 😉

  3. Kvinne er kvinne verst!
    Vi får jammen passe på å gjøre om på dette for neste generasjon.

    Så enig. Får jeg en gutt skal han jammen gjøre like mye med mat og hjelpe på kjøkkenet som jenter. Jeg kan jo ikke ha en sønn som er fæl å være gift med, synes man har litt ansvar for hvordan de blir å leve med siden. Hos oss har faktisk guttene måttet gjøre endel hjemme, på lik linje med meg. MEN, på et eller annet tidspunkt så skjedde det noe, men vet ikke når. Forskjellen på oss er at de slettes ikke ser at noe trenger å gjøres. Oppvasken på hytten vokser over store bredder, men ingen av dem ser den. Er det fordi de ikke vil se, fordi de er late eller fordi de faktisk ikke ser det? Ingen av brødrene tilbyr seg å hjelpe, er det noe genetisk? Er det opplært? (Altså at tilbyr de seg ikke, så slipper dem? Ergo de er late eller bedagelige)?? Når jeg feks spør brodern om å fikse kaffen så lager han til og med masse unnskyldinger, drøyer og drøyer.. Ja, akkurat det synes jeg er respektløst av deg bror..

  4. Jeg har holdt tale om Marta og Maria. Vil du lese den?
    Der heier jeg på Marta, og kjefter på alle prestene som alltid skal trekke fram hvor lur Maria var. Sannheten er at Maria lurer seg unna, og ikke gjør ei flis.
    Marta fortjener all den hyldest hun kan få, men av og til må positiv motivasjon til for å få folk til å handle.
    Kanskje det er det eneste som virker på Maria og på bror din.
    Samtidig sier jo dette litt om mormora di da, hvilken verden hun har vokst opp i – og samtidig: Hvem er det som segmenterer slike forestillinger, om ikke mødrene og bestemødrene?
    Men Jesus foretrakk ikke Maria, det kan bare virke sånn.

    Den har jeg kjempe lyst å lese! Kom med den;) I hvilken sammenheng hadde du denne talen? Ja, det sier mye om mormoren min. Hun er så i det faste rollemønstret at det er til å riste på hue av. Men hun er på en måte unnskyldt når hun er oppdratt slik, selv om jeg synes det er litt irriterende. En annen ting med mormor er at hun mener menn skal spise og spise, men kvinner skal spise litt mindre så de ikke legger på seg. Ja, hun kan prestere å si; Har ikke du spist nok nå? Mens mennene gomler i seg kake etter kake og hun smiler smørblidt og lesser på enda mer på tallerken deres.
    Sant… tror Jesus egentlig satt stor pris på Martha og hennes huslige sysler, men budskapet hans var vel at man burde være litt mer Maria og slippe det man har i hendene av og til og bare være med gjesten. Drite litt fullt kanskje? selv om ikke Jesus ville valgt akkurat de orda;)

  5. Ja, sånn er det, og det endrer seg ikke før noen damer nekter å gjøre dette «kvinne»arbeidet. Men ser du, det kommer ikke til å skje, for da tar den dårlige samvittigheten over 😉

    Nemlig, for vi får jo dårlig samvittighet med en gang, så vi holder på som før. Men jeg bruker å spørre menn om hjelp til kjøkkenting, men må nok mase litt ekstra for å få det til. Er visst veldig ulikt i familiene. I eksen min sin familie var det selvsagt at mennene like mye som kvinnene reiste seg når noen trengte hjelp, lagde middag, ryddet opp. En slik balanse burde det være…

  6. Åh det er så irriterende 🙂 Mannen sitter å leser avisen mens jeg dekker på og dekker av.. Er han så flink å ta av sin egen kopp så er det jo hallelujah. Og det verste er jo da skrytet han får fra sin svigermor og egen mamma om hvor flink han er hvis han må støvsuge huset en gang etter at jeg har maset x antall gang og gjerne fått surleppe.. Men det skal jeg si, at en husmorstreik i ny og ne hjelper faktisk litt må bare hsuke å ikke bruke den så ofte (og det faller like fort tilbake egentlig 🙂 )

    Tihi, ser for meg surlappa.. kanskje et virkemiddel som finker det.. Husmorstreik er nok av og til et nyttig virkemiddel. Hvis ingen rydder så ser iallfall mannen etterhvert hva vi brukte å gjøre og setter pris på det. Kanskej han til og med flytter mer enn koppen sin 😉

  7. Den eneste jeg vet om som har taklet det derre helt OK, er tante Sofie i Kardemommeby.
    Hun resonnerte røverne slik det måtte gjøres for å bli bra!

  8. Jeg liker det egentlig litt jeg.
    Så slipper jeg dekkskift og gressklipping og forefallende arbeid av ymse slag. Men det er meg da.. 😉

  9. Ah, kjenner meg litt igjen her ja. Men jeg har opplevd det fra begge sider. Eksen min var sånn som ryddet og vasket og laget mat hele tiden, og gjorde all klesvasken og greier. Jeg ble innmari fort vant til det, og var nok ikke like flink til å sette pris på det som jeg burde har vært.

    Så ble jeg sammen med en som er latere enn meg, og nå får jeg smake min egen medisin eller noe i den duren 😉

  10. Er det noe som virkelig kan ødelegge et forhold (for meg) er hvis jeg blir alene om alt det «kjedelige» husarbeidet og føler at jeg blir tatt for gitt. Da har jeg det bedre som singel, tenker jeg. Jeg har ikke noe imot å gjøre ting, men alle bør delta og alle skal få ros, synes jeg… når noe blir gjort. Det er hyggelig å bli satt pris på. 🙂

  11. Ja ja, hvem er det som sørger for at email og internet fungerer, router og brannvegg, installerer oppdateringer for at kvinnen i huset skal være trygg på internet, legger inn nye konti, rydder opp i Windows, tørker av flatskjermen med en dertil egnet mikrofiberklut, passer på at TV’en er i orden, henger opp lamper, sørger for at robotstøvsugeren kan gjøre jobben sin, og alle de andre tingene som daglig må gjøres …

  12. Da har jeg svart på noen sine innlegg inni kommentaren.

    Predikern; Ja, gjett hun er dame med guts,, men kan kanskje bli for mye av det gode, De røverne var nesten litt for tøfler i hennes makt…. Vil jo ikke ha makt igrunn, bare takk innimellom, bli sett rett og slett for det en gjør. Så får man lyst å fortsette..

  13. LeneMor: Ja er som du at jeg liker å lage mat og styre, så egentlig er det ikke noe problem. Hadde jeg hatet å lage mat hadde det vært verre. Eneste er at jeg synes det litt trist at vi aldri skal roses, for noe menn får masse ros for å gjøre om de prøver seg. Og slik som i bursdagen så ble det litt teit.. jeg som syk hadde måtte stå på i flere dager og var helt utkjørt, mens mennene satt godt planta foran fotballen og ikke ville løfte en finger når jeg sier; «nå er jeg for sliten, noen må hjelpe». Jeg liker forrresten å bytte dekk… men dekkskifte er jammen sjelden satt i fh til daglig matlaging, handling, fiksing og triksing.

    Men jeg gjør det jo. Jeg håper at mine nærmeste merker at jeg gjør det uten (så ofte) å klage, litt min måte å vise at jeg setter pris på, kjærlighetshandling. (For jeg hater virkelig alt som har med klesvask++ å gjøre)

    Minneapolis: Ja handler nok mye om at man blir fort vant. Blir man det så blir det gjerne en selvfølge og man glemmer å sette ekstra pris på, rose eller takke. Hehe, måtte humre litt; nå får du smake din egen medisin… Ja det kan jammen fort snu. Vi er oppdratt så forskjellige at det typiske manns og kvinnemønstret trenger ikke stemme i det hele tatt.

  14. Lothiane; jeg bruker å si; at når menn klager på lite sex så får de støvesuge. For det er ikke noe som er mer killer enn å være utslitt av huslige sysler. Hvem har lyst på sex da? Særlig ikke om mannen ikke settr pris på det som blir gjort og sier ett ord eller to om det innimellom. Nei, man er to om et hjem, ansvaret ligger på begge. Klart at menn kan gjøre noe mer fysisk tungt enn kvinner, men det btyr ikek at de ikke kan gjøre de lette tinga;)

  15. Ja ja, hvem er det som sørger for at email og internet fungerer, router og brannvegg, installerer oppdateringer for at kvinnen i huset skal være trygg på internet, legger inn nye konti, rydder opp i Windows, tørker av flatskjermen med en dertil egnet mikrofiberklut, passer på at TV’en er i orden, henger opp lamper, sørger for at robotstøvsugeren kan gjøre jobben sin, og alle de andre tingene som daglig må gjøres … Hehe, vettu det er meg det 😉 Fikser alt sånn selv… Skjønner poenget ditt men blir alle disse tekniske tingene noe man gjør daglige? Er det ikke mer over langen? Føler at klasvask, husvask, rydding, handling, matlaging er noe som gjøres daglig, mens datating, snekring, skrifte dekk er noe som kommer i ny og ne. Blir det riktig at mannan bare skal hvile mellom disse oppgavne, mens kvinnen skal stå på hver dag? (Sier ikke at dere ikke gjør noe altså, for forskjellene er nok enorme, noen gjør nok minst like mye som kvinnen i heimen 😉 )

    Nei, jeg ville ti gange heller pusset opp, lagt fliser, bytta dekk, holdt på i hagen, hengt opp lamper om jeg kunne slippe å brette klær, vaske ++

  16. Syns det er bra at vi alle er forskjellige jeg 🙂

  17. lene: Ja takk og lov for det.. ! Vakkert at man kan utfylle hverandre.. 😉

  18. […] 28, 2008 av tornerose (jamfør Martha og Maria).. hva passer vel bedre enn den brennende […]

  19. Ja, Tornerose, dette er noe som må gjøres daglig, om du har Windows. Det er alltid ett eller annet som ikke virker. Når jeg blir sittende to timer for å forsøke å rette opp ett eller annet som Windows har surret til med en av oppdateringene sine – mens jeg nesten ikke surfer på nett i det hele tatt – istedenfor å klippe plen (om vi hadde hatt plen) – så er det ingen som sier at jeg er flink.

    Jeg tror vi bare får skryt for å gjøre ting vi ikke pleier å gjøre. Det er sånn det henger sammen.

  20. Du har nok rett Eilif, det er nok sånn at vi ikke får skryt for det «vanlige» nei :(. Men vi kan starte en ny trend og gå imot dette mønstret…Jeg skal jammen bli flinkere på takke folk for dagligdagse ting, så kanskje jeg får takk i retur også 😀 Prøve å ikke ta ting for gitt.. 🙂

    Ikke ante jeg at det tok to timer med dataen hver dag, da ser jeg tegningen vettu 😉

    Jeg synes iallfall du er flink 😀

  21. Er spent på den talen jeg Geir 😉


Legg igjen en kommentar

Kategorier

