Publisert av: tornerose | juni 30, 2008

Mine første HDR-bilder av operaen i Bjørvika

Jeg har etter å ha kikket på denne linken fått opp øynene for HDR-fotografering. Hadde aldri prøvd dette selv, men fikk testet litt nede ved operaen i Bjørvika i fantstisk fotovær i går. HDR-fotografering vil si at man legger tre eksponeringer (eller flere- det velger du selv) oppå hverandre. Kamera stiller selv inn tre forskjellige hvitbalanser som lagt oppå hverandre blir “HDR”. HDR gjør bilder som i grunn er litt kjedelige spennende, spesielt skyer. Bildene ser riktignok litt unaturlige ut, men blir stilige og effektfulle for det.

På mitt Nikon D80- kamera heter knappen du trenger for å stille inn «bkt» (bracketing). Jeg valgte 3 bilder oppå hverandre (Innstilling: 3F og 1.0 ved å skru på begge kontrollhjulene). Denne funksjonen passer bare på de manuelle innstillingene på kamera. Videre må man inn på menyen under «Custum setting menu» og under punkt 13 stille inn på «WB bracketing» fremfor den vanlige «AE and Flash»).

Å ta bilder med mitt kamera var kjempe enkelt siden kamera selv tok alle bildene på likt og på samme måte som å ta vanlige bilder, men vet at på eldre modeller må holdes lengre mens den knipser, noe som dermed fører til endel bevegelsesuskarphet. Da kan stativ være en fordel, event kjøpe en D 80 😉

Etterpå setter man de 3 bildene sammen i et program som heter «Photomatix pro». Denne linken forklarer ganske godt hvordan dette skal gjøres. Om man er usikker på innstilingene på «Photomatix pro» kan du titte på denne linken.

Dette er som sagt mine første bilder så jeg trenger litt mer øving på innstillinger, men dere kan få en titt for det:

Vi kan jo late som dette er bilen min som ble lufta på søndagsturen:

Brukte ellers:
Manuell funksjon= M
Polariseringsfilter, skrudd på det mørkeste
Spotmåling (for å måle lyset)
Iso=100
Hvitbalanse= sol
Og stort sett blender/ F: 9 eller 10
Undereksponerte bildene med – 0.3 siden det var veldig lyst.

Responses

  1. Eller min bil prinsessa 😀
    Fantastiske bilder, og dette er de første du tar?
    Gleder meg til fortsettelsen 🙂

  2. Ikke din bil…?
    Morsomme effekter! Og så så fint at du la ut all informasjon, gjør det letter for oss andre som vil leke litt også 😉

  3. Dette ga operaen, som allerede er et strålende bygg, et skikkelig løft!
    En annen som driver HDR-fotografering på et høyt nivå, er http://www.vanilladays.com. Virkelig verd et besøk både for inspirasjon og videre opplæring.

  4. Deler villig av min nyinnkjøpte bil;) Si fra når dere vil luftes dere…

    Lene: japp, første bildene jeg tar av det slaget, og det var jammen litt lekeplass for Tornerosejenta. Nå skal jeg øve meg mer på innstillinger så jeg får det enda mer naturlig, men med stilig effekt.. så gøy at du gleder deg til mer.. Takk Lenemor!! *klem*

    Randi: eller jo, ER min bil altså;) Så bra du likte linkene og forklaringene (vel- er ikke den beste på det, men si fra om du ikke skjønte det). Verdt å utforskes ja Randi. Nå har det vært macro i hagen en periode, så hva passer vel bedre enn litt HDR- taking? Moro var det, selv om etterarbeidet krever litt 😉 Takk for koselig tilbakemelding 😀

    Geir: Takk Geir!! Jeg må innrømme at jeg ble mer eller mindre målløs av rusleturen der, var så utrlig mye finere enn jeg trodde». Og for et lys, men blir jo snøblind av å gå der.. Jeg tok mange bilder, det gjenstår å parre alle dem. Oi, flott med ny link, her skal jeg titte for inspirasjon ja!! Tusentakk Geir 😀

  5. Fantastiske bilder! Æ må finne ut korsn man gjør det der på Canon også, fortsatt på bli kjent fasen så må lese mæ til absolutt alt! 🙂

  6. Wow – spennende bilder!
    Fargene blir så uvirkelig skarpe og klare.
    Du er en mester med apparatet, Tornerose! 😀

  7. Så artig! Må se om det er mulig å få til.. Skal lese mer og finne ut en dag. God helg:)

  8. Veldig stilig! Aner ikke om mitt Canon har dette, men det må sjekkes ut! 😀

  9. Hei sissel:) Tusen takk!!! vettu, kamera ditt kan nok helt sikkert det også, men du får ta det etterhvert 😉

    Valkyriana!!! Tusen takk, nå ble jeg glad 😀 Ja ble rimelig spaca farger!!

    Rosa: Tusen takk- japp, du burde teste ut. var jammen litt gøy..

    Lothiane: Takk takk, dette må du sjekke ut der borte vettu;)

  10. Spenstige bilder! Fikk lyst til å prøve selv, men er usikker på om mitt Olympus E-410 håndterer dette. Men jeg må finne ut av det 🙂
    Likte spesielt godt det aller siste bildet ditt. Det var virkelig stilig. Kledde så godt de sterke fargene og den intense skarpheten. Deilig!

  11. du vet ikke om hvordan man får til lignende med video? skal lage musikkvideo og problemet er at bildene med videokameraet mitt blir hverdagslige.

  12. Ståle: Tusen takk 😀 Ja dette må du prøve selv, burde være en innstiling på kameraet ditt tror du ikke? Si fra om du har knipset noen da, så må jeg inn å se hos deg;) Enig, fargene blir sterke og intense, kanskje litt for mye, men likevel kult..

    Esquil: Hmm, søkte på nett, men kan ikke si jeg ble noe klokere på om det funker.. Mest sannsynlig går det nok ikke, har aldri sett en bracketing-knapp på videokameraer, men kanskje på helt nye kameraer.. Det kan være det er en innstilling som lager ca samme fargene og effekten, for å sprite opp litt.. men jeg tror neppe den tar tre filer oppå hverandre slik som HDR med fotoapperat. Får du det til må du vise på bloggen din!! 😀

  13. Esquil: Tenk og stilige musikkvideoene dine ville bli i HDR 😉

  14. Godt gjennomførte HDR-bilder! Jeg vil kommentere at det finnes flere grader av HDR fotografering. Denne du presenterer her, blir på Flickr ofte omtalt som Cartoon-style. HDR-teknikk kan brukes forsiktig og til det vil jeg anbefale FDRTools basic 2.1 (gratis). Denne converteren har også støtte for mange RAW formater.

    Lykke til videre med utprøving av HDR-teknikken!

  15. Takk for råd og vink jeg ikke visste om Simen, dette skal testes ut!! Har du tatt noen HDR?


Legg igjen en kommentar

Kategorier

