Publisert av: tornerose | juli 29, 2008

Listefeber…

Jeg har en last.

Jeg er et listemenneske.

Jeg har lister på ting jeg skal huske langt frem i tid, ting som skal skrives, ting som skal kjøpes, ting jeg må huske dagen etter og ikke minst lister når jeg skal på tur. Ikke bare en, men tre?!? Jeg bruker almanakken, notatbok, post-it lapper og tavle. Enten har jeg skikkelig dårlig husk ellers er jeg kontrollfreak. Vet ikke hva som er best av de to ondene? Men egentlig handler det om at jeg frigjør energi når jeg skriver det ned, for da slipper jeg å gå å huske på det. Man må jo spare energi der man kan 🙂

 

Jeg må innrømme at jeg faktisk har lagd handlelister hvor varene er skrevet i samme rekkefølgen som varene kommer i butikken, samt under riktig kategori selvsagt. Hehe, har jo levd med en mann, og fant fort ut at handlerunden hans gikk fortere da. Ja, for ellers kunne det ta timesvis. Er jo litt lur også, så ble det mer tid på meg.

 

En ting er sikkert, har jeg ikke handleliste så husker jeg ikke en dritt av det jeg skal ha med en gang jeg stikker foten innenfor rema-døra. Akkurat som hjernen blokkerer eller slutter å fungere.

 

Det beste med listene mine er den gode følelsen når man streker ut alt man har gjort. For en tilfredstillelse!

 

Japp, sånn går nu dagan. Jeg ligger og skriver lister. Pakkeliste. Huske å kjøpe før turen- liste, og huske å fikse/gjøre før turen-lister. Musikklister, adresselister osv.

 

Eller lister over hvilke lister jeg skal skrive, hehe 😉

For er det ikke slik at listen er halve eller hele jobben?

Responses

  1. Jeg er også et listemenneske. Elsker å skrive lister og organisere, men det er ikke alltid jeg følger listene som jeg skriver, der ligger min feil 😉

    Japp, det fine med lister er at man kan velge om man vil følge dem eller ikke 😉

  2. Jeg er nok også ett listemenneske. Men elsker å gjøre ting impulsivt uten lister også!
    Men stort sett så liker jeg lister godt…og har også laget lister der handlelisten følger butikkhyllene,hehe:-)

    Enig! Selv om jeg er listemenneske så er jeg ikke sånn at jeg ikke liker å være impulsiv. Lister er mest på det aller nødvendigste, eller liker jeg livet ganske så uforutsigbart, det er mye mer spennende 🙂 Hehe, godt å høre om flere «handleliste-idioter» 😉

  3. Jeg skriver også liste, men mest pakke lister og lyst på lister. Har en egen lyst på bok hvor jeg lager lister 😉 Men handleturen er gøy uten lister, og generellt mye dyrere

    Enig!!! Elsker å gå i store butikker de gangene man er helt tom for ting og bare putte oppu det som man «begjærer». Men fytti og dyrt ja 😉 Er mest når jeg skal lage en spes rett etter oppskrift jeg MÅ ha lister eller at jeg må føre på ting underveis gjennom uken av ting jeg har gått rom for

  4. herregud som jeg ler!! Det er så herlig herlig skrevet.

    «En ting er sikkert, har jeg ikke handleliste så husker jeg ikke en dritt av det jeg skal ha med en gang jeg stikker foten innenfor rema-døra. Akkurat som hjernen blokkerer eller slutter å fungere.»

    Du er søt!! kjenner meg igjen i listefeberen. Sitter nå å ser på en liste over ting jeg skal gjøre i løpet av arbeidsdagen, og den blir lenger og lenger og lenger… En ting av, to på… fysjamei!!

    Hehe, jeg liker å være søt, tihi. Hehe, må innrømme at jeg legger på litt ekstra her i posten. Men lister kan gjøre hverdagen litt enklere. Uten liste over jobbtingene hadde jeg nok glemt halvparten.. Håper du punktene ikke ble for mange for frøkna 😉

  5. Hei! Artig post. Pakkeliste og huske-å-gjøre-før-turen-liste, ja de kjenner jeg igjen. Og så handleliste, såklart. Går ikke og handler uten – medmindre det bare er opptil 6-7 ting på lista; da tar jeg like godt og «skriver» det opp i hodet og memorerer det. Må stole litt på hukommelsen og, og holde den i trening – ikke gjøre seg avhengig av «jukselapper».

    Hehe lurt å memorere det. Mitt problem er at ette rjeg ble syk så forsvinner det jammen fort i topplokket, helt håpeløst vettu. Hehe, godt å møte andre liste-kvinner, for jeg tror det er et kvinnefenomen. Kanskje fordi vi alltid har mange tanker i hodet på en gang og dermed krever det listern. Menn derimot har kun en tanke i hodet av gangen.. 😉

  6. Skriver liste, men ikke så mye som deg tror jeg 🙂 Ser over meg at dette kanskje er en jentegreie? Mannen her skriver aldri liste.. Men så kan han handle og komme hjem med halvparten av det han skal ha også..
    Gjør også det med å se for meg hvor ting står i butikken.. og skriver opp i tur og orden.. etter hvor vi pleier gå i butikken. Nå har vi ny nærbutikk som jeg enda ikke har vert i, mannen min som må handle her.. Men bruker den gamle butikken til denne tankegangen og handlelista enda.. 😉
    Lurt med lister 😉

    Hehe, skriver ikke så mye lister som dt høres ut som, ble bare litt ekstra når jeg skal fikse så mye før en tur jeg skal på:) Mamma er mye verre enn meg, hun har lister på absolutt alle ting. Jeg skal IKKe bli sånn, da får noen dunke meg i hue (med mindre det forårsaker enda dårligere husk) 😉 Enig, absolutt jentegreie!! Hehe, menn som kommer hjem med halvparten er ikke noe bedre.. Eller typsik menn å ikke ta med noe annet enn det som står på listen, akkurat som de ikke klarer å tenke selv om det er noe mer en trenger. De følger den superslavisk. Mannfolk 😉 Mine lister er mer et utgangspunkt..
    Har også heldigvis ei som handler for meg. Men jeg lager listen til henne i riktig rekkefølge slik at det skal gå fortest mulig for henne og mer tid til andre ting i heimen 🙂

  7. Det er da vel helt normalt å ha handlelister som følger gangen i butikken vel?!

    Akkurat der er vi normale her i heimen, men huskameraten har lister han altså. Rett nok har jeg innført denne listebruken på en del punkt, men handlelister det har han kommet på sjøl – tror jeg. Men de følger ikke normal gangbane i butikken.

    Listelaginga ser jeg på som et symptom. Jeg noterte absolutt nødvendige ting før også, men det kan ikke sammenlignes med det listekjøret jeg har havnet utpå nå. Jeg føler meg helt fortapt uten. Jeg har bestemt at de får gå under posten hjelpemidler – og det skal jo være en bra ting.

    Enig, det er absolutt et slags hjelpemiddel. Ja rett og slett energisparende. Etter Me’n har hodet sluttet å tenke klart så det gjelder å bruke de hjelpemidlene som finnes ja.. godt å høre jeg ikke er alene 😉

  8. Hehe. Artig skrevet. Liste over lister… Den var ny 🙂
    Jeg er definitivt IKKE listemenneske, men tyr til det når jeg skal på butikken. Problemet er at jeg glemmer å ta fram listen. Eller jeg glemmer den igjen hjemme. Sukk 😀

    Hehe, liste over lister var egentlig bare tull og tøys.. Ville bare sette det på spissen. Men såååå gal er jeg ikke. Hehe, du hørtes litt.. hva skal jeg si… mann ut :p tihi

  9. Men skriver du liste så du husker hvilke liste du må huske å ta med deg hvor og når?
    Jeg skriver sjelden lister. Kanskje i blant når jeg skal handle mat, men det hjelper lite. Jeg kommer alltid hjem med noe annet uansett.

    Hehe, jeg burde kanskje hatt lister på det også??? ;)Stort sett er det bare handelisten jeg trenger å ta med, ellers er det mest notater i bøker over «things to do»..

  10. Jeg skriver så mange lister at det blir nevnt ved enhver anledning, som f.eks. i bryllupet mitt da forloveren gjorde et stort nummer ut av det 🙂
    Ellers må jeg si at jeg blir veldig glad.. og litt beroliget.. av at noen skriver handlelister hvor varene listes opp i den rekkefølgen de kommer i butikken. Det gjør nemlig jeg også 😀
    Tenk så effektive handlepartnere vi ville vært prinsessa!!

    Jey, en likesinnna!!! VI kan møtes en kveld å skrive lister :p Hehe.. er litt opptatt av system og oversikt både i heimen og ellers, men er ikke helt hysterisk altså. (tror jeg 😉 ) Å jeg veit om to som skal samarbeide om handling ja 😉

  11. Aaaargh..
    Minner på redigeringsavtalen.

  12. Lene: du er herved redigert 😉

  13. Det var da godt at jeg hørtes ut som en mann 😀 Setter pris på det…

  14. Hehe, you welcome ståle 😉

  15. […] (Listefeber) […]


Legg igjen en kommentar

Kategorier

