Publisert av: tornerose | september 18, 2008

Høst er suppe and I like it!

Like sikkert som at temperaturen går ned på høsten dukker alltid «suppe-lysten» min opp. Jeg begynner og eksperimentere med ulike grønnsaker som kan kokes og blendes til glatte «pure»-supper, eller finner oppskrifter jeg tester ut. Av og til er det godt med litt inspirasjon. Gjengangeren er at suppene skal ha litt «hold» i seg og være mettende og sunne. Idag lagde jeg en suppe som var litt annerledes enn de vanligste høstsuppene, men med en veldig spennende og nydelig smak synes jeg. Og Ikke minst- det tok ikke lang tid å lage suppen, noe som er perfekt når man kommer sulten hjem og skal ha noe kjapt. Og når man blender supper blir de perfekt «tykkelse» uten å tilføre dem noe.

(Oppskriften er fra «ultra-reklameblad»)

 

Gulrotsuppe med ingefær og krepsehaler

Til 2 personer:

4 gulrøtter
1/2 løk
1 fedd hvitløk
1ss olje til surringen av grønnsakene (brukte selv olivenolje)
1ss fersk revet ingefær
1,5 buljontgerning (jeg brukte kyllingbuljong, men du kan også bruke grønnsaksbuljong)
6 dl vann
1 dl creme fraiche (Jeg brukte soyarømme siden jeg ikke tåler melk, og det ble perfekt smak) Bruk et sunnere alternativ om ønskelig.
salt/ pepper
2 dråper Tabasco
Krepsehaler (Mengde velger du selv, jeg brukte mye)
Dill eller persille

 

 

Skrell gulrøtter, løk og hvitløk, skjær i mindre biter og surr noen minutter i olje i ei gryte.
Tilsett ingefær og la surre med litt til. (Bruker et fantastisk rivjern forresten, et must på alle kjøkken fordi de er så skarpe som barberblad. De kommer fra Microplane og det finnes ulike til ulikt bruk, løp og kjøp!)
Tilsett buljongterning(er) og vann og la suppen koke til gulrøttene er myke.

Blend suppa med en stavmikser eller blender til den er helt glatt.
Tilsett creme fraiche eller soyarømme (ikke nytt oppkok), tabasco, smak til med salt/ pepper, dryss på så mye krepsehaler som du har lyst på, samt litt dill eller persille på toppen.

Server med godt brød! Nam!

 

 

Responses

  1. mmmm – ikke kaldt og høst hos meg men jeg liker supper (og elsker ingefær) så denne prøver jeg nok likevel!! Antagelig øker jeg dosen ingefær litt og bruker scampi i steden (lett å få tak i fersk her)… det burde ikke bli så mye dårligere av det – tror du?

    Takk for inspirasjon!! 😀

  2. Det tror jeg ikke gjør suppen noe dårligere nei, scampi hørtes utrolig deilig ut oppi 🙂 (Skal jammen prøve selv når jeg får kjøpt) Jeg hadde litt mer enn et par dråper tabasco også, siden jeg liker supper med litt «sting». Så hyggelig at du ble inspirert, du får rapportere om du likte suppa etterpå 😉

  3. Flinke kokken… 😀

  4. Takk ulme! Synes ikke jeg er så verst på dette selv 😉 Men liker best å nyte maten sammen med andre 😀

  5. Oj, her tåler jeg nesten alle ingrediensene, jo. Regner med det går bra også uten skalldyr? Ser veldig god ut 🙂

  6. Så flott Tussen at du kan ha den!!! Skalldyr setter litt ekstra smak, men uten det er dte også godt, kanskje du kan putte oppi kylling eller kalkunstrimler om du vil ha noe protein oppi? Eller pinjekjerner o.l.. Kun fantasien setter begrensninger her 🙂

  7. Kjempefint at du la ut denne oppskriften. Har hatt lyst på suppe en stund 🙂

  8. Mmmm, fantastisk. Må nesten prøve noe sånt selv! Delikat bilde!

  9. Hei Sulvis:) Og velkommen hit til bloggen min!! Så gøy at du synes suppa så god ut, håper du liker smakene om du prøve.. for en delikat blogg du hadde 😉


Legg igjen en kommentar

Kategorier

