Publisert av: tornerose | september 19, 2008

Å føle seg alene i helgene

Stor sett er jeg flink til å trives i mitt eget selskap eller finne på ting i heimen som er lystbetonte. Men av og til får jeg akutt behov for å se noen venner for jeg ønsker ikke gå til helg alene. Helg er jo samvær, avslapping og tid med venner og de man er glad i. Tv-titting med prat innimellom. Latter. Det er iallefall det jeg innerst inne ønsker det skal være men som det har blitt drastisk mye mindre av etter jeg ble singel.

 

Det føles som «alle andre» gjør noe sosialt i helgene. I ukedagene er det mer normalt å være alene og at alle har fullt opp med gjøremål.  Jeg kaster meg forventningsfullt på tlf til ulike folk for jeg tror formen skal holde for å besøke noen i kveld. Spent og glad.  Etterhvert som den ene etter den andre er bortreist eller skal noe annet, så blir jeg mer og mer mutt og trist. Ikke skriver de at det hadde vært koselig å sett meg, bare hva de er opptatt med i stedet. Og det sårer. Så må jeg kose meg i eget selskap igjen denne fredagskvelden som jeg har gjort så mange ganger før. Det er det siste jeg hadde lyst til på jord idag, å være alene. Og når jeg først har tenkt tanken på at det er ensomt, så er det vanskeligere å se gleden i egne gjøremål her hjemme. Det jeg synes var kjekt igår er ikke like kjekt lenger. Fordi jeg ville være med noen andre. Ville orke Coldplaykonsert men så mine begrensninger pga formen. Og jeg synes synd på meg selv. Og tenker- når var det sist gang noen spurte meg om jeg ville komme en tur? Når var det siste gangen jeg ikke tok initiativet selv? Når var det siste gang jeg satt i en trygg armkrok, totalt avslappet og lot verden med glede fare forbi? Jeg savner det… Og jeg føler meg alene og gleder meg til helga er over og den vante hverdagen er her igjen. For i hverdagen er ikke «alle andre» sammen heller. Og ensomheten ikke så påtrengende.

Det beste av alt er at etter en god natts søvn så er gjerne disse tankene blåst og det kjennes helt ok å være alene. 😉

Responses

  1. Hei snupp,

    Ikke no godt å ha det sånn, men skjønner veldig godt hva du mener! Det er ikke no gøy når det ikke passer og man ikke prøver å lage en ny avtale dersom man ikke kan. Man føler seg litt dumpa! :p Selv om de fleste nok ikke mener det sånn!

    Vet akkurat hvordan det er med at alt er bedre i morgen, da skjønner man ikke helt hvorfor alt var så svart dagen før! hehe…men vondt når det står på uansett! Håper du fikk en fin kveld ikveld likevel jeg.

    Jeg tar initiativet søta, Jeg vil jo kjempegjerne se deg! Men jeg vil ikke mase siden det som regel blir deg som må anstrenge deg mest vettu. Gla i du! KleM :o)

    Nemlig, dette med å føle seg dumpa, det er det jeg mener.. Det er vondt når det står på. Rart med det, etterpå ha rjeg ikke følt meg ensom en plass.. men har nok mye med hva man forventer.. og blir de knust så er det verre enn de dagene men ikke forventer noe..
    Vi sees snart ja;)

  2. Det er ofte slik, jeg kan gjerne få litt angst av å ikke ha planer for helgen, at jeg stempler meg selv som viggo venneløs om jeg ikke finner på noe.

    Denne helgen er jeg nok alene hele helgen, og fokuserer på alt det som er digg ved å være for meg selv!
    Ansiktsmaske, masse film, godis, lage min type mat og surfe 🙂 Man må bare være positiv! Kos deg!

    Hehe, ja man kan kjenne på litt småangst og viggo-venneløs… «alle andre»… men enig med du, om man fokuserer på de gode tingene og at man skal ha det kjekt, så blir det gjerne det 😀 Egentlig er jeg flink å trives i mitt eget selvskap, men blir bare litt for mye av «det gode» noen ganger og jeg lengter ut. Kvelden ble likevel topp, hvordan ble din?
    hehe, hva er dte med jenter og disse ansiktsmaskene på «hjemme-alene- dager»? Tror vi alle sitter der hvite eller grønne i fjeset, godt vi er alene i grunn!

  3. Men her i bloggen er du aldri alene… 😀

    Det har du helt rett i, og det er urolig godt å vite!! Jeg har følt meg mye mindre alene nettopp pga mine nettvenner 😀

  4. Enig med Ulme, når avtaler og planer ikke kan gjennomføres i det virkelige liv har man i alle fall blogg og internett å pusle med! Mye kos med det også!

    Håper du får en trivelig helg tross alt, kanskje kommer det noen planer rekende på en fjøl til deg!

    Planene kom rekende på en fjøl rett etter denne posten, så utrolig koselig. Da ble jeg positivt «mettet» og det gikk helt fint å være alene på lørdagene. Jammen glad jeg har ulike ting på nett å pusle med 😀 Takk for koselig kommentar, helgen ble fin 😀

  5. […] 20, 2008 av tornerose Igår skrev jeg et innlegg om hvordan det av og til føles å være alene i helgene. Den dårlige følelsen jeg hadde var ytterst reel, men den forsvant like fort som den kom. Like […]

  6. Du er ufattelig god til å skildre vanskelige følelser. Som her og som i posten om besøket hjemme hos mor, blant annet. Jeg kjenner meg igjen i begge postene og syns det er godt at noen klarer å finne de ordene jeg selv ikke finner.
    Takk for det.

  7. Jeg tror «alle andre» er en farlig myte. Det man ser av «alle andres» liv blir sjelden noe annet enn pynten utenpå. For min liker jeg ikke spesielt godt glitter, stas og maskara, og på samme måte tror jeg «alle andres» liv er langt mer enn maskara og glitter – vi er alle kompliserte mennesker med lengsler og drømmer, og «mitt» liv ser mer spennende ut for andre enn det jeg selv syns det er.

    En god parallell er utsagnet «Der gikk du glipp av….». For meg er det et utsagn som fungerer på samme måte som å pisse et revir rundt deg, for å heve sin egen status og gjøre seg mer interessant. Men livet er sånn at du ikke kan få med deg alt, og da unnskyld uttrykket driter jeg i om jeg gikk glipp av eller ikke. Men det er likevel en formulering som provoserer meg.

    Det jeg kjenner meg mest igjen i i forhold til det du skriver, er følelsen av ikke å ha noen valg. Den kan være smertefull, men døyves fort i støyen rundt mange mennesker. Og det er kanskje det man mangler når man er alene en helg?

  8. Bell4trix, Ulme, Confidor og Serendipitycat: Har svart på deres kommentarer lenger opp;)

    Ståle: så vannvittig hyggelig sagt, ble skikkelig glad her nå 😀 ! og litt godt å vite at jeg ikke er alene med å føle som jeg gjør… Ganske flott at de ulike bloggene kan være til hjelp for oss på ulike plan.. du finner følelser du kjenner deg igjen i hos meg. Jeg får utløp for min reise og utforskertrang hos deg, og får stimulert sansene mine. Vi utfyller hverandre perfekt 😀

    Geir: Du har helt rett Geir, farlig å tenke «alle andre». En felle rett og slett, som ikke er med på å gjøre livet lettere i det hele tatt. For i det ligger dte mye forventninger om hva som er normalt, men hva er normalt liksom? Jeg har jobbet masse med dette etter jeg ble syk, «å normalisere ting», så blir de mye mindre skumle. Som feks dårlig samvittighet eller ensomhet. Sier til meg selv at det er helt normalt, helt greit å føle slik. Aksepterer at de dumme følelsene er der av og til, for så å stikke avgårde igjen.

    Ta nyttårsaften også feks. Jeg har de siste 5 årene ikke orket å være med venner den dagen. Sist nyttår var jeg med pappa og samboern.. jeg kunne grine eller lullet meg inn i selvmedlidenhet og tenkt «alle andre er med venner».. men i stdet lot jeg det vær. Jeg fokuserte på at jeg hadde det kjempe koselig i stedet, og da gikk dagen så mye greiere. Men jeg har nok litt igjen på denne biten for jeg merker at dager som blogginnlegg ble skrevet så tenkte jeg mest på hva jeg gikk glipp av…

    Det med ikke å ha valg.. det er kanskje nettopp det som er det verste. For de fleste helgene har jeg ikke hatt valg, jeg må bli hjemme, orker ikke se noen. Det føles så mye bedre å være hjemme når man selv har bestemt det fullt og helt..

    Takk for en kommentar som satte tanker og følelser i sving 😉 Dere er go-brødrene dere 😀

    Og heldigvis ble dagen mye flottere enn antatt 😀

  9. Hei, Jeg kjenner meg godt igjen i dette.
    Som eneste singel blir man stort sett ensom når resten av venneflokken sitter med damene sine:)
    Helg etter helg mutters alene.. jeg har gitt opp, men prøver å ikke sture for mye av den grunn. Nå, f.eks skal jeg lage meg god mat.. og ha en hjemme alene fest.. helt alene:))


Legg igjen en kommentar

Kategorier

