Publisert av: tornerose | september 26, 2008

Bloggetidsklemme

Finnes det effektivitetsbloggere som elegant tryller fram gode innlegg på 1,2,3?

Jeg ser stadig i bloggelista mi og på «100- på-topp- lista» at mange bloggere er mestere på å levere, det kommer nye innlegg, noen ganger hver dag, andre ganger litt sjeldnere. De får til å skrive både ofte og svært godt, og jeg er virkelig imponert. Jeg skjønner bare ikke hvordan de rekker det? Jeg er ikke i jobb engang og sliter med at døgnet ikke har mange nok timer. Mulig det er noe med at de er i en slags effektiv «flyt», mens jeg jobber med å være litt mindre effektiv? Disse har kanskje jobb, barn, ektefelle, hus og fritid og klarer likevel å balansere livet med litt skriving her. God skriving rett og slett. Effektivitetsbloggere? Jeg tror det. Mulig er bloggen et fristed fra det hektiske livet for dem, eller en måte å skrive ut noe av det som har skjedd i løpet av dagen? Uansett, jeg erkjenner at jeg ikke holder samme tempo. Jeg prøver å si til meg selv som i reklamen; «jeg forventer effektivitet«, men jammen sitter jeg fast med bena i sirup i stedet og kommer ingen vei: jeg er i bloggetidsklemma! Blir også litt som i Ikea-reklamen når hun strikker mens Gunnar tar henne bakfra. Men i real life funker det gjerne dårlig å gjøre flere ting på en gang, særlig når det kommer til gode bloggeinnlegg.

 

Det går sakte i svingene og topplokket

Jeg setter meg ned etter å ha lest og kommentert litt rundt og merker at jeg er helt tom i forhold til bloggtemaer. Ikke klarer jeg å følge med på alle bloggene jeg vil heller. Synd men sant. Og det som ofte er tilfelle; det er ikke noe tid igjen til å skrive. Jeg får ikke engang kommentert kommentarene jeg får før lenge etterpå, noe jeg egentlig vil siden jeg setter så stor pris på kommentarer og engasjement fra leserne mine. Og jeg undrer meg, hvor i alledager tar tiden veien? Jeg som var ei sånn som rakk alt før. Nå snuser jeg litt her og der, som ei lettere forvirra høne. Også føler jeg ikke at jeg gjør noe engang. Skjønn det de som kan. 

 
Periodebloggere versus hverdagsbloggere

Men jeg må bare innse det. Jeg henger ikke helt med i perioder, og det er i grunn greit. For med ME så blir det litt sånn at har man gjort noe den dagen, så er jeg litt «brukt opp» for resten av kvelden. Kan helller ikke sitte for lenge ved pc’n av gangen før jeg blir kokt i hue. Ikke rart jeg får tidsklemme hva bloggen angår! Dermed blir det endel valg og ta, og dataen er ikke første prio bestandig. Dessuten synes jeg det er bedre å skrive når man vil, har behov eller ork for det, fremfor å levere noe halvveis som ingen gidder å lese eller fordi de føler de lese. Geir kalte det vel «periodeblogging», noe som passer ganske godt. Jeg er en periodeblogger. Men jeg kan ikke få sagt hvor flinke jeg synes dere er, dere hverdagsbloggere som stadig leverer det ene gode innlegget etter det andre. Dere som er med på å skrive dere inn i min hverdag og gir meg herlig input, you make my day.

 

Et negativt ord, men blogging er kjekt

Tidsklemma er jo et negativt ladet ord som forsåvidt er «brukt opp», men jeg låner ordet for en siste gang siden det beskriver trykket og knappheten jeg føler i forhold til tid og krefter. Jeg mener ikke at blogging er noe man gjør fordi man føler man må, synes er kjedelig eller må prestere. For blogging er et lystbetont gjøremål.  Et gjøremål som gjerne gir en noe, selv om en ikke alltid orker å skrive noe selv. Men tiden må strekke til selv om det er et lystbetont gjøremål. Men kunne aldri drømt om at blogging skulle ta så mye tid? Flere enn meg som kjenner på bloggetidsklemma? Hva slags rutiner har dere på å lese rundt, følge med på feeder og wordpressblogger? Og ikke minst kommentere kommentarene dere får? Har på følelsen av at det er lurt å gjøre det med en gang og ikke utsette, men det er min last. Jeg utsetter ting, selv ting som er koselige.  

Jeg rømmer…

I helgen rømmer jeg fra hele bloggetidsklemma og internettdekningen for å oppfylle nummer syv på lista mi. Skulle gjerne hatt med alle leserne på den hytta, det kunne blitt en rimelig artig gjeng og mange fine samtaler tror jeg 😉 Og der oppe er tiden ikke i klem, ingenting man skal rekke, ingenting man skal prestere. Tiden brukes ikke opp, den bare er der. Måtte dere alle, hverdagsbloggere eller periodebloggere, få en god helg hvor dere får tid til å nyte små og store øyeblikk enten det er i den virituelle verden eller REAL LIFE!

 

God helg 😀

Responses

  1. Jeg har kjent på det samme selv! Hvordan _får_ de til å produsere så mange gode innlegg dag etter dag, så fort, følge med i eget og andres kommentarfelt etc. etc.

    Periodeblogging blir det i alle fall herfra også, og det får være helt greit kjenner jeg.

    Håper du får en helt super helg på fjellet, det er kjempevakkert med høstfargene og det gir også energi!!

  2. Og så skyter ulme inn, til både tornerose og til ~Cat, at dere begge jo er blant dem som produserer gode innlegg på rekke og rad! 😀

    God helg til dere!! 😀

  3. Ååå du verden som jeg kjenner meg igjen i det du skriver!! Som om jeg skulle sagt det selv! Har også lurt på hvordan i all verden folk for tid til å skrive noe hver dag, og hvordan de skriver det som bra som de gjør.

    Kanskje de er slike som bare skriver, og ikke leser så mye igjennom etterpå. Jeg er i alle fall sånn at jeg skriver ting best der og da, og det jeg lenge har gått og tenkt jeg skulle skrive, får jeg ikke til. Derfor blir det også til at jeg blogger i perioder. Og skulle jeg begynne å lese igjennom det jeg har skrevet etterpå, begynner jeg bare og pirke og rote det til, og føler at jeg ikke skriver bra.

    Og så tror jeg det har noe med den dere berømmelige prestasjonsangsten. Man er så opptatt av at det man skriver skal være så bra formulert og interessant, og man føler alle andre skriver så mye bedre enn seg selv. Vel, i alle fall har jeg det sånn.

    Mye av min tid går med til å lese blogger, og får dermed liten tid til min egen. Derfor blir det svaring på kommentarer i rykk og napp. Selv om jeg gjekker rss-leseren min hver gang jeg er innom maskinen, har jeg funnet ut at jeg er mest effektiv dersom jeg setter av egen tid til å lese blogger, og ikke noe annet.

    Du får ha ei god helg. Godt og komme seg bort litt av og til.

    Hehe, må le litt for meg selv nå som jeg leser igjennom det jeg skriver, for man sier gjerne ting og kommer med tips til andre, mens man tenker ikke på samme måte mens man er midt oppi problemstillingen selv 🙂

  4. Bloggetidsklemma var et godt uttrykk, Tornerose. Kjenner meg igjen. Samtidig er det en lystbetont aktivitet at det blir litt feil å bruke det uttrykket – men det er du jo selv inne på 🙂 Uansett så syns jeg du kan ha verdens beste samvittighet. Dine bloggposter er så godt skrevene og så berikende at de er vel verd å vente på. Dessforuten så venter vi Tornerosetilhengere sjelden spesielt lenge. Bloggen din oppdateres omtrent på lik linje med de fleste andres – med noen bloggeræserunntak. Uansett er og blir dette en av mine favorittblogger!
    Siden du neppe leser dette før du er tilbake i heimen: håper helga har vært den du aller helst ville ha – og at uka som ligger forna blir enda bedre!

  5. Jeg ser på de bloggene du er ekstra glad i. Hva med alle du bare er glad i? Ikke rart det blir lite krefter igjen til å skrive selv hvis du skal lese gjennom alle disse først ;-).

    Jeg har et RSS-program som heter NetNewsWire. Akkurat nå ligger det 665 uleste artikler og venter på meg, og det er bare for de siste tre dagene. Jeg har vært gjennom ca 250 til nå.

    Samtidig sitter jeg med fem eller seks bloggartikler klare i hodet eller i kladdemappa mi, men tror du jeg har ork til å skrive de ferdig når jeg har lest gjennom de 665 innleggene og kommentert alle kommentarene? Jeg tror faktisk svaret på det spørsmålet også er noe av nøkkelen til å forstå åffer jeg blogger så sporadisk.

    Jeg sier velkommen tilbake fra hytta, for forhåpentligvis har du kommet deg av gårde uten hinder, og er tilbake i byen opplagt på ting og tang.

  6. […] fører til Rom?Jeg har tenkt en del på det Tornerose skrev i et innlegg for ikkje så lenge sia om bloggetidsklemma . Det viser seg etter hvert at Tornerose ikke er den eneste som opplever den for tiden. Uten å […]


Legg igjen en kommentar

Kategorier

