Publisert av: tornerose | november 5, 2008

En venn for de gode og dårlige dagene

Livet er en reise gjennom vakkert, variert eller kjedelig landskap. Med gode og dårlige dager. Dette er en av de gode!

 

Jeg smiler her jeg går hjemme og rydder. Rester av bagasjen fra helgas tur står der som levende bevis på at jeg faktisk var avgårde. En flott dekorert, rosa boks har fått plass ved siden av sølvstakene. Den vil i lang tid fremover minne om en koselig hobbystund sammen med store og små prinsesser. En stund som hun og jeg ikke hadde orket for en liten stund tilbake. Jeg føler meg så glad. Kanskje er det fordi jeg har fått noen nye impulser disse dagene. Eller at jeg føler at jeg kan være meg selv på godt og vondt sammen med venninna mi. Eller det at jeg turde og reiste med tog så langt for første gang på 5 år. Eller kanskje fordi jeg føler en så uendelig takknemlighet for dagene og livet mitt, tross sykdom og andre ting som måtte være vanskelig og kjipt. For på dager som dette- er alt dette blåst langt, langt vekk.

 

Er det ikke rart hvordan noen mennesker rører noe ekstra hos deg? Sånne mennesker som forstår hva en tenker og hvordan en er uten at en trenger å si noe om det. Mennesker som velger å vektlegge de gode egenskapene fremfor de dårlige. Mennesker man kan slappe helt av sammen med. Man kan prate, man kan være stille. Man slipper å ta på seg masken med smilet om man er for sliten til å smile. Man trenger ikke rette seg opp i ryggen i soffan, men kan uten å bli sett rart på ligge langflat på hele. Jeg har vært sammen med et slikt menneske i helgen. Jeg unner alle å møte slike mennesker. Jeg unner alle å ha en slik venn.

 

Vi er begge driftige. Vi bruker mye av tiden vår på å stagge det som vil ut. All den boblende skapergleden vi har og engasjementet for små prosjekter må fordeles i små posjoner for ikke å bli sykere. Men ettersom formen blir bedre kan vi slippe til mer og mer. Vi føler glede i å lage en god middag, bruke hendene våre, skape. Vi trenger ingen ord, vi bare vet hva som skal fikses sånn av oss selv. Vi er like. Underlig like.

 

På togturen så jeg Norge på sitt beste. Det var solnedgang og snødekte områder langs togskinnene. Og lenger bort i horisonten Mjøsa som glitret svart mot meg. Kulderøyken lå over jordene og gjorde bildet magisk vakkert. Inntrykkene gav meg sjelefred og ro. Jeg kjenner jeg er på vei nå. På vei til noe nytt, til noe bra, til noe større. Jeg er virkelig på vei, og jeg har det så fint på veien.  

 

Vi er kanskje ikke så gode på å sette ord på hvor mye vi betyr for hverandre. Og hvordan takke når ikke takk lenger er nok? Hvor mye samtalene gjennom tårer, fortvilelse eller latter har betydd denne stunda vi har kjent hverandre. Så mange sms’er, mailer, msn og telefonsamtaler at man ikke lenger kan telle dem. En venn i nøden, en venn å le med. Vi har begge hver vår dystre historie. Men aldri har vi gitt opp, aldri har vi gitt opp å tenke på at det skal bli bedre tider. Men tårene ligger der på lur i øyekroken når vi er sammen, fordi vi VET begge hvor mye alt det vonde har kostet.

 

Idag smiler jeg.

Jeg vet at jeg har fått en venn for livet.

Jeg vet at vår reise ikke stopper her.

Dedikerer dette innlegget til deg min venn og takk for at du den du er for meg.

 

033-copy

Responses

  1. Tårene renner her.

  2. Så godt å lese! Jeg unner dere begge den fine helga sammen, og ikke minst det å ha hverandre! Så godt at deres veier møttes! Og takk for at du delte med oss andre, Tornerose! KleM

  3. Den posten her bringer frem både smil og tårer spør du meg. Det er så fint å sette pris på hverandre, og det er så viktig med håp og vilje. Mest av alt er det viktig med venner som er glad i deg som du er – både med og uten maske. Det er så viktig med vennskap der ord er overflødige. Jeg er glad du har det, det skulle vært en menneskerett:)

  4. Dere er herlige! Jeg unner dere også disse stundene sammen og er sikker på at dere vil få mange flere av dem. 🙂 Et nydelig innlegg, Tornerose!

  5. Det var så utrolig vakkert skrevet, Tornerose. Får faktisk lyst på en sånn venn, jeg også:) Og jeg er så uendelig glad for at du skriver igjen, blir litt usikker på om du har sluttet eller om du bare har en pause.

    Men det er vel sånn nybegynner-bloggere tenker, antar jeg 😉 Klem

  6. så herlig 🙂
    Alle burde ha en venn som man ikke trenger se hver dag – men som virkelig er til stede når man ses.

  7. Utrolig herlig skrevet! Fine Tornerose 😉

  8. Koselig… 🙂

    Sånne mennesker er gode å ha som venner..

    Og du er nok slik selv også. 🙂 Så da er nok du også god å ha. 😀

  9. Tordenlill må ikke gråte da 😉 Du er nå søt!!

    Bell4trix: Ja det er ganske bra at sykdom kan føre med seg nett venner som etterhvert blir ekte venner. Så er sykdommen ikke forgjeves 😀

    Metern: Takk for en nydelig kommentar fra deg! Det er alle forunt å ha en eller flere slike venner. skikkelig hjertevarmere kan vi alle trenge 🙂

    Valkyriana: Tusen takk for nydelig kommentar 🙂 (Snart kommer vi til deg også…. *telle ned*)

    Liljefot: takk for koselige ord og at du likte hvordan det var skrevet. Angående blogging er jeg inne i en stilletid egentlig. Jeg har ikke så mye overskudd til blogging, kanskje fordi jeg er mer ute i livet live.. Men slutter ikke blogge altså selv om det er litt rolig. Jeg er en såkalt periodeblogger 😉

    Linis: Takk for koselig kommentar!!!

    Sissel: Tusen takk!! Så slt du er!!

    Ulme: Takk Ulme for flott kommentar!!

    Klemmer til alle sammen !!

  10. …så nydelig.

    Jeg er enig med deg. Slike venner er sjeldne. Og nå rørte du ved mitt hjerte, herlig skrevet, Tornerose. Det viser så godt at du vet hva du har, og får ta del i 🙂

  11. En varmende bloggpost midt på den mest hustrige delen av høsten like før vinteren setter inn. Godt å lese og godt å vite at slike venner også omkranser meg. Ikke mange av dem, men desto viktigere.
    Ønsker deg en søndag akkurat slik du helst vi ha den.

  12. Beklager sene tilbakemeldinger!! Men her kommer dem:

    Chanel: Så utrolig koselig kommentar fra deg chanel!! Jeg er så glad for det jeg har, så jeg må liksom rope det ut av og til 🙂 Tenk at jeg rørte ved et hjerte…

    Ståle: Så flott at du selv har slike flotte venner rundt deg, det har så mye å si for tilværelsen!! Takk for ønskninger om god søndag.. Den ble kjempe fin!!! Så godt at jeg fikk varme litt i høststormen 🙂


Legg igjen en kommentar

Kategorier

