Publisert av: tornerose | november 8, 2008

Historien bak bildet (meme)

Jeg har blitt tagget av Randi til en liten bildeoppgave som heter «kunnskapen i bildet». Siden bilde mitt i selv ikke gav så mye kunnskap så velger jeg å omdøpe oppgaven til «historien bak bildet». Det meste jeg har av bilder er i papir, så jeg de må gjennom scannern først og dermed er ikke kvaliteten den beste, men det får stå sin prøve.

 

I 2000 var jeg så heldig å fikk se mye av Kenya. Et land som er helt ubeskrivelig variert og vakkert. Kanskje er menneskene der vakrest, eller måten de ser på tilværelsen. Hele livet har jeg spøkt med at jeg skal gifte meg med en Kenyaner. Det så farlig ut en stund siden masai Mgala var klar til å kjøpe opp hele meg for en haug med kyr og geiter. Jeg lå på en strand i Mombasa da jeg ble kjent med disse Masaiene som kom for å selge smykker til oss turistene. Mgala stod alltid taus og så på meg fra siden, blikket hans veik aldri og en dag kom han bort og strøyk meg på lyse håret. Han hadde nettopp kommet fra masailandsbyen og hadde ikke sett lyshårede før. Ikke lenge etterpå kom frierbrevet…

 

My husband to come..

masai1
I frierbrevet til meg stod det blant annet: 
«Pleace dont ashame me because I really love you. Since I see your face my blood was totally extressed but the problem was only communication between me and you. (….) I have to inform you that I love you from I was born and I need you. God bless you for your beauty. Dont be afraid! Will you marry me? «

 

Jeg måtte desverre avslå den gangen, men idag lurer jeg på om jeg gjorde det rette. Burde jeg ha takket ja den gangen så jeg hadde sluppet alt som heter dating og det å finne den rette? Jeg synes faktisk jeg kler det skjoldet! Og dessuten ville pappa hatt en hel liten bondegård med dyr. Og best av alt- jeg hadde ikke lenger trengt å være den med tynnest legger…

Responses

  1. Var jo ett utrolig fint frierbrev, og dere var ett pent par. Ser for meg deg i hvit brudekjole og han i finstasen sin, og etterhvert en haug med sjokoladebrune barn 🙂 Kanskje du skulle reise tilbake og hente han?

  2. Det var jo veldig søtt da 🙂

  3. Hvor i Mombasa? Jeg har sett en del strender rundt omkring, men jeg liker definitivt Tivi Beach i Mombasa best av alle. Det tror jeg har med min personlige historie å gjøre, ikke nødvendigvis selve stranden. Men fint er det der åkke som.

  4. Så nydelig brevet var, da! Jeg vil også ha en som har elsket meg siden han ble født. *nikker* Kanskje du kan ha ham i reserve, i tilfelle du skulle ombestemme deg? Og visst kler du skjoldet! Det er jo tross alt vikingblod i deg. 😉

  5. Det var jo et fint frierbrev da:)

  6. Åååh, så søtt! Og morsomt. 😀 Herlig bilde, og ekstra gøy med historien bak. 🙂

  7. En herlig liten historie. Søtt brev 🙂
    Mombasa er mine barndomsminners himmelrike. De lange hvite strendene, korallrevene med det utrolige maritime dyrelivet. Jeg kunne ligge hele dager med dykkermaske og snorkel og kikke på et fargerike som får en regnbue til å virke traurig og grå. Palmene, den milde brisen, lyden av dønningene, tidevannet…
    Jeg husker også hvordan mørke hender til stadighet strøk gjennom de hvite sukkerspinnaktig tynne lokkene mine. Undring over at mennseskehår kunne være så lyst og fjærlett. Nå er det bare grått og delvsi fraværende 🙂
    I motsetning til brodern, har jeg ikke vært tilbake. Men denne posten vekket lysten. Jeg får se om det finnes en løsning på utfordringen…

  8. Å, for en søt og nydelig historie. Åsså så flott par da gett!!

  9. knis…det er jo fullt mulig at sjansen ikke er helt borte enda?
    En kjapp tur til Kenya igjen og du sitter der med skjoldet og hele bondegården før du aner ordet av det 😀

  10. Haha, herlig! 🙂

  11. Fantastisk!
    Både historie og bilde –
    Så mye kultur- holdinger – kunnskap – erfaring….
    God gjennomført oppgave Tornerose; og dere var jo et vakkert par…. 😉

  12. […] inspirert av Torneroses frierhistorie, minner fra Brødrene Brothers barndom i ekvatornære områder, i et klima som ikke krevde […]

  13. brevet var jo søtt! Men jeg tror jeg og hadde avslått 😛
    Men som andre nevner kanskje han kan være din reserve?

  14. Det var et fantastisk frierbrev.
    Kanskje vi skal legge sommerferien til Kenya Prinsessa 😀
    Så du ikke den dokumentaren om hun fra sørlandet som giftet seg med en masaikriger forresten?
    Venninna og jeg kommer definitivt å besøker deg i landsbyen. Jeg lover 🙂

  15. Dette var et nydelig bilde:-)

  16. sissel: Ja, sjokoladebrune barn har jeg alltid likt, Så jeg vurderer sterkt å importere mannemannen, hehe.

    Serendipitycat: han var egentlig kjempe søt fyr, litt sjenert og bare veldig forelsket..

    Geir: kan det stemme at stranda hette Diani beach???? Elsker mombasa, det er så nydelig der.. baylis strand .. herlig! Du har bodd der en stund eller?

    Valkyriana: Han blir en fin reserve.. Har en annen kompis også som vil ha meg om ingen annen vil, så ender jeg hvertfall ikke alene 😉 De kalte oss the vikings der nede…

    Helene: Ja det er en frierbrevene som har gjort mest inntrykk.. ja, nå hørtes det ut som jeg blir rennt ned med frierer.. men det blir jeg ikke altså 😉

  17. Lothiane, alva, britt åse, Lindis, minneapolis– takk for koselig kommentarer!!! 😀

    Ståle: Jeg følte jeg var der igjen jeg nå!! Du beskriver alt så fint.. For en fantastisk plass å vokse opp!!! Hvor lenge bodde dere der? Du må dra tilbake.. jeg blir seriøst med. Jeg vil så gjerne tilbake dit..jeg misunner deg å ligge med snorklemaska på hele dagen i det varme vannet.. ¨

    Randi: takk for at oppgaven er godkjent, var litt redd for stryk 😉 – og ikke verst at vi kledde hverandre også da 😉

    Lene: JAAAA, bli med da vel- et fantastisk land..
    Å ja det stemmer- jeg husker den dokumentaren.. det var rimelig spesielt, men det viser at det meste går om man har viljen til det. Jeg slet med å drikke blod med melk i, og synes ikke det var så kjekt inne i kubæsjhyttene så spørs om jeg hadde kunnet blitt en ekte masai gitt 😉

  18. […] ”historien bak bildet” av Tornerose. Det hele begynte vel som en slags utfordring som het ”kunnskapen i bildet”. Jeg velger å lage en ”historien bak bildet”-kategori, og det blir ingen utfordrings-greie, […]


Legg igjen en kommentar

Kategorier

