Publisert av: tornerose | november 25, 2008

I’m back!

Jeg har lidd av sterke skrivesperrer siste ukene, det har vært fullstendig stopp. Jeg har tenkt fram og tilbake på om jeg ønsker å ha bloggen min, eller om jeg skal anse den som noe som var i en periode av livet mitt. Og tenkt mye på hvorfor jeg blogger og for hvem. Jeg har følt meg hemmet over at for mange av mine kjenner til bloggen. Man blir på et sett kneblet på hender og føtter når man ikke føler for å skrive fra hjertet lenger. Jeg har vært redd for å bli misforstått, for å fremstille meg selv som noe dårligere enn det jeg er, eller noe bedre enn det jeg er. Redd for å fortelle om fine ting fordi det som uttales gjerne har en tendens til å smuldre opp, nesten som en forbannelse.

 

En ting er sikkert, jo mer man grubler og tenker, jo mindre faller det seg naturlig å blogge. Jo mer man tenker at man har mistet dreisen på dette og sammenligner seg med elitebloggere, så mister man litt av skrivelysten. Men jeg våget meg på et innlegg igår. Det får være en start. Jeg har bestemt meg for å komme tilbake. Skrive når det faller seg naturlig, for jeg synes det er godt å sette ord på tanker og følelser, opplevelser og erfaringer. Om kanskje ikke til største nytte for noen, men for egen kreativ utfoldelse.

I’m back!

Responses

  1. I’ve missed you, welcome back 😉

  2. Det hadde vært altfor trist om du sluttet å blogge.
    Det kan vi ikke ha noe av!
    Godt du blir å se for ellers ville jeg savnet deg fælt!

  3. Jeg har en del sånne tanker nå jeg og, ikke minst med tordenbloggen rullende.

    Prøver å få fokuset tilbake på at jeg faktisk skriver fordi jeg har lyst – ikke for å ha mange lesere, ikke for at folk skal like det jeg skriver. Men fordi jeg liker å skrive.

    Og at når jeg begynte å blogge var det for å kunne skrive om små og sære ting som få var opptatt av, men som jeg var opptatt av og kanskje, kanskje var det noen som var opptatt av det samme som ville komme innom, og som jeg kunne kommunisere med om disse små tingene.

    Og da tenker jeg, søren heller, jeg har ikke lyst til å havne i en konkuranse hvor folk stemmer.

    Samtidig så likte jeg jo å surfe videre fra Tordenbloggen for to år siden. Og mange jeg kjenner begynte å blogge nettopp på grunn av tordenbloggen, fordi de oppdaget så mange fine blogger.

    Men jeg tror egentlig jeg fikk dosen min den gang, både i det å stemme, og bli stemt på. Og at jeg skal snu fokuset denne novembermåneden, og kjenne etter hva jeg har lyst til å skrive om, og ikke tenke på stort annet.

  4. Skjønner godt hva du snakker om.

  5. Jeg er ihvertfall veldig glad du er tilbake. Du er viktig for meg, så det hadde vært trist om sperren skulle vart for alltid. Bare si fra hvis jeg kan hjelpe deg med noe, da.. om ikke de spørsmålene jeg stilte er bra nok, så lager jeg gjerne noen nye og enklere. 🙂

    Klem

  6. Så koselig at du fortsetter å blogge! Liker å lese tankene dine! :o)

  7. Sissel: jeg har hatt både sårlig samvittighet for alle dere jeg har forsømt.. håper på å klare å komme igang med kommenteringen igjen også.. Good to be back! 😀

    Valkyriana: takk vennen- Har ikke vært så lenge borte muligens, men det føles som en evighet. Og jeg må si det føles rart uten dette netteverket også. FOr det har hele tiden git meg mye. Så jeg må forsøke å komme i siget igjen.Takk for koselig kommentar!!

  8. Jeg tror at helt siden Tordenbloggen satte igang, så har jeg også opplevd noen av de samme tankene som deg, og jeg er jo ingen eliteblogger, ei heller har jeg blogget særlig lenge:)

    Tordenbloggen er en bra ting, men den tar kanskje noe av fokuset på skrivegleden? Bare noen tanker jeg gjør meg. Jeg er glad du er tilbake, det er bra å høre at du ikke gir opp bloggen din! 🙂

    Klem

  9. Hang in there!! Skrivelysten kommer. 😉

  10. Jeg har tenkt det samme og hatt en del hemninger i forhold til hvem som leser ~ blant annet vet jeg at kolleger og sjefen i alle fall har _vært innom_ bloggen min.

    Og det er jo kanskje noe man _bør_ tenke over også, at man ikke legger ut alt det innerste som ikke hadde tålt en personlig samtale over en kopp kaffe kanskje.

    Samtidig har jeg litt tro på at man ikke bør legge _for_ store bånd på seg selv, noe av det interessante med blogging er jo å utforske mediet, dele erfaringer, få tilbakemeldinger fra andre på egne opplevelser så vel som tekst og tanker.

    Jeg er glad for at du har kvittet deg med skrivesperra!! Den kan jo komme og gå noen ganger, men vi er jo i alle fall mange som liker å lese det du skriver!

    🙂

  11. Godt å se deg tilbake, du har vært savnet av meg og. 🙂

    Jeg skjønner tankene… Tordenbloggen er innmari hyggelig, men jeg merker at det gjør at jeg tenker annerledes.

    Og dette med at man plutselig har mange kjentfolk innom… det gjør noe med skrivingen det også.

    Kanskje jeg skulle ha startet på nytt med ny og anonym blogg så jeg virkelig kunne skrive akkurat det jeg føler for… for det kan jeg ikke lenger.

    Uansett, det er hyggelig å lese noe fra deg igjen!

  12. Det løsner igjen, Tornerose.
    Det går i bølgedaler dette her som alt annet. Jeg hadde en slik periode i sommer og tidlig høst. Hvorfor skriver jeg, hvem skriver jeg for og bloggen min er jo bare negativt piss! (Det var det jeg tenkte.) Når jeg omsider fant ut at jeg skriver for min egen del, så var det plutselig greit. Hvis noen vil slenge mine tristesser i ansiktet mitt, får de gjøre det. De har sine de også, men jeg står for mine. *flirer*
    Bloggen er ett fristed. Og det skal være det også.

    Og eliteblogger’ne…Unnskyld meg altså.. -Hvem er de?!
    De som er opplest og vedtatt som elite kan jo være dørgende kjedelige å lese! Det kommer jo ann på mennesket som leser ordene, ikke sant.
    Jeg har min egen Elite blant alle dere fine bloggerene, og det er ytterst få av dem som kniver om topp plasseringene i Tordenbloggen.

    Og apropos den; Tusen tusen takk for veldig fine ord om bloggen min i går. For når jeg leste ordene dine, om at du har sittet i timesvis og lest mine ord… -Det gjør meg ydmyk og veldig glad. Det er god bonus og seier i seg selv.
    Og helt ærlig; Jeg kjenner jeg er glad jeg ikke kom videre.

    Neste år blir jeg ikke med, hvis noen skulle finne på å nominere meg. Nå har jeg prøvd det.

  13. 🙂 Godt valg! Godt for deg, godt for oss.. 🙂

    Jeg har ikke sagt til noen at jeg skriver, så kan jeg skrive hva pokker jeg vil. 😀

    Som du ser er det mange som er glade for at du ikke legger inn årene. Stå på, prinsesse! 🙂

  14. Jeg er ogsaa glad for at du er tilbake. Og tenker at det er ikke noen vits i aa henge seg opp i begrepet ‘elitebloggerne’. Noen skriver bra, noen skriver daarlig, noen skriver ofte, noen skriver sjelden, noen er fullt identifiserbare, andre er anonyme… Det er forskjellig.

    Jeg tror ikke det kommer noe godt ut av aa sammenligne seg selv med andre. Det er mer nytte og vett i aa bruke seg selv som maalestokk: Faar jeg skrevet det jeg vil? Kan jeg se av kommentarer at det har den oenskede effekten paa leserne? Er det i det hele tatt morsomt for meg aa holde paa med dette? Liker jeg aa lese hva jeg selv har skrevet/hvordan ville jeg tenkt om denne teksten hvis jeg leste den hos noen andre.

    Les dine egne poster fra starten og sammenlign med de du skriver naa. Hvis du syns det er fremgang, eller at det holder seg paa et jevnt nivaa som du selv er fornoyed med, saa for all del: fortsett!

    Elite schmelite. Innerst inne er vi bare folk, alle sammen.

  15. Har hatt lignende tanker gitt.. Har også en del som kjenner meg, så tenker litt over det når jeg skriver. Du har jo en litt annerledes blogg en meg da, «safer» litt med hobbyblogg jeg da.. feig som jeg er. Egentlig samf. engasjert så det holder, men litt redd for å bli misforstått, ordlegge meg feil osv.. Den «tåka» du vet..
    Ville vert trist om bloggen din forsvant, så det håper jeg ikke den gjør! Synes det er koselig å titte innom deg ibant og lese. Det går litt i rykk og napp med besøk både i egen og andres blogger, men det får nå være så. Du har jo så mange besøkende, så må jo være mange som liker bloggen din. Jeg er ikke noe «populær» og med i noe «elite», men trives likevel jeg da. Sånt bryr jeg meg ikke så mye om, men koselig om noen leser det vi skriver er det jo. Ikke alle kan være i teten, selv om jeg jo mener din blogg er såpass god at den godt kunne være det!

    (((Klem)))

  16. Du får gjøre som meg prinsessa, ta en pause når det blir for overveldende 😉
    Bloggen er viktig, men jammen er det andre ting i livet som er viktig også, eller hva? 🙂

  17. Håper å se mer til din side…liker å lese den. *klem*

  18. hei, håper du fortsetter å blogge, enten det blir her eller i en ny og mer anonym blogg. Jeg skjønner det du skriver, for det var plutselig veldig mange jeg kjenner som visste om min blogg også. En lang stund ga jeg blaffen, og skrev om alt jeg hadde på hjertet allikevel. Nå har jeg strammet inn litt, fordi jeg plutselig kjente at hele verden ikke akkurat har noe med hva jeg driver med i privatlivet mitt. Dermed ble det mye mindre skriving enn før, men det er kanskje mer enn nok enda.
    Du skriver imidlertid så bra, at du bør fortsette i en eller annen form.

  19. Dette syns jeg er en kjempefin innstilling! 🙂

  20. Du er tagget…!

  21. BEdre sent enn aldri med svar på kommentarer- beklager at jeg har vært så sykt treg!!

    Beate: Du sa liksom alt det jeg tenker selv her. Takk for eb flott kommentar! Jeg har virkelig måtte spørre meg selv hvorfor jeg gjør dette. Og som du sier; jeg liker å skrive. om jeg har 20 lesere eller 200 bør ikke avgjøre.

    Tordenbloggen har både positive og negative sider. Den kan nok skremme enhver liten blogger, men samtidig er det bare en lek. Får se om jeg får lyst å være med neste år. Om jeg klarer å være med uten at det ødelegger skrivelysten, så blir jeg med 🙂

    tordenlill: Ja. Vi har begge tenkt litt likt om dette..

    Mirakel: takk for flott drahjelp både her og der og takk for at du er glad for meg:) Jeg har vært lenge borte som leser også nå siden det skjer så mye i livet mitt, men jeg vil tilbake. Savner dere, savner deg! Blogging er liksom litt av livet det også, en del jeg liker…

  22. Bell4trix: Takk vennen! jeg skal prøve.. vi får begge være litt periodeblogger;)

    Liljefot: godt å høre at det er flere som føler det på samme måten, så er jeg kanskje ikke så rar likevel 😉 Fortsatt litt i tenkeboksen på hvordan gjøre denne bloggen reint praktisk når så mange kjente leser, men jeg håper den sperren forvinner fortere enn den kom..

    Nordstjerna: Takk vennen!!!

    Lothie: så koselig at jeg er savnet. Det har jammen vært stille her på ny. Jeg sliter virkelig med å komme igang desverre. Jeg sliter med å lese meg opp på andres blogger også. Men VIL, VIL VIl få det til. Gøy å høre at du kom så langt i konkurransen, det var deg vel unt bente:)

    serendipityCAT: takk for kommentaren! Ja, det er jammen ikke lett å balansere mellom å skrive personlig og privat. Det er vanskelig når man føler et bånd om seg, så det beste er å legge opp tekstene deretter. Håper det løsner enda litt mer, bobler jo egentlig over av ting jeg vil skrive om, men ikke helt tørr..

  23. Sokken: JAAA; følte også min blogg er mye negativ oppgulp, men som du sier- bloggen er min så jeg kan bestemme om jeg vil ha negativt oppgulp der eller ikke..
    Hehe, jeg synes også noen i eliten er dørgende kjedelig. Jeg liker sånn hverdagslige blogger om smått og stort. Ja slik som din..
    Takk for fine ord fra deg sokken!!

    Ulme: du er jammen lur som ikke har røpet den for noen, jeg er så sabla løssluppen noen ganger og vips så har jeg fortalt det. MEN: kan forsåvdit stå for alt her inne da:) Prinsessa savner tida hvor gjengen var aktive her inne. Jeg tror jammen noen må sparke meg i ræva snart så jeg kommer igang, hadde du giddi å gjort det??

    alterego: Takk for mange gode tips.. jeg skal jammen lete litt i gamle innlegg og se på utviklingen av dem. hva er jeg fornøyd med, hva er jeg ikke. Som du sier er vi alle bare mennesker som gjemmer oss bak ordene. Og du har helt rett.. å sammeligne seg her og ellers her i livet er ikke det lureste, ja rett og slett litt nedbrytende, så det kan man like godt kutte ut. Takk for koselig kommenatr fra dag- og tankevekkende:)

    Rosa: JaAA, jeg kjenner igjen den følelsen, redd for å bli misforstått for noen som er skrevet i ME- tåka (må ikke forveksles med ammetåke :p)
    Takk for utrolig oppbackende og søte ord fra deg Rosa. Jeg sliter litt med dårlig samvittighet i fh til å følge opp alle selv, men får bare innse at det går i rykk og napp her også. Vi får holde sammen vi sjuklinger 😉

    Lene: japp, har gjort som deg jeg lene- har pauser rett som det er. Det er mye spennende ellers her i livet ja, litt for spennende. så mye at ikke en tanke er klar i toppen.. Men jaggu er livet artig også..

  24. Hege: takk, så utrolig koselig, skal inn til deg også 🙂

    Lindis: Ja, enig- det er noe med hva alle trenger å vite. Kanskje er det også sånn at blogging er noe som skjer en periode av livet, men som uteblir litt etterhvert som andre ting dukker opp i livet. en ting er sikkert, det erjammen ikke bare lett å få tid til alt gitt… Takk for kommentar 🙂

    T og T: Takk.. håper jeg klarer å fortsette, jeg liker jo så godt å skrive:)

    Metern: Jeg tenker så det knaker på utfordringen og den var jammen ikke lett siden jeg har skrevet 15 særegenheter om meg selv før.. men skal forsøke å få til noe.. er skikkelig treging for tiden!!

  25. *spark!* 😆

  26. hehe, takk ulme, akurat det jeg trengte!!!! Du er en knuuuuuuuupp!! 😆


Legg igjen en kommentar

Kategorier

