Publisert av: tornerose | desember 11, 2008

Sylte av hvitt kjøtt- et sunnere alternativ

Jeg spiser så lite svinekjøtt som mulig av ulike grunner, men sliter jo i jula siden jeg elsker julesylte med sennep. Derfor har jeg lett etter fine alternativer som likevel beholder smaken av sylte. Utvalget i butikkene er ikke til å skryte av, har kun enkelte år sett sylte av kalkunkjøtt som forøvrig har smakt så som så. Jeg har derimot selv lagd sylte av høne de tre siste årene og synes den blir knallgod. Hvitt kjøtt er sunnere, lettere fordøyelig, masse proteiner og når man tar bort endel fett så blir ikke fettandelen så stor som i vanlig sylte.

 

Oppskriften er stor med faktisk 3 høner. Men denne gangen lagde jeg kun på en høne siden det var det jeg hadde i frysern. Skivene ble noe mer knuslete, så jeg ville vel anbefale å bruke 2 eller 3 høner. Det går sikkert ann å bruke kylling også, men har ikke prøvd.

Kok på svak varme/trekk 3 høner i lettsaltet vann i ca 1,5 time (mens du feks pakker inn julegaver eller bretter klær. Du får ikke lov å tenke at det er så mye jobb, for det er ikke det!) Ikke kast vannet- du skal bruke det igjen!

 

Imens kan du gjøre klar kryddeblandingen:

1 finhakka løk

1,5 ts hel hvit pepper

1,5 ts allehånde

1 ts hel nellik

1,5 ts salt

5 gelantinplater eller gelantinpulver. (Har forsøkt ulike ting de ulike gangene. Å bare knuse platene og putte oppi blandingen funker ikke så godt synes jeg for bitene er ganske store, nesten umulig å få små. Denne gangen forsøkte jeg å løse dem opp i bittelitt varmt vann/fukten fra løken og det ble ganske perfekt i grunn!)

Knus krydre i morter og bland sammen alt.

Ta hønene opp av vannet og avkjøl dem litt. Forsøk etter beste evne å få av skinnet så helt som mulig og legg til side.

«Ribb» høna (hehe, ikke fjær da- de bør være borte nå) og sorter hvitt og mørkt kjøtt for seg i ulike bunker.

Legg et oppvridd håndkle i en bolle. Legg først litt hønseskinn strukket i bunnen. Legg deretter lyst og mørkt kjøtt lagvis med krydderblanding i mellom. Avslutt med hønseskinn. Stram håndkle rundt og surr hyssing stramt rundt.

La sylten trekke i hønsekraften i ca 20 minutter. Ta den opp og legg den i press i kjøleskapet minst et døgn. Jeg satt en morter opp den jeg, men bruk det du har. Kan oppbevares i saltlake. Men jeg spiser den så fort opp så jeg bruker bare en påleggboks.

 

007

 

Så blir det kanskje en hvit jul på flere måter?

Responses

  1. Den her skal æ skrive av og gi til mamma så ho kan lage til mæ 🙂 Høne e jo knall godt! Så tusen takk til deg 🙂

    (ps: ikke så lat at æ ikke orke lage den sjøl, men mangle noe som hete kokkegen så slit faktisk med å koke egg enkelte dager. Alt blir katastrofe)

  2. jee, så flink du er! Jeg ville aldri funnet på å starte med så voldsomt mye matlaging, men så har jeg heller aldri påstått å ha særlig evner i den retningen 🙂
    Håper alt er bra borti bloggen her…?

  3. Stilig oppskrift. Imponerende. Jeg er også tilhenger av hvitt kjøtt fremfor andre ting, og dette er still.

  4. Sissel: Ja gjør det- tror du bli å like det!! Pass bare på at det ikke er mye sener men rent kjøtt, ellers fliser den seg litt når man skjærer. Også er det lurt å stramme trådene godt til..

    Lindis: Takk takk, jeg glimter til;) Jeg er visst litt matvrak.. liker å lage, liker å spise.. nam nam

    Virrvarr: Så flott da, du burde prøve den. Sylte er jammen stilfullt og det føles rett og slett godt å lage noe ordentlig fra bunnen av. Tipper du vil føle det samme- lykke til og bon apetit 😉

  5. …og på forhånd gratulerer med seiern Virrvarr- du ruler!!!

  6. jippi…det blir hvit jul i denne bloggen også 🙂

  7. Jaaaaaa! 😀 Det snør ut, det snør inne og jammen er sylta hvit også!! kan det bli bedre??? 😉

  8. Denne ser herlig god ut. Nå fikk jeg lyst på sylte. Det er ssåås godt.
    Anbefaler å duppe sylte i eddik.
    En liten dose med eddik legges på asjetten og det brukes som duppe. Ta gjerne 6% eddik og halver med vann, så har du 3%.
    Jeg har det i en egen flaske i jula.

  9. jøss, det var et råd jeg aldri har hørt om.. Må si jeg har litt respekt for edikk, men jeg stoler på deg jeg så dette må testes. Kan man bruke rødvin eller hvitvinseddik tro?
    Du pleier å bruke sennep også eller? Liker den grove jeg..

  10. Bruker også den grove sennepen! Den er aller best til sylte.
    Tror det er best med vanlig eddik, men vet ikke.
    Ikke skummelt 🙂


Legg igjen en kommentar

Kategorier

