Publisert av: tornerose | januar 8, 2009

Hverdagspludring: lest, hørt og sett

Hverdagene er her igjen. Det er tid for klesvask og middagslaging, snyltetiden hos mamma eller pappa er forbi. Julepynten er på vei ned i boksen sin igjen, og gavene som det ble dobbelt av, er byttet. Tilbake i leiligheten i Oslo er det stille og rolig, og jeg merker først nå at jeg har savnet roen. For jammen er det utfordrende å ha familiemedlemmer rundt seg siden 19 desember, men også veldig koselig.

 

Når det kommer til jula så vet jeg at den kom og gikk uten at jeg helt hadde hodet mitt med meg i perioder. Jeg tenkte mest på  at  jeg «bare må komme igjennom ett selskap til», «må klare en flytur», «må komme igjennom nyttårsaften» osv. Faren med en slik tankegang er at man ikke før det er for sent, innser at tiden og høytiden glapp mellom fingrene på en mens en tenkte på alt dette. Men det ble nå hvertfall Vestfoldjul i år også.  Og ikke bare det, jeg begynner å bli lommekjent i Ålebyen, det er det vel ikke alle som kan skryte på seg?

 

Så hva har bloggeier brukt fritiden på de siste dagene? Jo, jeg har:

  • Lest og humret meg gjennom «Sild og Grandiosa»– meir om livet på Sunnmøre av Arill Riise. Jeg dater nemlig en Sunnmøring og det gjelder å ha klart for seg hvordan de tenker og lever før man sitter i baret og det er for sent!
  • Lest en mer alvorlig og hjerteskjærende bok med tittel  «Aldri for sent å bli et lykkelig barn» av Terje Forsberg. Boken er skrevet av en som gjennom hele livet har blitt mishandlet, levd i fattigdom, blitt mobbet, stemplet som evneveik og som søkte staten om erstatning for behandlingen, eller mangelen på den. Likheten til min historie er der til en viss grad, dette med at folk visste, men de sa ikke noe, de gjorde ikke noe. Skildringene er virkelig tøffe, men til tross for at han har levd et liv man ikke skulle tro noen kunne overleve, sier han det aldri er for sent å få en lykkelig barndom. Terje viser stor styrke! Verdt å lese!

 

  • Vært på kino 2 ganger den siste tiden, og jeg tror jammen det ikke har skjedd siden jeg ble syk for 5 år siden med unntak av da jeg stavret meg til Ringenes Herre med spyposen i hånda for noen år tilbake. Skal ikke stå på viljen! Men hvertfall: Max Manus traff meg på mange måter og jeg synes filmen hadde litt av alt. Den var gripende, en god beskrivelse av hva motstandsbevegelsen gjorde under krigen i Norge, den er morsom, spennende, romantisk og actionfyllt. Jeg vil gi filmen en sterk 5-er. Lenge siden en film har gitt meg en så spesiell, andektig følelse etterpå. Lite visste jeg om den rollen Max Manus hadde under krigen, så verdifull læring for meg denne filmen.

 

  • Jeg har også vært og sett filmen «Australia». En film som handler om aboriginernes vanskelige levekår, tradisjonene deres og forholdet til de hvite i Australia. I filmen følger vi en gutt som er en miks av disse og er uønsket hvorenn han går. Det er også en dæsj 2. verdenskrig med i filmen. Den er til tider morsom, passe spennende, historisk og viser noen fantasiske bilder av den australske naturen. Og hva er vel en film uten romantikk og kjærlighet? Den kan til tider virke litt langtekkelig, men har du nok popcorn og belager deg på 2,5 times film, så går det nok bra. Nicole Kidman gjør som alltid en glimrende figur, og Hugh Jackman er litt av en hunk i filmen.

 

  • Sett DVD: I jula har vi i familien pløyd igjennom en god del filmer. Blant annet så vi «P.S I love you» som jeg fikk i julegave av en god venn. En skikkelig søt jentefilm som til tider kan blir ganske tåredryppende. Det handler nemlig om Holly som har mistet mannen sin Gerry i kreft. Han har riktignok planlagt tiden etter sin egen død godt. Med jevne mellomrom blir det levert små brev med oppfordringer til hva Holly skal gjøre. Sakte men sikkert bearbeider hun på den måten sorgen etter mannen. Skal du se den, så bør du ha klinex eller lommetørkle klart, du vil trenge det!

 

Men sist men ikke minst, jeg er tilbake på nett igjen etter nettørke hele jula omtrent. Fryktelig mye selskaper og nett som har vært nede i lange perioder. Jeg trenger nok tid til å oppdatere meg på hva som står skrevet her og der, men håper dere er tålmodige med meg for hodet mitt tåler fortsatt bare data i små doser av gangen ennå. Finnes det forresten en plass hvor man kan samle alle blogger man leser både fra blogspot, eget domene og wordpress? Sliter med å holde oversikt og få til et system på lesing og kommentering utenfor WP. Råd og vink mottaes med takk!

Dagens tragikomiske  bilde og historie ser/leser du her.

 
Dagens «har-på-hjernen-sang» er «The Man Who Can’t Be Moved» av Script

Da gjenstår det bare å si kos dere med de kommende hverdagene!

Responses

  1. Dater en sunnmøring? Nå har jeg gått glipp av noe her altså 😉 Utrolig koselig da!

    Bloggkoll bruker jeg for å holde rede på blogger. http://www.bloglovin.com. Der ligger bloggene jeg velger på en fin liste uansett hvor de blogger fra og får opp alle nye innlegg kronologisk. Bare å legge inn url adressen i søkelista så popper bloggen opp og da trykker du legg til. Så får du mail en gang om dagen med informasjon om oppdaterte blogger.

  2. Høres ut som om du har hatt en hyggelig tid og fått gjort mye.

  3. Velkommen tilbake sier jeg 😀
    Koselig å høre at det har gått så bra med deg i jula, du er virkelig tøff som holder deg på beina!

  4. Velkommen hjem til hverdagene. Det er jammen godt det også!

  5. Det er godt med ferie og avveksling og familie, for da føles hverdagen enda bedre når den kommer 🙂 Jeg skal se Max Manus i dag, og gleder meg enda mer til å se den etter å ha lest innlegget ditt!

  6. Hei!!

    Nå ble jeg glad. Har tatt total avstand fra alt som heter blogg nå veeeeldig lenge. Grunnen en lang og stor og stygg (alt ettersom hvem du spør). Men tenkte jeg skulle prøve å følge litt med i din blogg.

    Og hva ser jeg? På vei ut i verden igjen? Jeg blir GLAD innvendig!!! Du er bra, mot av stål!!!

    Kan du ikke sende meg en mail? Så får jeg mailen din igjen, har helt glemt den. Bloggen min er ute av drift for alltid, desverre, tror jeg. Mulig jeg lager meg en ny under totalt ugjenkjennelig bruker, men må ta tiden til hjelp.

    Please send meg en mail, for jeg vil fortsette å ha kontakt med deg. Du er nemlig supersøt!!!

    Stor nyttårsklem (på etterskudd) fra Cammomille =D

  7. Sissel: Hehe, japp, jeg ligger litt lavt i terrenget bare for vet aldri hva som skjer rundt neste sving 😉

    Perfekt sissel, det virkert til å være noe slikt jeg er ute etter. Skal sette meg inn i det etterhvert. Er det meg eller er det mye å sette seg inn i med alle dissse nye nettstedene for blogger?? Føler meg som en bestemor!

    Hege Renate: Tusen takk, ja, har hatt en fin tid. Og sett i forhold til forrige jul så har det vært helt fantastisk.. Takk for kommentaren:)

    serendipitycat: Takk takk:) Jeg er nesten litt imponert selv, hehe.

    Tordenlill: Hverdager er også dager, og det gjelder å ha det best mulig. Gleder meg litt til dem jeg..

    Tante grønn: avveksling er tingen for virkelig å sette pris på ja:) Hvordan likte du filmen?

  8. Cammomilla: Så søt du er!!!! Klart du kan få mailen min; den er tornerosesverden@123.no, bare ta kontakt:) Uff, men hva har skjedd med deg siden du har tatt sånn avstand fra bloggen? Hmm, mulig vi må ta det privat.. Jeg håper virkelig alt er bra med deg. Du er den lille jenta med allerede så mye livskunnskap du ;)’

    Jeg er på vei ut i verden, og det er så gøy!!! Det går ikke i stormskritt, men det er nå skritt i allefall 🙂
    Takk for en nydelig kommentar som gjorde meg varm om hjerte!

  9. Veldig koselig å ha deg tilbake igjen! 😀

  10. Takk Ulme!!!! 😀 I lige måde får man si..


Legg igjen en kommentar

Kategorier

