Publisert av: tornerose | februar 5, 2009

Å være fornøyd med det man har

I en god stund nå har «the secret» og «the law of attraction» bidratt med populære og friske tanker og filosofier til vår tankegang. Det står mye bra i slike bøker. Fokus er på å se for seg og visualisere det man ønsker tilværelsen skal gi en av ting, mennesker, eller hendelser.  Mye vil ha mer. Ingen forventninger virker for store og ingen ser dumt på deg om du har overdrevent store tanker om hva du skal få til eller skaffe deg. Generelt har vi lov å være ego, selvsentrerte opp-og-fram-mennesker. Mens vi venter på belønning fra oven eller sjefen, så har vi hørt at vi skal smile og tenke gode tanker, for de blir til gode handlinger. Og selvfølgelig se for seg det man ønsker seg. Mye vil ha mer. Det høres kanskje ut som jeg er uenig i at man skal tenke gode tanker, gjøre gode handlinger eller at man ikke skal ønske seg ting, men det er jeg ikke. Men jeg er bare blitt mer oppmerksom på å tenke på alt vi har. For det er jammen ikke lite i disse dager. Den økonomiske veksten siste tiår har ført til at hvermansen har kjøpt seg opp på det meste. Stopper vi opp og tenker på det?

 

Jeg snakket med en venninne idag på telefonen og i løpet av samtalen sa hun setningen: «vi må være fornøyde med det vi har«. Og det har hun virkelig rett i. Hvis vi tenker skikkelig etter… bruker vi noe som helst tid på å være fornøyde med alle dippeduttene vi har, alle menneskene vi har i livene våre eller alle tingene vi får til? Stanser vi opp eller bare higer vi videre i kjøpskarusellen eller på neste forhold i håp om at det skal være mindreproblemfyllt? Handler hele livet om «når vi blir lykkelig» og hver dag er en kamp for å oppnå denne lykken?

Nei, jeg vil heller være bevisst nåtiden. Det vi har. Det vi eier. De vi elsker. Med feil og mangler. For det er nå vi har det. Det er nå livet er, ikke om en stund. Tenker vi mer over hva vi har og er fornøyd med det, tror jeg veien til lykke er kort.

Responses

  1. En veldig fin post! Det du skriver om er viktig. Det er viktig å faktisk se alt det gode man har rundt seg her og nå. Og når det gjelder å bli lykkelig så tror jeg ikke kjøpskarusellen gir særlig mye lykke, men mer å jages til enda en runde. Samtidig tror jeg at man kan bli flink til å fokusere på og visualisere hva man vil skal være godt i livet, som ikke er materielt. Som hvordan man vil være for de man er glade i, og hva hos en selv en faktisk setter pris på og er fornøyd med. Det gir i alle fall en mer reell «lykke» og fornøydhet i livet enn jaget etter karriere og materielle ting.

  2. Godt poeng, Tornerose. 🙂 Jeg har ingenting i mot å se for seg det man ønsker seg (såfremt man vet hva det er), men det er enda mer viktig å være takknemlig over alt man faktisk har. Det tror jeg er veien å gå hvis man har lyst til å bli lykkelig. Det har forsåvidt stått ganske mye om akkurat det i de bøkene jeg har lest om «loven om tiltrekning». Jeg har ihvertfall utført noe takknemlighetsøvelser en gang, og det var da jeg leste en slik bok. 😉

  3. Kloke ord!

    Har mang en gang prøvd å forklare små håpefulle at vi ikke aner hvor godt vi har det i dette landet. Uten at jeg tror det glir inn. Like etterpå vil de fortsatt ha mer og mer uten å være fornøyde med hva de har. «Det er urettferdig», sier de.. Huff, de skulle visst hva som er urettferdig i denne verden. Det er i alle fall ikke hva de mener er det.. De ser det nok selv med årene..

    Takk for ny fin post, torne! 🙂

  4. Mye vil ha mer ja. Helt riktig!! Du er inne på noe så viktig så viktig. Noen ganger kan man spørre seg selv, er vi blitt noen bortskjemte drittunger alle mann? «Tenkt på stakkars barna i Afrika».

    Du sette ordene på akkurat de riktige plassene. Kanskje blir dette en liten vekkelse for noen av oss materialistiske mennesker her i Norge?

    Takk for at du akkurat den du er, og ikke prøver å være noen andre i hele verden!! Klem ❤

  5. Veldig kloke ord!

  6. Folk har sagt det for meg, veldig kloke ord!

    Det er noe i det at «mye vil ha mer» jo mer, etter normen, vellykket man blir, jo mer vellykket vil man bli. Kanskje derfor kommer Norge så lavt ned på FNs undersøkelse om livskvalitet også, vi glemmer å stoppe opp, leve og fokusere på de små tingene som faktisk gjør livet.

  7. Det var fine og kloke ord Tornerose:)

  8. Hvem er lykke egentlig?
    Det har jeg undres mye på.
    Hvem er han/henne eller den følelsen?
    Av lykke som bare ligger der ubrukt i en verden med så mye annet. En ubrukt en ensom lykke er vel bortkastet vel/eller kanskje valg?
    Men vi har det bra og lykken er der bare en gidder å kjenne etter, kjenne i sitt hjerte….her akkurat her er jeg lykkelig. Kun…i dette øyeblikk.
    Så deilig å ta med seg i travel, eller vare en en enkel hverdag. I ro og fred..

  9. Takk for mange tankevekkende og gode kommentarer fra dere. Det komplementerer teksten og fikk meg til å tenke i enda flere retninger rundt dette med lykke og være fornøyd med det man har. Tror jaggu jeg må blogge mer om dette siden..

    Takk alle 🙂 !

  10. «Mens man kjenner på takknemligheten banker lykken på døra, har du tid til å be henne inn arrangerer hun fest helt uten ekstra omkostninger»

  11. Melby!! Oi, det der har jeg lest en plass før og lett etter.. er det et kjent sitat? Takk- det sier ganske mye de få ordene der!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

