Publisert av: tornerose | mars 15, 2009

Ingen gjen(g)boere, visninger og forkjørsrett!

Det er tid for visninger, prospekter, meglere, stygge og fine leiligheter, og sist men ikke minst- timesvis på finn.no. Jeg skal kjøpe leilighet, men prosessen fram dit er full av krumspring, mye tankekjør og en håndfull erfaringer.

 

Jeg skal innrømme en ting for dere. Jeg skulle bli voksen, skikkelig voksen før jeg fant ut hva «ingen gjenboere» betydde. Vet ikke hvorfor, men har aldri i grunnen spurt noen om betydningen, ei heller slått opp ordene/googlet. I det stille har jeg vært innpå mange forklaringer og grublet fælt. Lenge trodde jeg at det betydde at de som hadde bodd der før, ikke kunne bo der igjen. Men fattet aldri hvorfor det skulle være en regel?? Hva hadde de gjort som var så galt?? En venninne mente bestemt det betydde at huset var klarert for gjenferd og vesener som ville komme igjen. Slo meg aldri til ro med den forklaringen heller, og søkte videre. En stund trodde jeg det stod: gjengboere og skjønte hvertfall ingenting. Ville de berolige meg om at det ikke bodde noen fra A og B-gjengen i blokka??? Så til alle dere som har bikka 30 og enda ikke har fått mer dere hva det betyr, så kan jeg fortelle:

Det betyr rett og slett at du ikke har noen leilighet rett ovenfor deg og naboer som kan titte inn.

Hvorfor står det ikke bare ingen innsyn? Så hadde jeg sluppet og lure i 30 år…

 

Når dette er klarert, så gjenstår det bare å forstå alle reglene omkring budgivning, forkjøpsrett osv før jeg er klar for å kjøpe! Apropo forkjøpsrett, hver gang jeg snakker med en megler så vil tungen min det slik at den krøller seg litt ekstra og alltid får lyst til å si forkjørsrett. Slår aldri feil og jeg føler meg like dum hver gang! Greit jeg er glad i å kjøre bil liksom, men måte på. Og hvorfor er det ikke angrerett når man har gitt bud, har aldri likt «bordet fanger»..

 

Og når man går på visning og kommenterer en sprekk i veggen, så er det så herlig med meglere som kjekt kan bekrefte at det er ikke en sprekk. For så å veive med armene, peke og skravle høyt om hvor flott, gjennomgående og lys leilighet det er. Snakk om å være flinke på avledning! Noen meglere fotfølger deg og snakker deg i senk om ting en egentlig kan se selv, så hjernen blir opptatt av å irritere seg over dem slik at man ikke ser alle manglene med leiligheten. Sikker på det er en strategi. Det har vært noen ganger jeg får lyst å snu meg å si; hold kjeft, jeg hører ikke engang hva jeg tenker med stemmen din susende i hodet hele tiden. Men er jo snill jente.

 

Men ikke til alle meglere er en plage riktignok. Mange meglere er som kjent vakre vesen. Velkledde og godluktende, dog litt glatte og høye på pæra. Men alle som kjenner meg vet at dresskledde menn med godlukt får meg til å snu meg og gjerne snuse litt i deres retning. Jeg var på en visning på Lambertseter, hvor selve leiligheten ikke var spesielt fin. Megleren derimot var en fryd for øyet, så jeg passet nå på å være der litt ekstra lenge og inspiserte hver krik og krok. Ja, var ikke måte på hvor mange spørsmål jeg klarte å stille mannen om dette vraket av en leilighet. Det var like før jeg sa til han; «Får jeg deg med på kjøpet om jeg kjøper leiligheten?» Er glad impulskontrollen slo inn, for hvor flaut ville ikke det vært, både å ha sagt det, og ha kjøpt leiligheten på grunn av en urvakker megler…

 

Apropo prospekter.. kan man virkelig kalle et bad fra 2000 nytt?? I såfall kjører jeg rundt i en flonka ny bil! Og en ting har jeg funnet ut. Ordet pen eller fin på finn.no har lite eller ingenting med skjønnhet og gjøre. Vi må bruke sterke ord som strøken før det begynner å ligne noe in RL.

 

Jeg har latt flere drømmeleiligheter gå fra meg med klump i magen. Jeg venter på gofølelsen og overbevisningen om at jeg velger rett. Til nå har den ikke slått 100% inn. Det er vanskelig å bestemme seg for en leilighet når den blir solgt dagen etter man har sett den og man stort sett har inspisert den i underkant av en time…Jeg er slik at jeg liker å drøvtygge på ting og ikke bare kaste meg rundt. Men inntil jeg tørr ta skrittet så blir jeg en rev i å skrive meg på lister, flørte med meglere og skule på de andre som også på er visning. For uansett om jeg ikke skal ha leiligheten eller ikke, så er det jaggu litt morsomt å late som for skremme de andre litt.

Responses

  1. Jeg gleder meg virkelig til å høre fortsettelsen. Og ja, meglere er halve moroa med å skulle gå på visninger.. 🙂

    Er så utrolig glad for at du er «back in shape» for du har vært sterkt savnet!! Nå vet jeg jo også at det er litt lettere med familiesituasjonen, så du kan se, det løser seg for snille piker =D

    Oslo sentrum som er peilet inn? Eller oslo området? Vet om en ganske hysj hysj leilighet på Sagnthanstoppen som ikke er lagt ut enda, under min utleide. Veldig lekker!!!

  2. Deilig å smugtitte på flotte mannfolk!!

  3. Camilla: Er sånn nesten i shape hvertfall. Dog veldig glad for at ting kanskje ordner seg litt ja. Ja, blir knallspennende! har vært på en haug med visninger, men fortsatt er go-leiligheten min der ute et sted.. Selv om det er slitsomt å flytte så gleder jeg meg jammen til å ha noe EGET.. så herlig! oslo er peilet inn, dog ikke midt i sentrum siden jeg har bil og ønsker det litt rolig. Så ser for meg litt utenfor og heller noe større 😀 Men blir innenfor oslo-grensene ja:) Hehe, har du en finnkode så ser jeg gjerne på den..

    Kos at du har savna meg. Kommer ikke inn i rutine på noe her med å lese eller kommentere, svare på mailer eller noe, håper det bedrer seg! klem

    Lykkefund: Hehe, ja, de singles privilegium, må passe på mens man kan vettu. men ganske så artig å se på leiligheter også, så mye rart og mye flott! God kveld til søte lykke!

  4. Du…, skal du egentlig kjøpe leilis, eller går du egentlig bare rundt på de visningene på grunn av urvakre meglere?!? 🙂

    Vittig tekst. Den kom liksom ganke rett innenfra. Liksom. Tror jeg.. Gøy var den i alle fall. Og gjenboere hadde jeg virkelig ingen peil på.

    Håper du finner en fin en. Ja, leilighet! Med en megler på kjøpet. Hehe..

    Jeg er forresten ganske lik deg, og visste ikke om jeg ville skrive under kontrakten når jeg kjørte for å skrive under nettopp den kontrakten jeg ikke visste om jeg ville skrive under på. Skjønner? 🙂 Men jeg gjorde det. Og har ikke angret ett sekund!

  5. Lykke til, forresten! 🙂

  6. Nå er det ei stund til jeg bikker over 30, men nå slipper jeg hvertfall å tenke på det.
    Har aldri skjønt hva det betyr jeg heller.

  7. Kjære Prinsessa.
    Vi får møtes, også skal jeg lære deg blikket mitt. Det blikket jeg gir mekleren i det jeg kommer innenfor døren og som gjør at han holder seg unna meg.
    Jeg kan for så vidt også lære deg det blikket jeg gir han når han prøver å bortforklare f.eks. en sprekk. Han holder fort kjeft, og av og til ser han faktisk til og med ned, lett rødmende.

    Jeg er konge på visninger, og jeg har masse å lære bort 😀

  8. Ulme: Hehe, jeg går jo bare rundt for å se på kjekkaser såklart! Du trodde vel ikke no anna?? 😉

    Nei- skal nok endelig inn i de voksnes rekker med egen leilighet og greier. Visningene har stoppa litt opp her, full skjerpings om det skal bli leilighet på meg innen rimelig tid!

    Nei sant- gjengboere var ikke så lett å vite om så det så! Hehe og jeg tror jeg skjønner forvirringen som oppstår i denne prosessen! Og verre blir det nok ja..

    Takk for lykke!

    Solveig Irene: u welcome! Ville ikke la deg gå uvitende videre i livet 😉

  9. Lene: Det blikket må du lære meg!! Har en viss anelse i hvordan det er, men tar gjerne noen privattimer hos deg. Tid og sted?

    Du er en knupp!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

