Publisert av: tornerose | mai 6, 2009

Tornerose tester ut Rachel Ray pizza

En av de sykmeldtes privilegie eller forbannelse er å få med seg et unevnelig antall serier på et unevnelig antall kanaler utover hele formiddagen. Jeg fant meg selv kikke på et unevnlig program på tv3, og bestemte meg fort for at jeg måtte gjøre noe drastisk og svitsjet til TvNorge i stedet før noen forbipasserende skulle finne på å se meg.  På kanalen finner jeg den moderne husmora Rachel Ray som snakker en god del tull, men glimter til med endel gobiter innimellom. Jeg må innrømme, jeg liker henne. Og jeg fant ut at jeg ville teste om jeg likte maten hennes også. Så ble dagens tvsløvestund til litt nytte likevel- det blir hvertfall middag.  Dagens rett som jeg testet ut krever riktignok:

1: TID

2: Tålmodighet

Har du ikke det, er denne retten ikke noe for deg. Vel, vel, here we go.. Retten er løkpizza, en pizza produsert med litt annerledes råvarer enn jeg er vant til.

006

Jeg kuttet opp 3 løk og satt platen på middels temp. Det høres kanskje mye ut, men tro meg, det krymper. Kluet er at vi skal karamellisere løken, noe som gjør at løken går fra sterk og hvit til søt og brun. Det er ikke gjort på ti minutter for å si det slik, så her du må være tålmodig. Du kan hvertfall regne med at dette skal stå og putre minst en halv time. Husk å ikke svi dette med å ha for høy temp og snu løken ofte. Etterhvert får løken en slimete konsistens (jeg veit, det høres ikke godt ut), men da er den på god vei til å bli ferdig.

005

Mens løken godgjør seg mye på egenhånd slenger jeg oppi en pizzadeig i kjøkkenmaskina mi. Ja, utstyr som jeg ikke kunne vært foruten rett og slett er kjøkkenmaskinen. Man slipper mye av det tunge arbeidet og det er faktisk ikke mye jobb å sette den opp eller ta den ned, slik mange tror. Jeg vasker den også i maskina, så enkelt ikke sant? Jeg ser for meg en tynn bunn ala italiano og lager bunn med ca 3-4 dl hvetemel, olje, vann, salt og gjær i passe slumpeforhold. Om du vil, kan du kjøpe ferdigbunn på butikken, men har aldri testet ut, så kan ikke uttale meg om smaken. Men Rach sa det gikk ann. 009

Jeg putter oppi ett par raspet hvitløksfedd i stekepannen. Et annet redskap som burde være obligatorisk på alle kjøkken er rasperne fra Microplane. Skrarpt som barberblad! Jeg har flere typer til ulikt bruk og er «frelst».

011

Deigen har hevet tida si og er klar til utbaking.

016

Her begynner løken og nærme seg slutten. Den skal rett og slett bli lysebrun! Salte og pepre gosakene.  

012

Rachel forsteika bunnen, og så gjør jeg også. Setter ovnen på ca 230 grader og brettet ganske høyt. Ved å forsteke får man en sprødere og bedre bunn. Tja, la stå inne en 5-7 min.

018

Sammen med løken putta fru Ray oppi Cream Fresh, men siden jeg ikke tåler melk, så bruker jeg soyarømme. Ta en go klatt (jeg er fryktelig dårlig på oppmåling, så lenge det ser bra ut for øye, er jeg fornøyd). Ok, dette ser ikke godt ut i det hele tatt, men jeg lover, er bedre enn det ser ut som.

020

Pizzaen er klar for opplegging. Løkfyll og masse ost, gjerne forskjellige typer. Jeg brukte jarlsberg, norwegia og parmesan siden det var det jeg hadde i hus. Oppå osten skulle det være perfekt med fersk timian, så dette ble testa ut. Og det smakte glimrende.

 

Mens pizzaen steika seg, så lagde jeg en kjapp salat med ruccola, friske urter, tomater, og sitron-olivenoljedressing, salt og pepper.

Vo-la:

0231

Pizzaen var i grunnen god, meget annerledes, meget mye og søt smak. Absolutt verdt et forsøk synes jeg. For min del ser det hvertfall ut til at jeg har gjort noe idag, når jeg har fått det på papiret. Det letter litt på samvittigheten!

Responses

  1. Morsom lesning 🙂

    Endte opp med å se veldig god ut, men undertegnende fordrar ikke løk så tenke den her retten forblir urørt 😉

  2. Jeg kunne ha forspist meg på løk, Sissel! I alle varianter. Gratinert, stekt, kokt (løksuppe), rå, bakt (med andre grønnsaker i smørdeig), i salater, i sauser og innbakt i fisk. Men det er sikkert slik det er med den berømte hvitløken: enten er man fan, eller så utstår man det ikke.

    Tornerose: fint tiltak – det ser og hørtes smakfullt ut!

  3. Sissel: Må innrømme at jeg ikke synes det så så godt ut selv underveis, men jeg er enig med Jakob. Verden kan nok deles inn i de som elsker løk og de som hater det. Jeg er som han ei som putter løk i alt. Jeg er fristet til å si at uten løk ville livet vært fryktelig kjedelig. 😛 Har du forresten testa karamellisert løk sissel, jeg synes det smaker helt annerledes enn rå..

    Du burde teste Jacob- siden du er en sann løkelsker du også 😉
    (*momser på en bit til som nattmat)

    mm, med all denne løkpraten så fikk jeg lyst på bakt hvitløk…DET er nydelig det!

  4. Mm, herlige hvitløken 🙂 Hvitløk kunne æ faktisk hatt i alt! Hvitløk e fantastisk!

    Har ikke smakt karamellisert løk nei, usikker på om æ blir å tørre det også, hehe. 🙂

  5. Kjenner meg gjen i det du skriver om TV på dagtid 😉 Har også endt opp med Rachel Ray en del ganger. Hun lager mye som ser godt ut, men ikke akkurat helsekost.
    Har smakt lignende pizza som dette en gang, bare at da var løken rå før pizzaen ble stekt. Høres egentlig bedre ut når den er karamellisert 🙂 Ble i grunnen litt innspirert nå!

  6. Får vann i munnen, jeg 🙂

  7. Så kule bilder – den ser iallfall kjempegod ut! Lurer på om jeg også skal teste den. 🙂

  8. Mmmm, det ser godt ut! 🙂 Jeg liker løk veldig godt.

    Men – hvis du ikke tåler melk, hvordan går det med ost på toppen? Jeg elsker ost, spesielt når den er brukt på toppen av nam-nam-mat. Farlig godt!

  9. Tante grønn: godt å høre at det ikke bare er meg 😉 Nei, dette ble ikke helsekost. ikke mye proteiner og langsom mat her gitt, blodsukret føyk rett til vers føltes det ut som:P

    Beamer: mmm, gøy å høre.. men spørs om lindberg er spesielt glad i denne oppskriften …

    Plosiv: Den ble namme! Men tror nok jeg kommer til å bruke en type med kjøtt til normalen, da det blir litt mer «mat».. men godt var det, momse..

    Lothiane: MM, takk, det var og godt 🙂
    Jeg har ikke allergi, men intoleranse så jeg kan ha gulost da det nesten ikke er noe laktose igjen i den. i perioder har jeg riktignok reagert veldig på alt med melkeprotein også, så har vært litt i tvil. Jeg spiser bare ost, og kan faktisk ha litt tinesmør som er omtrent uten laktose. Yoghurt, rømme osv går ikke bra..
    Men ost er farlig namme godt ja!!!!!!

  10. Hei Tornerose. Flott blogg du har! Jeg har en soft spot for Raqchael jeg også. Prøv Spanish Pasta, knallgod veggispasta for hele familien.
    Tusen takk for at du linker til kokeboka vår, det er alltid kjekt med nye venner :o)

  11. Hei Kristine! Takk skal du ha- flott blogg du også har forresten! har du oppskrift på spanish pastaen på siden din?

    Venner er alltid velkomment!

  12. Hei igjen. Tusen takk.
    Denne oppskriften lager jeg akkurat slik Rachael befaler, så her er det kun en direkte link – http://www.rachaelray.com/recipe.php?recipe_id=1307

  13. Takk sakl du ha Kristine, dette skal teste ut 🙂 Har aldri snoket på nettsiden hennes før heller, så nå fikk jeg litt å gjøre 😉


Legg igjen en kommentar

Kategorier

