Publisert av: tornerose | januar 27, 2009

En universell kaffe- og- te-sannhet?

Da jeg satt hos en kompis i helgen og koset meg med litt te, fant vi fort ut at vi var enige om en ting:

Te blir mye senere kald enn kaffe.

Eller:

Kaffe blir fortere kald enn te.

Men hvorfor i huleste føles det slik??? Er det en fancy og logisk forklaring på det? Og er det slik at dere synes det samme? Stem i pollen da vel, dette må jeg rett og slett kartlegge! Og skriv gjerne i kommentarfeltet eventuelle forklaringer på dette mystiske fenomenet.

29/1: Det ser ut som (etter pollen og kommentarene å dømme) at det er flest som er enige med meg og kompisen. Det har også kommet fram mange mulige og gode forklaringer i kommentarfeltet. Takk for stort engasjement!

Kan forklaringen til kaffe/tepåstanden være den som Eilif skriver?

«Ny teori som faktisk kan ha noe for seg: Kaffe er sort, te er lys. Sort er en bedre varmeleder. Kaffen leder varmen vekk, rett og slett»

Eller larssays forklaring?

«Meget interessant og viktig tema! Jeg har et par forslag:

1. Teposen binder varmen og er med på å opprettholde varmen lengre i tekoppen (bruker du en tekule av metall så holder den varmen enda bedre).
2. Sukkeret i teen binder varmen.

Tilsammen eller hver for seg er dette nok til å fastslå at din observasjon er korrekt: kaffe blir fortere kald enn te !»

Sist men ikke minst Sander som skriver godt og utfyllende:

«Selvsagt blir kaffen fortere kald! Det finnes et utall av forklaringer på det.

Den viktigste følger Murphy’s lov, i den forstand at kaffe smaker vondt når den blir kald, det gjør ikke te. Så derfor.

De andre forklaringene her er jo allerede glimrende gjengitt. Jeg håper bare endelig at ingen vil helle kokende vann over grønn kinesisk eller koreansk te. Jo ferskere te og tidligere skudd av tebladene, jo lavere temperatur. 70 grader holder lenge.

Til slutt kan jeg ikke la være å nevne at vann bare er gjennomsiktig og blankt for synlig lys. For varmestråling er vann helt svart, så den direkte strålingen fra te og kaffe bør være lik.»

Hvilken forklaring er best synes dere?


Svar

  1. Drikker ingen av delene så kan desverre ikke hjelpe :/ Hvordan e det i forhold til kakao da? Den syns æ bruke fryktelig lang tid på å bli kald..

  2. Jeg er klar for en masteroppgave på emnet! 🙂

  3. Og hvordan er det omvendt proporsjonalt med cola, tro? Jeg er dritgod på cola..

  4. Jeg elsker te men er avhengig av kaffe. Det som irriterer meg med kaffe, spesielt fra kaffetrakter er at temperaturen er så lav. Da synes jeg det er bedre med vannkoker og pulverkaffe..

    Jeg tror det er eh det som gjør det, at te’en er varmere i utgangspunktet enn kaffe siden man som oftest koker opp vannet og heller rett i te-koppen. 🙂 I kaffetrakteren skal vannet gjennom alskens rør og ‘kokeplaten’ er ikke så altfor varm.

    Kanskje man i tillegg har en mer solid te-kopp enn kaffekopp? 🙂

    Bare en tanke.

  5. Jøss, dette har jeg ikke tenkt over.
    Det er rettover to år siden jeg fikk diagnosen, det viser seg at jeg har vært syk siden midten av barneskolen en gang, så en 17-18 års tid. Men en gang skal jeg bli frisk 🙂

  6. Du trenger en skikkelig kaffetrakter. En mokkamaster holder godt over 90 grader. Det kan også ha noe med koppen å gjøre: sort leder varme vekk, en lysere isolerer bedre, en tykkere kopp isolerer, men den kan også absorbere mye varme hvis den ikke varmes opp først.
    Savner vi ikke fysikk på roterommet igrunn! 🙂

  7. Jeg drikker ikke te, men syns det er samme med kakao. Jeg brenner meg alltid på tungen når jeg drikker kakao, mens kaffe er akkurat passe varmt. 🙂

  8. Ja, det er sagt over det jeg hadde tenkt å si. Kaffe i kaffetrakter blir ikke så varm som kokende te-vann. Og fasongen på koppen spiller også inn. Tykkelsen påvirker, men også fasongen. Tekoppene er gjerne videre og større, og jo større overflate, jo raskere temperaturfall. Kaffekoppene går gjerne rett opp, mens tekoppene er smalere nede og videre oppe.

    For å holde ekstra på varmen, så skyll koppen i varmtvann først, sånn at den er varm. Da stjeler ikke den kalde koppen temperaturen fra innholdet. Pleier også å skylde glasset i iskaldt vann før jeg har brus oppi.

  9. hehe, den pollen må jeg følge med på 😀
    Kanskje løsningen ligger i at man drikker te av større kopp, sånn at det er mer varme som skal bli kald? liksom?

  10. Klart for å stemme i pollen alle!!!

    Sissel: JAAAA; nok ett eksempel på en drikke som tar grulig lang tid på å bli kald… hm… why? Sikker på at kaffe slår kakao glatt der også..Det rare er jo at vannkokere også koker vannet lik kakaoen som blir kokt.. Men har det noe å si at kakaoen er kokt lenger?? Eller blirt melk varmere enn vann? Mulig mulig.. mye «blond» grubling her, og i like it 😛 Så får de smarte rive seg i håret over all tenkingen…:)

    Ulme: Godt du bretter opp armene! Jeg vil skrive den sammen med deg.. må bare foreta grundig research først 😛 Nå er det klart for å stemme.. så stem!

    Denne var litt kryptisk.. «omvendt proporsjonalt «.. Du mener at cola feks blir fortere varm enn annen kulsyreholdig drikke? interrresant!!! Kom med erfaringer her!!!

    Øyvind: Mye fornuftig her altså..kaffe fra trakterer er forresten ofte blæ, den blir super fort kald og holder en lavere temp som du sier, og kald kaffe er urk… men egentlig mener jeg kaffe lagd med akkurat samme temp som te, dvs begge to lagd i vannkoker. Likevel virker det som en tepose gjør teen varmere enn pulverkaffe gjør… hmm.. OG koppene er lik str på, hehe.. forstå det den som kan!

    Mulig jeg og kompis er ute på dypt vann her uten å kunne svømme 😉

  11. Ragne: snakker vi Me på deg også???? Oi, det visste jeg ikke… Klart vi skal blil friske engang, og inntil da må vi gjøre det beste uttav livet, for det er nå vi lever 🙂

    Eilif: Du har skikkelig peil på dette du, det er gøy:) Forsøket er riktignok gjort med lik kopp.. og tilberedelse på samme måte på te som kaffe…Jeg oppfordrer alle til å teste ut imorra!!! gleder meg til å se om hypotesen stemmer eller ei..

    Mirakel: Ja sant.. ! Enig.. noe muffins er det her altså! Akkurat med kakao kan det være sukret som gjør drikken varmene? Eller? *tvinne hår*

    Eugenie: Enig, masse logisk her altså. Se kommentaren til Øyvind, det er litt samme svar til deg for i førsøket er det brukt like kopper og likt kokt vann.. Jeg bruker også å skylde koppen først, lurt! Men det hadde jegikke trengt på te føler jeg, for den er jo så lenge varm :p

    Lindis: Japp, du må stemme nå:) Enig, det kan være en forklaring på det, men hva| om koppene som det serveres i er like?

  12. *tvinner hår sammen med deg mens jeg smiler kokett og blafrer med øyenvippene*

    Aner ikke hva grunnen kan være, jeg. 😉

  13. Te er nam, kaffe er ikke nam. Derfor drikker vi den gode teen raskere enn den beske kaffen, ergo oppleves teen varmere enn kaffen som blir kald i løpet av den tiden det tar å tvinge i seg smørja.
    Oui? Non?

    Hilsen teoman 😉

  14. Jeg tror det er et poeng som noen nevner her at kaffen må gjennom en trakter, og mister litt av temperaturen sin på veien. Ellers så tenker jeg at kaffen forandrer mer smak når temperaturen synker, og at det kanskje er lettere for oss å legge merke til den er i ferd med å bli kald? Teen er jo god selv om den ikke er kokende varm, synes nå jeg. Men kald kaffe…urk!

  15. Hihi, kjekt å ha noen med-blonde her mirakel 😛
    Liker å snakke om krig og fred og kaffe og sånn *stryker seg gjennom det platinablonde håret*


    Ithil- teomanen
    : Hihi, den var fin!! Tror du har hatt den beste forklaringen til nå 😉 Slettes ingen dum tanke. Kanskje kroppen min egentlig ikke liker kaffe, men hodet tror den gjør det?? Jeg har blitt lurt hele tiden kanskje? Begynner å bli mer og mer forvirra her gitt 😛

  16. jeg stemte NEI, siden JEG VET IKKE ikke var et alternativ…hehe, noen må jo tross alt være negative også!! 🙂

  17. Ny teori som faktisk kan ha noe for seg: Kaffe er sort, te er lys. Sort er en bedre varmeleder. Kaffen leder varmen vekk, rett og slett.

  18. Meget interessant og viktig tema! Jeg har et par forslag:

    1. Teposen binder varmen og er med på å opprettholde varmen lengre i tekoppen (bruker du en tekule av metall så holder den varmen enda bedre).
    2. Sukkeret i teen binder varmen.

    Tilsammen eller hver for seg er dette nok til å fastslå at din observasjon er korrekt: kaffe blir fortere kald enn te 🙂

  19. Det har jeg faktsik alldri tenkt på. Meget mulig at det er slik ja. Vet ikke helt hvorfor men det virker rett å slett logisk at kaffe blir fortere kaldt enn te.

  20. Hmmm… Dette har jeg aldri tenkt over. Kanskje det har noe med hva man gleder seg mest til å drikke? 😉 Det er jo klart at det man har lyst på NÅ føles mye lenger å vente på enn det man er litt mer likegyldig til. Ellers er det vel slik at te-vann er nykokt og 100 grader, mens kaffetraktere koker kaffen med en ideell temperatur på 92-96 grader. Dessuten innbiller jeg meg at kaffen slurper man i seg varmere enn en gjør med teen?

    Når jeg tenker over det synes jeg faktisk at det er omvendt. Det er alltid kaffen jeg føler jeg må vente på. Te-posen skal jo duppe noen minutter, kaffen bare står der, liksom.

  21. Selvsagt blir kaffen fortere kald! Det finnes et utall av forklaringer på det.

    Den viktigste følger Murphy’s lov, i den forstand at kaffe smaker vondt når den blir kald, det gjør ikke te. Så derfor.

    De andre forklaringene her er jo allerede glimrende gjengitt. Jeg håper bare endelig at ingen vil helle kokende vann over grønn kinesisk eller koreansk te. Jo ferskere te og tidligere skudd av tebladene, jo lavere temperatur. 70 grader holder lenge.

    Til slutt kan jeg ikke la være å nevne at vann bare er gjennomsiktig og blankt for synlig lys. For varmestråling er vann helt svart, så den direkte strålingen fra te og kaffe bør være lik.

  22. Takk for mange flotte forklaringer og synspunkter alle sammen. Jeg tilllater meg å ta ut de beste forkalringene til hovedinnlegget.. Tror flere av dere er inne på noe vesentlig!! Det dumme er at jeg tenker på dette med te/kaffi hver gang jeg drikker nå så jeg glemmer å kose meg:P

  23. Du har forresten fått to utmerkelser som venter på deg i bloggen min! 😉

  24. Takk Valkyriana så rørende!!! kommer post snart 😉

    Løp og stem på ny, posten er oppdatert!

  25. Heisann! Takk for hyggelig kommentar på bloggen min.

    Det er en veldig interessant blogg du har her 🙂 Legger den inn på favorittene mine med en gang..!

    Jeg har lagt inn et lengre svar i bloggen min på spørsmålet ditt om salg av kjole.. http://minvri.wordpress.com/2009/01/08/selge-brudekjole/#comment-282

    Ha en fin kveld!

  26. Dessuten har jeg merket meg at kaffe som regel drikkes fra billige krus fra IKEA med feite kanter som suger varme, mens te drikkes fra fisefine småkopper av nesten gjennomsiktig porselen som blir varme før du heller i teen, slik at tevarmen holder holder seg i teen.

    Dette er forslag fire, og jeg regner med at det snart kommer til å knuse Sanders forslag.

  27. Geir: Nåja, en fisefin tekopp vil jo slippe igjennom varmen også. Hvis du varmer opp det billige IKEA-kruset, ville det være å foretrekke.

    Spørsmålet er altså om Tornerose husker å varme koppen før bruk. Og hvem vil kjøre en vitenskapelig test på det her?

  28. Touché, Eilif. Du har helt rett, og er det lille momentet jeg glemte å nevne. Varm opp koppen din på forhånd, og problemet minimeres. Hvor mye det minimeres, er jo en annen sak.

  29. Teen må nytes, og da brukes den beste koppen.
    Mens kaffen er det ikke så nye på kopper og kar.
    Men en annen ting er jo at kaffen tar vi på ei kaffekanne. Og blir kaldere utover dagen. Det er et viktig poeng her! Teen er rykende varm bestandig:-)
    Koser meg med en deilig kopp te nå i solen, deilig!

  30. Her går det over stokk og stein ja.. 😛 Lurte egentlig bare på hvordan det går med deg jeg?

    Innboksen min savner deg!!!

    Stor klem

  31. Herlig diskusjon, dette her! Har fulgt med denne en stund nå uten å skrive kommentar. Men selvsagt stemt i pollen 😉
    Mye snakk om tekopp og kaffekopp og tynt porselen her. Hva med termokopp? Til begge deler?
    Ellers støtter jeg forklaringen om at kaffe kun er godt mens den er varm, mens te går ned selv om den har begynt å bli lunken.

  32. Har ikke peiling!
    Kanskje fordi jeg ikke er så glad i kaffe. Ihvertfall ikke vanlig kaffe. Ergo blir ikke kaffen varm noen gang hos meg. Og for å kunne bli kald, må noe først ha vært varmt. Ergo er det altså teen som fortere blir kald i min verden.

    Og så har jeg tildelt deg en pris i dag. Inne på litteraturbloggen min, Skrift. Så vet du det 😉

  33. Min vri: Takk takk så koselig at du liker den! Takk i lige måde får jeg si;) Og takk for godt svar 🙂

    Geir: Hihi, bra forslag, jeg tror det blir litt sent å komme med i pollen gitt;) Urk.. hvorfor har vi disse ikeakoppene- enig- ting smaker ikke godt fra dem!

    Eilif: Jeg må innrømme at jeg glemmer å varme opp koppen gitt 😛 men skyller den av og til med varmt vann 😉 Jeg utfordrer deg herved til å utføre en vitenskapelig studie av dette, for min kunnskap stopper nok her. Men leser spent rapporten og resultatene du kommer fram til 🙂

    Lykkefund: Du har mange poenger her frøken;) Og dessuten ble jeg riktig så misunnerlig på den gode teen i sola, så digg!!

    Camilla: Hei jenta! Du er ikke glemt og jeg lever 😉 Mail kommer snart! Klem

    Tantegrønn: Hehe, så du snoker i det skjulte, koselig det 😉 Enig- kaffe må være varm, rykende varm. Det har forresten kommet mange nydelige termokopper med mønster i ulike butikker, bl a Kremmerhuset tror jeg.

    Ståle: hihi, for et herlig ressonnement du hadde der! Oi, en pris.. så koselig!! Må inn å se.. Tusen takk!!! klem på deg

    Artig at te og kaffe vekker så sterke følelser i folk! Ikke minst engasjement- herlig!


Legg igjen en kommentar

Kategorier