Jeg har i grunn verken orket å bekymre meg eller ta spesielt innover meg de endringene som har vært foreslått skal gjennomføres innenfor NAV i løpet av 2010. Og enda mindre tenkt over om det har noen konsekvenser for oss brukere. Jeg har tenkt at det er så langt fram i tid og at det trolig ikke blir gjennomført likevel. Men tvert imot viser det seg at dette faktisk skjer. NAV har blant annet lagt ut fyldig info på sidene sine og begynte å spytte ut brev til de mange postkassene rundtom i landet. At denne ordningen har fått gå upåaktet hen uten ett renn av klager fra både brukere og politikere, er for meg underlig. Med andre ord et enstemmig storting synes denne ordningen er topp. Men har de tenkt igjennom hvordan dette vil virke fra brukernes side?
Mitt forhold til NAV har i perioder vært ambivalent etter å ha fått avslag på avslag, eller aldri fått den hjelpen eller oppfølgingen jeg har trengt når jeg har ringt, sendt brev eller besøkt dem. Jeg har dessverre ikke tillit til dem lenger enda jeg møtte dem med åpent sinn. Samtidig bruker jeg ikke tid på verken å være bitter eller sur over behandlingen jeg har fått, eller mangel på den som sådan. Det fører ingensteds hen. Men jeg ser nødvendigheten av at det taes noen viktige grep innenfor denne sektoren. Det har vært fremme ett utall av saker i media siste årene som har tatt opp at NAV som system rett og slett ikke fungerer, og klagestormen fra brukerne er stor. Mange mennesker har måtte leve på sosialen og ikke fått penger inn på flere år, dette i rikeste Norge. Jeg er dog ikke sikker på om det er tiden for en ny reform, fremfor å sterkt forbedre det som allerede finnes. Dette vil sikkert ha en rimelig høy prislapp, og pengene kunne trolig vært utnyttet bedre. Og fallhøyden er stor tenker jeg når dette skal iverksettes ett sted med allerede komplett kaos.
La oss ta en titt på hva dette faktisk er for noe:
Det er absolutt noen positive ting med denne ordningen. Det ene momentet er at man slipper like mange søknadspapirer når man går fra rehabilitering og til tidsbegrenset ufør som fra sykemelding til rehabilitering. Man trenger bare å gå gjennom prosessen en gang sies det. For staten vil det trolig være pengebesparende, og for de sykes del en lettelse å slippe å skrive lange søknader, samt slipper man å stresse til spesialister som skal skrive de rette attestene osv. Med ny ordning vil det trolig blir det mindre byråkrati og litt færre folk hver sak må innom. Alle slags støtteordninger vil også være på ett og samme stedet.
MEN. Det er en del flere men her dessverre. Ordningen er slik at man i motsetting til i dag som man får innvilget Tidsbegrenset Ufør for 2-3 år av gangen, nå må levere inn meldekort hver fjortende dag. Selv om man har en dokumentert varig og kronisk sykdom må man altså stå til rette for og vurderes om man er frisk nok til å jobbe hver 14 dag. Ikke bare er dette stressende for en som er syk både å holde styr på og huske når dette skal gjøres og leveres, men ordningen fører til at man får halv lønn 2 ganger i måneden. For meg som for eksempel har 7000 kr bare til husleie fordi jeg bor i hovedstaden, så vil jeg ha et stort problem når dette er betalt hvis jeg overhode har nok til å betale alt på en gang. Hva skal jeg leve av da, hvor skal jeg ta pengen fra? Jo, da må man vente fjorten dager på nye kontanter i kassa mens man spiser havregrøt eller låner av foreldre? Vil ikke si det er de beste forutsetninger for å bli frisk. (Når det er sagt så vil det jo komme like mange penger totalt inn og med litt planlegging vil dette fungere. Det er i overgangsperioden dette vil svi mest. Jeg lurer på hvor behjelpelige sosialkontoret vil være i denne tiden? )
Et annet moment som jeg synes er viktig for den sykes velvære og livskvalitet er dette med at man stadig skal måtte rippe opp i det faktum at man faktisk er ufør og syk. Med TU har jeg endelig klart å slappe av, endelig klart å tenke fremover, tenke på alt annet enn sykdom. Nå skal man da hver 14 dag skrive under på at: ja, jeg er syk enda og trenger penger. Det blir så tydelig at man er nederst på rangstigen i samfunnet og man skal minnes på dette ofte. Det blir så tydelig at man er avhengig av staten. Det blir så tydelig at man er syk. Med TU så tenkte jeg ikke på det slik, det føltes for tungt og nedverdigende når man er 31 år. Jeg kunne faktisk slippe å bruke tiden på å bekymre meg for hva man skulle leve av (hvertfall til en viss grad), og ikke minst, få RO og TID til å bli frisk, slik det er anbefalt av spesialister for vår sykdom. Det fører til stor livskvalitet på tross av at man har mistet arbeidsevnen og helsen sin og det meste i livet.
I forhold til diagnosen ME hvor ett av symptomene er kognitiv svikt, synes jeg systemet med meldekort er en dårlig løsning. Glemmer man dette, slik man fort glemmer alle slags ting når man er dårlig, vil man ikke få penger og det vil ikke gå rundt. Det er slettes ikke alle som er friske nok til å komme seg til en postkasse eller har hjelpere hos deg. Når det er sagt så skal det kunne gå an å søke om rett til å slippe dette med meldekortene, men kriteriene for hvem som skal få lov til dette er ennå ikke fastsatt fra statlig hold. Jeg venter i spenning.
Jeg er så slem at jeg tenker at politikerne har ett mål med dette. Det er at man skal bli så drittlei av å sende disse skjemaene at de håper at man etter en stund vil finne ut at man vil jobbe likevel. Hadde bare politikerne og de som styrer landet skjønt at det ikke handler om å ville. For me-syke er jeg heller redd for at vi kommer til å bli sykere av å holde styr på dette, ikke vite om vi klarer oss økonomisk resten av måneden eller om vi blir presset for tidlig ut i arbeid. Jeg mener helt klart at jobben med å få ned antall uføre begynner ett helt annet sted enn å krølle til tjenestene til de syke. Eller ved å gi de mindre penger.
Ordningen heter som kjent “arbeidsavklaringspenger”. Usikkerheten i forhold til hva NAVs neste trekk blir, er stor. Tanken er at flest mulig skal i arbeid, og disse pengene får man mens venter på arbeid. Jeg er redd at NAV slik de har vist før, ikke vil klare å skille mellom de som faktisk er alvorlig syke og de som ikke “vil” jobbe og dermed presse folk ut i arbeid for fort, slik vi har eksempler på har skjedd så mange ganger i me-historien til nå. Jeg er redd det blir nye slåsskamper fordi NAV overprøver selv legens attester og anbefalinger i forhold til funksjonsnivå og diagnose. Jeg er redd den ånden som sier “det er bare å ta seg sammen” skal råde enda litt mer. Som om det ikke var nok straff å bli syk?
En ting er sikkert. Jeg er ikke villig til å presses ut i en jobb som kanskje kommer til å ødelegge 6 ny år eller for alt jeg vet resten av livet. Dette er mitt liv det handler om. Mitt dyrebare liv. Jeg vil beholde muligheten til å kunne se ett par venner i måneden, kunne orke å ha kontakt med familie og klare å lage middag innimellom fremfor å bruke alle kreftene på de prosentene NAV ville måtte presse meg til, som kanskje ville føre til ett nytt tilbakefall eller gjøre meg syk resten av livet. Det er det ikke verdt.
Man tjener ikke fett som ufør, det skal jeg love deg selv om mange synsere der ute glatt påstår det. Man er heldig om man har råd til å spise ute eller gjøre noe utenom de hverdagslige utgiftene. Noen måneder må man låne siden utgiftene er for store. Tannlege og ting som er forbyggende må man bare kutte ut. Ved den nye ordningen vil vi ikke lenger bli skattebelagt som uføre, men som arbeidstakere. Med andre ord får man enda mindre penger å rutte med. Ikke nok med det. Har du barn vil man i året miste 20 000 i året. Det er ganske mye penger!
* Mange stønadsmottakere med barn å forsørge får mindre å rutte med hvis regjeringens forslag går igjennom. I dag kan forsørgere på tidsbegrenset uførestønad få et behovsprøvd barnetillegg på opptil 26 700 kroner i året for hvert barn. Med den nye bjarnetrygden blir dette erstattet av et standardisert barnetillegg på drøyt 7 000 kroner. *
Det er litt utydelig i regelverket hvorvidt vi får beholde honnørkortet som gir oss billigere reise for eksempel. Det samme gjelder med utenlandsturer om vi får lov å bevege oss ut av Norge. Jeg vet nemlig ikke hva som menes med “overgangsreglene”, men det høres ut som dette bare blir en kort periode.
Det står:
**Har du honnørkort, kan du beholde dette så lenge overgangsreglene gjelder.
Du kan oppholde deg i utlandet så lenge overgangsreglene gjelder. Forutsetningen er at dette ikke er til hinder for avtalt aktivitet. **
Ja, jeg vet at det finnes et lite antall folk som er snyltere her i landet, ja jeg vet at det finnes noen som er late, men flertallet av mennesker med uføreytelse har faktisk behov for det og er mennesker som overhode ikke vil lure norsk stat. At uføre faktisk skal få det verre er et paradoks synes jeg når man tenker på den sosialistiske regjeringen, hvor likhetstanken er sterk og fokus på de fattigste skal være gjeldende. Jeg tror ikke denne ordningen er et skritt i riktig retning for å få oss friske, og det er jo det som er målet er det ikke? Heller ikke i retning av å gi syke mennesker ett verdig liv. Men det gjenstår å se. Jeg håper bekymringen var unødvendig.
Sitater i kursiv er klippet fra: * http://www.velferd.no ** http://www.nav.no/217387.cmsSerendipitycat skriver også om NAV og arbeidsavklaringspenger
Dette er helt forferdelig!
Jeg oppdaget dette i dag, og kjenner meg bare helt knust for å være ærlig. Det er som å få slag på slag i ansiktet med påminnelser om at man er syk, ikke frisk nok enda, jobber ikke du nei, kanskje om 14 dager da, eller hva!?
😦
Jeg gir snart opp NAV, selv om arbeid ikke er noe alternativ – det er jeg for syk til.
Kanskje min gamle mor vil forsørge sin datter også resten av livet??
By: ~SerendipityCat~ on november 14, 2009
at 1:37 pm
kjente virkelig på det samme som deg den dagen. Jeg måtte bare skyve det vekk jeg. Så får vi håpe LO eller andre kan bidra til at noe av ordningen blir forandret. Nav skal ikke få meg til å felle flere tårer i livet, det er helt sikkert. Håper også det går bedre enn det virker..
By: tornerose on november 20, 2009
at 1:54 am
[…] (Tornerose har også skrevet om dette.) […]
By: ~SerendipityCat~ » Revurder dine betalingsavtaler, NAV innfører ny ordning. on november 14, 2009
at 1:39 pm
Enig! Jeg har skjøvet dette fra meg og tenkt at det ikke blir noe av fordi forslaget er temmelig håpløst, men det skjer visst. kjente meg litt opprørt igår selv. Ikke fått brevet, men har flere kjente som har fått det. Jeg tenker på alle som er i akkurat den prosessen du er i nå med masse søknader og har blitt sliten av det, også skal man jammen få dette hver 14ende dag i tillegg. Dette gir ikke rom for å bli frisk fort nei, dette er ikke RO. Synes dette er et stort tilbakesteg i norsk uførepolitikk. Det verste er at alle er enig i at det skal være slik også, bortsett fra partiet «rødt».
😦
By: tornerose on november 14, 2009
at 1:47 pm
Skrekkelig!! Godt innlegg, Tornerose. Jeg er minst like forferdet som deg.
Dette med å miste barnetillegget kommer til å sørge for at jeg ikke kan betale husleia lenger. Vi må antakelig finne oss noe billigere sted. Hvor finner jeg en leilighet vi kan bo i som koster mindre enn 7800? Mulig jeg kan få noe hjelp fra sosialen, men hittil har jeg jo ikke fått bostøtte engang fordi jeg tjener for mye! (dvs. 142000 i året)
Nei. Det blir magre tider. Veldig, veldig kjipe, magre tider.
By: tripsandtics on november 14, 2009
at 2:00 pm
Ja, det skal bli magrere tider, og for deg med barn så virker det til å påvirke enda mer. Jeg håper at d viser seg at det ikek stemmer at man taper de omtalte 20 000 i året.. At du ikke får bostøtte når man har 142 tusen i året er jo ganske utrolig. Håper virkelig det skjer noen forandringer så du ikke skal tvinges til å flytte!!! klemme på deg
By: tornerose on november 20, 2009
at 1:55 am
Jeg skjønner ikke hvor dere finner infoen, jeg. Har sett på nav.no og ser ingenting om det… søkt til og med. 0 treff. Noen som kan gi direkte link til noe om disse endringene?
Jeg får vondt i magen, blir redd, lei meg og opprørt på samme tid.. orker nesten ikke lese om det. Livet mitt går til helvete hvis disse tingene virkelig blir så ille… skattefradraget, barnefradraget etc.
Kan ikke skjønne noe annet enn at dette vil føre til at store mengder mennesker som hittil har klart seg sånn noenlunde, nå vil oppsøke sosialkontoret for å få ekstrahjelp derfra. Dette må da bare bli dyrt…
By: Lothiane on november 14, 2009
at 3:12 pm
Men vil sosialkontoret bli strengere også tro? Også lurer jeg på siden det er så mange som har fått avslag på særfradrag til sykdomsutgifter, at det skal strammes inn over hele linjen? så debatten på tv idag og jeg håper virkelig at endel av dette blir forandret. Når går ditt vedtak ut?
By: tornerose on november 20, 2009
at 1:57 am
Loth: Nederst i innlegget står en direkte link til Nav og der det står. På den andre linken står det om barnetillegget.
By: tornerose on november 14, 2009
at 3:15 pm
[…] har skrevet bra poster om dette, jeg anbefaler lesing hos Tornerose, SerendipityCat og Mariasmetode (se […]
By: Når du tror du ikke kan komme lenger ned… « Under stjernene on november 15, 2009
at 2:33 am
Jeg blir opprørt på dine vegne! Synes dette begynner å ta helt av, det blir så mye papir arbeid slik at man ikke klarer å holde styr på alt! Uff 😦
Selv har jeg blitt diagnosert med cøliaki, ikke at det kan sammelignes med ME og problemet dere møter, men jeg stresser selv med å få støtte fra NAV. Sendte brevet i september, og fikk da beskjed om at det ville ta en måned før saksbehandleren fikk se brevet og søknaden min. I slutten av oktober mottok jeg brev om at de hadde mottat søknaden min og at jeg nå møtte vente ettersom behandlings tiden tok mellom 4 uker og 4 måneder….
Jeg har rett på minimum 1500 kr i mnd. pga. fordyret kosthold, som student er det ekstra vanskelig.
Alt i alt synes jeg NAV ikke gjør noen særlig god jobb og den oppfatningen hadde jeg før jeg fikk min cøliaki diagnose.
Håper alt ordner seg for deg!
By: galithralia on november 15, 2009
at 6:24 pm
Uff ja, det høres ut som et klassisk eksempel på søknader som burde vært kjappe å få godkjent men som Nav klarer å bruke lang tid på. Desverre har jeg etter mange år i systemet mistet tilliten til dem, men håper at de kan endre seg:-) Tror de aller fleste ville vært friske om de kunne valgt gitt, enten av det ene eller det andre. Og ikke bruke tid på dumme søknader 😉
By: tornerose on november 20, 2009
at 2:04 am
Det er også skrevet noe om det her: http://spindellett.net/?p=4785
By: ~SerendipityCat~ on november 15, 2009
at 7:55 pm
Takk:-)
By: tornerose on november 20, 2009
at 1:58 am
Tornerose, innlegget ditt er godt skrevet.
Selv er jeg litt uten ord akkurat nå og ordene blir færre etter som jeg leser alle kommentarene nedover i alle bloggene; både din, min egen og andres.
Ennå vet vi ikke hvordan denne ordningen blir i praksis for den enkelte, men jeg forstår at de fleste som har vært i kontakt med NAV.systemet ikke har det store forventningene…
By: mariasmetode on november 16, 2009
at 1:04 pm
Ja, er litt stum selv. Jeg håper og tror at dette ikke blir så ille som det høres ut som. Jeg har hvertfall ikke lenger tenkt til å la meg påvirke av Nav eller staten Norge, det er på en måte ikke verdt det. Med det mener jeg å kjøre meg selv ned eller la meg presse til til jeg ikke er frisk nok til. D kommer til å bli trangere og jeg tenker på dem som har aller minst, men jeg håper vi alle kommer til å få det til å gå rundt uten å føle at vi mister helt verdigheten. Kjenner meg litt motløs av alle kommentarer eller generelt det synet mange har av oss som uføre ute i samfunnet. Det er ikke alltid like oppløftende å høre at man er en kvise på samfunnets ansikt liksom. MEn igjen, jeg nekter å tenke mer på dette til det trer i kraft. Vår verdi måles ikke i det om vi er arbeidsfør eller ikke..;-)
By: tornerose on november 20, 2009
at 2:02 am
[…] Tornerose, Lothiane , Vigdis, SerendipityCat […]
By: NAV som overdommer « Marias Metode on november 16, 2009
at 1:18 pm
Hei alle sammen! Jeg prøver å stable sammen en blogg hvor folk kan fortelle sine historier/erfaringer fra NAV. Det er gode grunner til å tro at det finnes nok historier der ute til at politikerne blir nødt til å tenke nytt om NAV-reformen. Sammen blir vi litt sterkere. Blir vi mange nok, kan vi skape forandring!
Velkommen inn: http://nav-norge.blogspot.com/
By: Wander on november 16, 2009
at 3:31 pm
Tidsbegrenst uføreytelse er en ytelse som ble innført for en del år tilbake. Dette er for folk hvor det ikke er dokumentert varig uførhet, men at behandling/rekonvalens vil ta så lang tid at de ikke oppfyller vilkår for rehabiliteringspenger (som i utgangspunktet kun kan mottas i max to år (det finnes unntak)).
Det å sende meldekort er faktisk veldig lite arbeid med tanke på timeprisen for å sende dem. Meldekortene gjør at de som er på tidsbegrenset uføre (fra 1. mars arbeidsavklaringspenger) kan prøve seg ut i arbeid uten å risikere store og unødvendige belastninger med feilutbetalinger og diverse – men de kan prøve seg ut i inntil 70% lønnet arbeid og fortsatt motta ytelse. Dette er til gedigen hjelp for de som evt trenger å avklare at de er varig uføre for å få en varig uførepensjon.
Angående avslag fra NAV så er det viktig å huske at NAV er et forvaltningsorgan – altså forvalter de en lov. Så dersom du ikke fyller vilkår for en ytelse eller flere ytelser – da kan det være smart å klage på loven – og ikke på NAV. Du er like mye med på å bestemme innholdet i loven som NAV er.
Om du får pengene hver 14 dag eller en gang i måneden så får du like mye penger, satsen er den samme. Det betyr kanskje at du ikke kan bruke ekstra mye penger den ene 14 dagers perioden, men sette av litt – men det kunne du ikke gjøre før heller – du har altså ikke mindre penger selv om de kommer hver 14 dag. MEN – DU har ansvaret for å styre ditt liv og din økonomi, det er derfor forventet at du setter av penger til høye utgifter om det er nødvendig. Akkurat slik som alle andre lønnsmottakere i Norge gjør.
Det er svært trist at folk får lidelser som gjør at de ikke klarer å forsørge seg selv. I den forbindelse har vi heldigvis svært gode ordninger i Norge. Ordninger som gjør at vedkommende faktisk kan få en full lønn uten å arbeide for den. Alle andre i landet som får lønn må arbeide, vanligvis 37,5 timer hver uke for lønna si. De som får lønna si fra NAV, og ikke klarer arbeide, de trenger faktisk bare fylle ut noen få museklikk på datamaskinen 2 ganger i måneden. Timebetalingen blir da skyhøy, vi prater en minuttbetaling på tusenvis av kroner.
Så vær nå litt snill – hva?
By: Petra on desember 22, 2009
at 10:28 pm
For dere som beklager og bare klager på NAV. Husk også at dersom dere mener det er NAV som gjør dere syke så velg det vekk. NAV vil tvinger seg ikke på folk, men er et tilbud om hjelp dersom du trenger det.
Hvis du vil ha sko, da handler du ikke i en matbutikk. Dersom du vil ha noe NAV ikke kan tilby, da handler du ikke hos NAV.
Hva ville dere sagt hvis jeg skreiv side opp og side ned om hvor grusom min rimibutikk er fordi jeg trenger sko, de har dem ikke – jeg blir så sliten og trett, holder på å kaste opp fordi jeg må lese alt dette ansvarsløse snakket om NAV – sover ikke om natten, vondt i magen, migrene hver fredag. Jobb er alt, ingen overskudd utover jobb. Hører hele dagene på alle de syke som ikke kan jobbe fordi de ikke orker både jobb og hjem – vel vitende om at jeg er en av dem som derfor velger bort hjemmet og betaler maten min selv.
Hva om jeg stiller meg opp på samme måte som dere og klager på den hersens RImibutitikken som ikke tar hensyn til meg og selger sko? Hva om jeg velger trivsel, helse, fritid og familiea – i stede for jobb? Da får dere faktisk ikke pengene deres i det hele tatt
Så ta ansvar for deres eget liiv, slutt å syte – dere får og får – hadde dere ant hva arbeid, offer og energimengde som ligger bak for at dere skal få pengene deres til tiden. Spesielt når det stort sett er manglende opplysninger som er årsak til forsinkelser, og da ofte fordi bruker ikke sender inn det de skal. Hvis du vil lage god mat, da putter du i alle ingrediensene. Hvis du lager pinnekjøtt, men kun koker kålrot – da
får du ikke det du ønsker. Sånn er det også når du er på NAV.
Men slutt å klag – dere får masse god hjelp. Og det er faktisk ikke NAV sin feil at dere er syke,. Men NAV gir dere faktisk muligheten til å leve et godt liv. Så kan dere velge om dere vil bruke de mulighetene dere får, eller velge det bort å klare dere uten navs hjelp. Husk – ingen tvinger dere.
By: Petra on desember 23, 2009
at 1:34 am
Er det mulig? Sammenligne NAV med skokjøp? *riste på hodet*
Det er ikke NAV som står bak den nye ordningen, nei.. det er Stortinget som har innført dette og NAV følger opp ved å gjøre det de skal gjøre. Ikke noe problem i å se det.
Derimot er det svært mange av oss som har opplevd å møte på ganske hårreisende holdninger fra NAV, samt store forsinkelser i utbetalinger, feil saksbehandling med mer. Det har jo vært rimelig mye om dette i media, regner med de fleste har fått med seg at det ikke er helt lett å være NAV-«kunde» for tida.
Jeg kan dessverre ikke velge vekk NAV. Jeg er syk og kan ikke gjøre så mye med akkurat det. Ikke er det NAV sin skyld, men heller ikke min. I Norge har vi et system som skal fange opp… og som oftest gjør de det, men det hender folk faller gjennom sikkerhetsnettet og det smeller rimelig hardt når man treffer bakken.
Ta ansvar for eget liv? Er det noen her som ikke gjør det? Som ikke ønsker å gjøre det? Tru’kke du har fått med seg så mye av hva de som skriver her har fått servert i livets lotteri. Det lotteriet er ikke rettferdig på noen som helst måte… og vips sitter du der selv.
Jeg vil helst jobbe igjen jeg.. tjene penga mine selv i stedet for å bli fortalt at jeg skal være takknemlig og ydmykt følge opp alle mulige sprell fra statens eller navs side.
Sammenligningene med sko og kålrot henger ikke på greip. Sorry.
Forresten… det er kun takket være oss på trygd at NAV-folket har jobb. Kanskje noe å tenke på? Uten oss stopper NAV. 😉
By: Lothiane on desember 23, 2009
at 10:10 am
Ikke bare må jeg ta ansvaret for eget liv… jeg må lære meg rettskriving også. 😉
By: Lothiane on desember 23, 2009
at 10:14 am
Selvfølgelig henger det på greip å sammenligne sko og kålrot. Poenget er at NAV forvalter en LOV. Stort sett når det ropes om hva man ikke fikk – så er det et krav om noe man ikke har rett på. Sånn er det bare. NAV skal ikke fange opp, men forvalte loven. Loven beskriver klart og tydelig hva du har og ikke har rett på – så kan du få hjelp av NAV både til å få utbetalt dine rettigheter, lete i lovens paragrafer og unntak – og diverse. Og joda – du kan velge bort NAV om du ønsker det. Klart du kan – men ettersom du har behov for penger så tenker jeg du ønsker kontakt med NAV.
Tro meg, jeg forstår at jeg kan virke urimelig – men dere må prøve å ta ansvar selv, se dette som en rettighet og forstå at staten er ikke mor og far.
By: Petra on desember 23, 2009
at 6:01 pm
Jeg kommer tilbake til svar Petra, men det får bli siden, for nå er det julen som teller:-) Ønsker dere alle en fredfull, god jul!
By: tornerose on desember 23, 2009
at 8:39 pm